اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
انتقال میدان میوه و تره‌بار قزوین به وعده‌ی دیگر افتاد

شهر در حسرت یک اتفاق تازه

  • کد خبر : 10266
  • 30 سپتامبر 2023 - 12:56
شهر در حسرت یک اتفاق تازه
میدان میوه و تره‌بار قزوین، بیشتر از چهار دهه است که در جنوب‌غربی شهر جا خوش کرده و این استقرار، مشکلات و پیامدهای مختلفی را برای شهروندان باعث شده است. مشکلاتی که به ترافیک پُرحجم خودروهای باری سبک و سنگین در این محدوده از شهر محدود نمانده و مسائل مختلفی چون مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی، تصادفات رانندگی و نیز درگیری‌های گاه‌وبی‌گاه را به‌وجود آورده است.

این میدان پیش از انتقال به مکانی که هنوز هم «دوراهی همدان» خوانده می‌شود، در راسته علاف‌های بازار قزوین مستقر بود و مسئولان وقت شهرداری در اقدامی که کارشناسان حوزه شهری، جانمایی آن را از ابتدا غلط می‌دانند، به خارج از دروازه سابق همدان یا مغلاوک منتقل شد، بدون آن‌که تبعات این استقرار در سالیان بعد با گسترش شهر قزوین و افزایش جمعیت مورد مطالعه قرار گیرد.

نزدیک به دو دهه است که انتقال میدان میوه ‌و تره‌بار قزوین با بیش از ۷۰غرفه عمده‌فروشی مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته، اما به‌دلایل مختلفی که باید آن را در هزینه‌های سنگین این انتقال، مخالفت‌ها و نقطه‌نظرات حجره‌داران میدان و همچنین عزم نه‌چندان جدی مسئولان شهرداری برای کلید زدن این پروژه جستجو کرد، این طرح هنوز عملیاتی نشده و با گذشت زمان، هر روز نیز بر مشکلات ناشی از فعالیت این میدان در جنوب‌غربی شهر افزوده می‌شود.

به گفته زاهدپور کارشناس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری و مدیر پروژه احداث میدان میوه و تره‌بار مرکزی قزوین، مکان جدید این میدان در جاده بوئین‌زهرا جانمایی شده است و اسناد مالکیتی و تغییر کاربری زمین مورد نظر مورد پیگیری قرار گرفته و تفاهم‌نامه‌ای هم بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان منعقد شده است.

او در تشریح طرح احداث میدان میوه و تره‌بار مرکزی افزوده است: در فاز اول این طرح، احداث ۱۵۲غرفه میوه و تره‌بار، ۲۸غرفه بنکداران، ۱۲۸غرفه خشکبار همراه با فضاهای خدماتی و همچنین ۴۰غرفه آهن‌فروشان پیش‌بینی شده که عملیاتی شدن این پروژه در شرایط کنونی به ۸۲۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما با احتساب هزینه‌های جانبی دیگر، باید دو هزار میلیارد تومان اعتبار صرف اجرای این پروژه شود.

* شهرداری، رضایت حجره‌داران را جلب کند

یک عضو پارلمان محلی قزوین بر این باور است که شهرداری رویکرد درآمدزایی را در طرح انتقال میدان میوه و تره‌بار به خارج از شهر دنبال می‌کند، در حالی که اولویت نخست مدیریت شهری باید برطرف کردن معضل حضور این میدان در دوراهی همدان باشد.

فاطمه اشدری با تاکید بر این‌که، رضایت حجره‌داران در طرح جابه‌جایی میدان مرکزی میوه و تره‌بار باید جلب شود، به «فروردین امروز» می‌گوید: دو رویکرد مهم در این طرح ‌باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد؛ اول این‌که، رفع معضل میدان میوه و تره‌بار قزوین و رفع ترافیک ناشی از آن مدنظر باشد و رویکرد دوم، جذب سرمایه و درآمد برای جبران بی‌پولی شهرداری قزوین است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری می‌خواهد به تنهایی با حجره‌داران میدان میوه و تره‌بار طرف شود، تصریح می‌کند: شورای شهر و شهرداری نمی‌توانند با کسبه میدان طرف شوند؛ یک‌‌بار نتیجه این رویارویی را دیده‌ایم. بهترین گزینه، راه مشورتی با تمامی اعضای میدان تره‌بار و خشکبار و احترام به حقوق آن‌ها است.

