اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7
فروردین امروز دخل و خرج قزوین از گردشگری را بررسی می‌کند؛

قزوین در بند حصار خودتنیده

  • کد خبر : 4710
  • 17 می 2017 - 13:16
قزوین در بند حصار خودتنیده
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین، سهم استان را از سفرهای نوروزی کشوری 227 هزار و 690 نفر اقامت در مراکز اقامتی رسمی نزدیک به 3 میلیون بازدید از بناهای تاریخی اعلام کرده‌‌؛ اما آیا این تعداد گردشگر برای قزوین که از نظر تعداد آثار تاریخی در مقام اول کشور قرار دارد، درآمد‌زا بوده‌است؟!

۱۴۰۰ سال؛ دیدار قزوین
محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، در گفت و گو با فروردین امروز، از ۲میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۳۴ بازدید از بناهای تاریخی در ایام تعطیلات عید نوروز خبر می‌دهد و می‌گوید:  براساس سنسورهایی که سه سال است در بناهای تاریخی نصب شده، این تعداد بازدید محاسبه شده که به معنای تعداد افراد بازدیدکننده نیست. ممکن است فردی در یک روز ده بنا را ببیند و ده بازدید ثبت شده‌باشد.
حضرتی‌ها معتقد است: رویکرد اشتباهی که در گذشته وجود داشت تلاش برای جذب و اسکان مسافران عبوری بود؛ درصورتی که از نظر علمی باید در بازارهای هدف برای جذب گردشگر برنامه‌ریزی و تلاش کرد.
او می‌گوید: ما در مرحله تبلیغ شهر قزوین هستیم و با شهری مانند شیراز ۹۰ سال فاصله داریم. یکی از شیوه‌های جذب گردشگر و معرفی استان به عنوان مقصد گردشگری، تبلیغات چه در فضای مجازی و چه مکتوب است. یک شیوه هم بر اساس مشاهده و معرفی است.
این مسئول می‌افزاید: استراتژی ما این است که تا چند سال باید بخشی از هزینه سفر مسافران  را به استان بپذیریم. در ورودی‌ها به جز موزه‌ها مبلغی برای ورود دریافت نمی‌شد. همین بازدیدکننده‌ها با بازگشت به شهر خود می‌توانند شهر قزوین را تبلیغ کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان شعار “1400 سال دیدار قزوین” را هدف گردشگری استان بیان می‌کند و معتقد است در این ۴ سال باقی مانده باید در کنار تبلیغات، زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری را تامین کرد.
بازگشت ۴۰ درصدی هزینه جشنواره اسباب بازی
در این بین،  چندی است که شهرداری هم با رونق گردشگری می‌خواهد منابع پایداری برای خود ایجاد کند.
 براین اساس جشنواره بازی و اسباب بازی شهر قزوین  که نوروز امسال ۶ ساله شد، برای رونق گردشگری به کمک شهرداری آمد. به گفته سعید وزیری نژاد، مدیرعامل سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری قزوین، ۱۵۰ هزار گردشگر در ۹ روز از آن بازدید کردند. وزیری نژاد این آمار را  بر اساس فروش بلیت در این جشنواره عنوان می‌کند.
 او ادامه می‌دهد: در این جشنواره برنامه های متعددی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور برگزار شد؛ اما هنوز آمار دقیقی از هزینه‌های جشنواره بازی و اسباب بازی در دست نیست. مدیرعامل سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری از صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای این جشنواره در سال گذشته خبر می‌دهد؛ اما گزارشی از آورده مالی آن منتشر نشده‌است.
وزیری نژاد به فروردین امروز می‌گوید: جشنواره بازی و اسباب بازی با هدف جذب گردشگر و رونق گردشگری استان برگزار شد و تاکنون آورده مالی به عنوان هدف نبوده‌است؛  اما از محل بلیت فروشی، جذب اسپانسر و اجاره غرفه‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها باز می‌گردد.
