اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7
فعالان اقتصادی از حال اقتصاد می‌گویند

روزهای برزخی

  • کد خبر : 5563
  • 31 می 2018 - 10:37
روزهای برزخی
برخی از مفسران معتقدند که دولت مغلوب سیاست‌های اقتصادی شده‌ و سیاست‌های آمریکا پایانی تلخی را رقم زده و بحران مسئله ارز شدت این التهابات را افزایش داده‌است.
اما در مقابل عده‌ای معتقدند هنوز دولت ابزارهای لازم برای کنترل ارز و ثبات اقتصادی را در دست دارد و می‌تواند مانع ادغام تجارت مردم با بازار ارز و طلا شود. حال سوال ما از فعالان اقتصادی این است: مشکل خود برجام است یا سیاست‌های ضد برجام؟
ایران؛ بهشتی برای واردکنندگان
نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین در گفت‌وگو با فروردین امروز می‌گوید: معمولا در کشور ما عادت شده مشکلات داخلی را به گردن دیگران در خارج از کشور بیندازند؛ درحالی که ریشه اصلی مشکلات را باید در داخل کشور جستجو کرد. متاسفانه در این سال‌های اخیر مدیریت اقتصادی ما نه تنها بهبودی نداشته است، بلکه تصمیمات اتخاذ شده، هیچ کمکی به روند توسعه یافتگی نکرد.
مهدی بخشنده ادامه می‌دهد: ایران تنها یک کشور تولیدکننده نیست و امروز به عنوان یک کشور صنعتی شناخته می‌شود؛ وجود منابع طبیعی، نیروهای توانمند و تعدد مراکز علمی و دانشگاهی به نسبت کشورهای خاورمیانه سبب شده تا کشور ما جایگاه ویژه‌ای از نظر اقتصادی داشته باشد؛ اما به نسبت داشته‌هایمان، چندان شاهد به کارگیری و اقدامات موثری در خصوص فعالیت‌های مولدمحور نیستیم.
او می‌افزاید: اتفاقات اخیر باعث شد تا فعالان اقتصادی از تصمیمات تیم اقتصادی دولت متعجب شوند. این نوع برخوردها از سوی دولت موجب شده تا ایران به بهشت واردکننده‌ها تبدیل شود و در واقع ارزی که باید به منظور توسعه توان اقتصادی به کارگیری شود، در راستای واردات مورد استفاده قرار گیرد.
بخشنده تصریح می‌کند: همین مسئله مالیات بر ارزش افزوده دربین فعالان اقتصادی موجب شده تا نقدینگی تولیدکننده‌ها به طور متوسط به میزان ۱۰درصد تامین شود. جالب‌تر آنکه تولیدکننده‌های خارجی وقتی از این موضوع باخبر می‌شوند، به ما می‌گویند چگونه سرپا ایستاده‌اید؟ چه بسا خبر ندارند هنگام واردات مواد اولیه نیز مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود و تولید کننده باید بعد از ماه‌ها فروش، این مبلغ را پس بگیرد! این موضوع به معنای واقعی کلمه، بلوکه شدن نقدینگی فعالان اقتصادی در دست دولت است.
این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: مدیریتی را که اکنون در حوزه اقتصادی شاهد هستیم، مانع اصلی پویایی و تحرک لازم در تولید و ارزش افزوده واقعی است و با گله وشکایت از برجام راه به جایی نخواهیم برد؛ چراکه تجربه علمی و تاریخی ثابت کرده، موفقیت و پیروزی در هیچ کشوری حاصل نشده، مگر به دست افراد همان کشور. به یاد دارم هنگامی که هیات‌های تجاری به ایران سفر می کردند، چیزی فراتر از انتظاراتشان می‌دیدند و آنها تصور می‌کردند که ایران جایی برای فروش کالاهای آنهاست. ما به همه اروپایی‌ها و آسیایی‌ها نشان دادیم که ایران کشور مورد تصور آنها نیست و اتفاقا تحریم ها باعث شد تا بهتر بتوانیم روی پای خود بایستیم.
