اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

در باب اهمیت زادگاه و کاری که برایش از دستمان برمی‌آید

  • کد خبر : 10727
  • 27 مارس 2024 - 15:13
در باب اهمیت زادگاه و کاری که برایش از دستمان برمی‌آید
نمی دانم این ضرب‌المثل را کجا شنیده‌ام اما می‌گوید: زیباترین جای جهان، زادگاه آدمی است. اولین باری که این جمله قصار را خواندم یا شنیدم و البته آن را بیش از حد غیرواقعی و تهی از معنا یافتم شاید نوجوانی ۱۷ یا ۱۸ساله بودم، در اندیشه اصلاح جهان و در انداختن طرحی نو و البته راه آغاز این مسیر را در گریز از زادگاه می‌دانستم. ما خریدار این حقیقت بودیم که سقف شهر کوتاه است و برای نهنگ شدن باید در طلب اقیانوس بود.

چند ماه پیش که باز این جمله از یادم عبور کرد، بهتر متوجه مفهوم نهفته در ورای کلمات و حروف شدم.

زادگاه آدمی بازگوکننده چیزی فراتر از جغرافیاست، بیانگر مفهومی که دربرگیرنده روابط انسانی، ارتباط معنادار خاطره‌ها با مکان‌ها و در نهایت  نقطه اتصال عنصر فرهنگ با نمادهایی آشناست.

به این خاطر است که حالا در میانسالی از ایده اصلاح جهان به اندیشه انجام کاری هر چند کوچک برای زادگاهم رسیده‌ام.

این دغدغه به ویژه حالا که دورتر هستم، پررنگ‌تر شده است و این پرسش را مطرح می‌کند که در این زمانه غریب که بعدها در تاریخ به «صعب روزگار» از آن یاد خواهند کرد و دور از خاکی که در آن، زاده شده‌ای چه کار می شود کرد.

می‌دانم که این نقطه اتصال خیلی از هم‌نسلانم است چه آن که می‌بینم در این ناروشنی، چراغ شناساندن تاریخ و فرهنگ شهر همچنان سوسو می‌زند.

یکی از رویاهای من دیدن روزی است که همه نخبه‌ها و پتانسیل‌های علمی و فرهنگی، فارغ از دیدگاه و طرز اندیشیدن، برای توسعه شهر آن هم  بر مبنای دانش و تجربه بومی و جهانی گردهم آیند و زادگاهی شایسته این نسل هماره در رنج و نسل‌های آتی بنیان گذارند.

این که چگونه می‌توان کاری برای زادگاه کرد زمانی که نه تنها از تو نمی‌خواهند بلکه ممکن است جلویت سد هم شوند از دیگر چالش‌های پیش‌رو است ولی ما زنده‌ایم چون چه باور داشته باشیم یا نه، امیدی در ما زنده است.

چرا که زیباترین جای جهان زادگاه آدمی است خاصه در بهار!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10727

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.