او معتقد است این جشنواره با ساخت کلیپ با همکاری هنرمندان، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در شهرهایی مانند تهران و کرج و معرفی قزوین در سطح ملی، روند خوبی را از نظر جذب گردشگر داشته‌است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری قزوین بیان می‌کند: برنامه مدونی در مجموعه مدیریت شهری برای تبدیل قزوین به مقصد گردشگری وجود دارد که ما بر اساس آن پیش می‌رویم.
به گفته او، انتظار می‌رود در ۱۰ سال آینده صنعت گردشگری تثبیت شود و برای نیل به این هدف مسیر طولانی در پیش است.
  ناهمخوانی گردشگر با پتانسیل‌های قزوین
روح‌الله بیات، استاد دانشگاه بین‌الملل امام خمینی‌(ره) درمورد گردشگری قزوین می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد تاکنون تعداد گردشگران خارجی در سال به یکصد هزار نفر نرسیده‌است و در مورد گردشگر خارجی داخلی نیز رقم قابل توجهی دیده نمی‌شود که به هیچ وجه با شاخص ها و قابلیت های استان همخوانی ندارد.
او ادامه می‌دهد: برندهای مقصد گردشگری اهمیت خاصی در جذب گردشگر دارد. شاید چند سالی است که اثر مهم سعدالسلطنه برای بخشی از مردم ایران بسیار سطحی شناخته شده، اما همه می‌دانند که سی و سه پل در اصفهان وجود دارد. شاید قزوین تنها شهر دارای آیین “50 به در” در ایران باشد؛ اما هیچ زمان برند نشده و در حصار قزوین مانده است.
این استاد دانشگاه بیان می‌کند: برای تبدیل قزوین به مقصد گردشگری در درجه اول باید برای شهر قزوین برندی در ذهن مخاطبان طراحی کنیم که وقتی نام این شهر را می‌شوند بناهایی عظیم مانند سعدالسلطنه و همچنین دیدنی های این شهر اعم از طبیعی و سنتی تداعی شود.
 البته او تایید می‌کند که فعالیت‌هایی صورت گرفته؛ اما پراکنده بوده‌است و یک وحدت رویه بین سازمان‌های مختلف وجود ندارد.
این استاد دانشگاه، نبود سیاستگذاری گردشگری را از عوامل مهم در نشناساندن آثار تاریخی، طبیعی و آیینی بر می‌شمرد و ادامه می‌دهد: سیاستگذاری گردشگری باید به صورت علمی و از طریق آمایش صحیح از وضعیت سایت‌های گردشگری، پتانسیل‌ها و در ادامه جذب سرمایه، منجر به بهبود صنعت گردشگری شود.
او با بیان این مطلب که ضعف زیرساخت‌های گردشگری در قزوین یکی از عواملی است که مانع رشد این صنعت شده‌است، می‌گوید: هتل برای اولین بار در قزوین ساخته می‌شود و خیابان سپه، اولین خیابان استاندارد در ایران است. این بدین معناست که مباحث شهری و مولفه‌های اقتصاد گردشگری در قزوین بیش از ۱۰۰ سال بهتر از حال دیده شده‌بود.
این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: باید در بحث سیاستگذاری گردشگری، در مرحله اول سرمایه‌گذاران از سوبسیدها و تامین مالی خاصی برخوردار باشند. در غیر این‌صورت هیچ فردی ریسک آن را نمی پذیرد تا مشارکت داشته‌باشند. همه این‌ها باید با اهداف گردشگری سازگار باشد و در موضوعاتی سرمایه گذاری شود که استعداد آن در قزوین وجود دارد.
به نظر می‌رسد تا زمانی که شهرداری از برنامه ۱۰ ساله برای گردشگری می‌گوید و میراث فرهنگی از برنامه‌ای  4 ساله خبر می‌دهد؛ در واقع به تعبیر بیات استاد دانشگاه « یک وحدت رویه بین سازمان‌های مختلف وجود ندارد» چندان نباید به درآمد پایدار از صنعت گردشگری امیدوار بود.

مریم میرحسینی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4710

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.