بخشنده با اشاره به نقش بی‌ثمر برجام تشریح می‌کند: ما از ابتدای انقلاب تاکنون با تحریم‌های مختلفی مواجه شده‌ایم و خیلی‌ها تلاش کردند که ایران را در توانمندسازی حوزه اقتصادی ناکام بگذارند؛ حتی زمانی که برجام اتفاق افتاد، هیچ تغییری در سطح فعالان متوسط اقتصادی حادث نشد. محدودیت‌ها به همان میزان قبلی وجود داشت و در این ماه‌های اخیر نیز، اتفاقات عجیب و غریب باعث شد تا حلقه‌های حیاتی در اقتصاد تنگ‌تر شود.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قزوین تاکید می کند:  در علم اقتصاد، هرنوع پدیده اقتصادی در کنار مشکلات و کاستی‌های خود، یکسری ظرفیت ها و امتیازاتی به همراه دارد. ما معتقدیم افزایش نرخ ارز با تمام مشکلاتی که برای اقتصاد ایجاد کرده‌است، فرصت‌هایی نیز به همراه دارد.
بخشنده اظهار می دارد: افزایش نرخ ارز می‌تواند به واحدهای تولیدی کمک کند تا وادرات بی رویه و قاچاق کاهش یابد. با این حال شاهد هستیم که ارز چهارهزار و ۲۰۰تومان در اختیار واردات کشور قرار می‌گیرد. طبق آماری که از طرف دولت اعلام شده، نزدیک به هفت میلیارد دلار ارز برای ثبات بازار تخصیص داده شده است که در این بین، چهارهزار دلار از سوی واردکننده‌ها خریداری شده است.
او یادآور می‌شود: به باور فعالان اقتصادی، ارز باید از زندگی روزمره  مردم جدا شود؛ همانطور که در کشورهایی نظیر ترکیه با اینکه ارزش واحد پول آنها ( لیر) کاهش یافته است، اما مردم هرگز برای خرید دلار و یورو صف نمی‌کشند. متاسفانه در کشور ما به محض وقوع یک پدیده اقتصادی، مردم سریعا تصمیم می‌گیرند که سرمایه‌های خودشان را به بازار ارز و طلا بسپارند. اگر دولت ابزارهای لازم به منظور کنترل این سرمایه‌های سرگردان را داراست، حال سوال اینجاست که چرا هیچگونه اقدامی صورت نمی‌گیرد؟
نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین در پایان می‌گوید: نرخ بالای ارز باید آزاد باشد و این بازار و قدرت خرید مردم است که باید این نرخ را تایید کند، به طور حتم با این نرخ و افزایش قیمت کالای وارداتی، تولیدکننده‌ها فضا و فرصت بهتری برای شناسایی نیاز بازار و تولید محصولات پیدا می کنند و می تواند میزان صادارت و تولید را بهبود ببخشد. لذا نگاه کلان اقتصادی باید به این شکل باشد که از تمام پیشامدهای اتفاقی در اقتصاد به نحو احسن استفاده کند و خودش را مغلوب این تحولات نداند.
زیان مطلق برای تولیدکندگان
علی‌اصغر آهنی‌ها، عضو کانون کارفرمایی کشور هم در گفت‌وگو با فروردین امروز می‌گوید:  تا زمانی که تامین ارز به طور کامل صورت بگیرد، خسارت‌های بسیاری را شاهد خواهیم بود. در بیشتر موارد، افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات نهایی را چندین برابر کرده است که به ۵۰ تا ۶۰درصد رسیده است. حال زمانی که رونق اقتصادی وجود ندارد و رکود بر صنایع سایه افکنده است، این نوع اتفاقات زمینه زیان مطلق در فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد.
عضو کانون کارفرمایی کشور یادآور می شود: ما انتظار داریم دولت به صورت جدی به این موضوعات توجه کند و تلاش‌ها را باید مضاعف کنیم تا اشتغال موجود در کشور حفظ شود. با توجه به اینکه در زمینه توزیع ارز دارای محدودیت‌های منابع هستیم، لازم است وابستگی‌ها به ارز کاهش یابد؛ چراکه در شرایط معمولی به سر نمی‌بریم و فضای امروز کاملا جنگ اقتصادی است. نباید اجازه دهیم دشمن تمام مبادی‌های اقتصادی کشور را هدف بگیرد و اگر امروز همه پشت هم نایستیم، هیچگونه اقدام مثبتی حاصل نمی‌شود.
میثم مالمیر
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5563

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.