اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8
وقتی نهم شهریور دیگر اولویت مسئولان نیست

روز مغفول قزوین!

  • کد خبر : 10170
  • 04 سپتامبر 2023 - 12:28
روز مغفول قزوین!
بیش از یک دهه است که نهم شهریور سالروز انتخاب قزوین به‌عنوان پایتخت از سوی شاه تهماسب صفوی، روز قزوین نام گرفته و حداقل در سالیان گذشته به‌همین مناسبت برنامه‌های متعدد فرهنگی و آیینی در قالب «هفته فرهنگی» با هدف بازمعرفی تاریخ دیرینه و فرهنگ کهن مردم قزوین برگزار می‌شد و مجموع این اقدام‌ها، تاثیر قابل توجهی در توسعه صنعت گردشگری این شهر داشت.

اما در طول دو سال گذشته به‌ویژه امسال، رویدادهای عمومی ویژه‌ای همزمان با این روز در قزوین رخ نداده و مدیریت شهری به‌رغم عملکرد موثر شهرداری در دهه نود در این رابطه، ترجیح داده با چند برنامه محدود و همچنین فضاسازی‌های کم اثر از کنار این رویداد مهم بگذرد.

در حالی که با بالا گرفتن اختلاف بین پارلمان محلی و شهردار، بیانیه مشترک یا حتی جداگانه‌ای از سوی فرمانی و صباغی در رابطه با روز قزوین نیز منتشر نشد، استاندار اعلایی اما ترجیح داد در پیام کوتاهی این روز را به مردم قزوین تبریک بگوید. او در این پیام، روز قزوین را روز تاریخ، فرهنگ، علم، هنر، شرافت و اصالت نامید و از هموطنان دعوت کرد تا با سفر به قزوین، این کهن شهر زیبا و کمتر شناخته شده را از نزدیک ببینند.

در میان سکون و سکوت مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط، شعبه‌ی تازه شکل گرفته «انجمن ایرانی تاریخ» در استان، به‌مناسبت این روز، ششمین کنگره تاریخ‌دانان ایران را با موضوع «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی؛ از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز» با همکاری دانشگاه بین‌المللی در روزهای هشتم و نهم شهریور در این دانشگاه برگزار کرد. کنگره‌ای پُربار که به‌غیر از رییس دانشگاه بین‌المللی، دیگر مسئولان استان که از آنان برای حضور در این برنامه دعوت شده بود، ترجیح دادند در آن شرکت نکنند!

این در حالی‌است که با همکاری نکردن دستگاه‌های مسئول برای برگزاری این کنگره مهم، آن‌هم به مناسبت روز قزوین، دست‌اندرکاران ششمین کنگره تاریخ‌دانان ایران ناچار شدند برای تامین هزینه‌های مالی برپایی این همایش ملی، به متولیان موقوفات قزوین متوسل شوند!

دبیر علمی کنگره در این باره به «ایسنا» گفته است: «برای برگزاری این کنگره از تمام دستگاه‌های ذی‌ربط تقاضای کمک کردیم، اما گویا اولویت‌های آنان موارد دیگری است و متأسفانه آن‌طور که انتظار می‌رفت همراهی نکردند. امیرحسین حاتمی افزوده است: «حامیان مالی و همراهان ما در اجرای این کنگره متولیان موقوفه شیخ‌الاسلامی، امین‌الرعایا و مولاوردیخانی بودند».

چگونه است که در سالیان گذشته به‌مناسبت هفته فرهنگی قزوین، رخدادهای فراوانی چون: برگزاری تورهای رایگان گردشگری، بازدید رایگان از موزه‌ها و بناهای تاریخی، نمایشگاه خوش‌نویسی، جشنواره موسیقی، نمایش‌های محلی، سینمای تابستانه، نمایشگاه صنایع‌دستی و…  برگزار می‌شد و یا همزمان با این هفته، اجلاس بین‌المللی شهر اسلامی و مجمع شهرداران آسیایی در قزوین برگزار می‌گردید، اما در چند سال اخیر، نه خبری از این برنامه‌ها است و نه عزمی در میان مسئولان برای بزرگداشت این روز که می‌تواند سهم بسزایی در پویایی گردشگری قزوین داشته باشد، وجود دارد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10170

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.