این عضو شورای شهر اضافه می‌کند: شهرداری به‌جای این‌که به این پروژه به‌عنوان یک معامله اقتصادی نگاه کند و برای به‌دست آوردن سود، چرتکه بیندازد، باید برای رفع معضل ترافیکی و گشایش یکی از گره‌های مهم مواصلاتی ورودی جنوبی شهر، امتیاز خوبی برای ایجاد انگیزه و سرعت بخشیدن به اجرای نهایی انتقال میدان به مالکین و کسبه میدان و تره‌بار و خشکبار ارائه کند.

اشدری با بیان اینکه، وظیفه داریم برای مغازه‌داران میدان میوه و تره‌بار شرایطی را مهیا کنیم که آن‌ها با میل و رغبت جابه‌جا شوند، تاکید می‌کند: شهرداری باید در اجرای این طرح هوشیارانه عمل کند؛ کسبه میدان میوه و تره‌بار، ساکنان محله دباغان نیستند که آ‌ن‌ها را بی‌خانمان و دربه‌در کردند و در نهایت پروژه ساماندهی امامزاده‌ حسین هم اجرا نشد.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند: قطعا اجرای این طرح نیاز به پیوست‌های مهمی از جمله پیوست جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و همین‌طور پیوست اقتصادی و ترافیکی دارد که اجرای پروژه، هم در سرنوشت اقتصادی کسبه این مرکز تحول مثبتی ایجاد کند و هم موجب رفع گره ترافیکی و آرامش و امنیت شهر شود.

یک عضو دیگر پارلمان محلی قزوین نیز معتقد است: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه احداث میدان میوه و تره‌بار مرکزی باعث تسریع در اجرا و افزایش کیفیت خواهد شد. ولی چگینی می‌گوید: باید در اجرای این طرح مراقب باشیم تا حق کسبه کنونی مستقر در میدان ضایع نشود زیرا ما مدافع شهروندان و کسبه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه، بهتر است این طرح بزرگ توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام شود زیرا در شرایط کنونی شهرداری از نظر مالی مشکلات زیادی دارد؛ تصریح می‌کند: تجربه گذشته نشان داده که شهرداری در اجرای کارهای بزرگ دچار چالش شده است، لذا باید موضوع جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار با کمک حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری انجام شود تا هم کیفیت بالا برود و هم در اجرای کار تسریع شود.

* عزم جدی شهرداری برای انتقال میدان

با این همه، شهردار قزوین بر عزم جدی مدیریت شهری برای آغاز پروژه انتقال میدان میوه و تره‌بار به جاده بوئین‌زهرا تاکید دارد. مهدی صباغی گفته است: برای اجرای این طرح تاکنون جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه و هیات امنای میدان میوه و تره‌بار داشتیم و بر همین اساس، اجرای پروژه در دو فاز پیش‌بینی شده که در فاز اول ۱۰۰حجره و در فاز دو ۲۵۰حجره ساخته خواهد شد.

 او از تصویب طرح در کارگروه زیربنایی استانداری خبر داده و افزوده است: در کمیسیون تبصره یک ماده یک با تغییر کاربری زمین این میدان موافقت شده و پرونده به کمیسیون ماده۵ رفته است و در نهایت کارگروه زیربنایی استانداری هم با طرح احداث میدان میوه و تره‌بار در زمین جانمایی‌شده موافقت کرده است.

شهردار البته تاکید کرده است: در خصوص اجرای مشارکتی پروژه توسط سرمایه‌گذار و یا اجرا توسط شهرداری، تابع نظر شورای شهر هستیم تا براساس آن، پروژه وارد فاز عملیاتی شود.

آیا این‌بار طرح جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار قزوین عملیاتی خواهد شد، یا اختلافات دامنه‌دار فراکسیون اکثریت پارلمان محلی با صباغی و بی‌پولی شهرداری، راه را برای تحقق این پروژه دیرینه خواهد بست؟ باید در انتظار ماند تا فرجام وعده‌های جدید را دید، هرچند تجربه نشان داده از این وعده و وعیده‌ها، آب چندانی گرم نخواهد شد!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10266

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.