اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
معضلی که برای مراکز امدادی دردسرساز شده است

ثانیه‌های حیاتی امدادگران، قربانی مزاحمت‌های تلفنی

  • کد خبر : 1156
  • 10 ژانویه 2014 - 21:55
ثانیه‌های حیاتی امدادگران، قربانی مزاحمت‌های تلفنی
اگر سالیان پیش مزاحمت‌های تلفنی تنها گریبانگیر خانواده‌ها بود، امروز مراکز اورژانس، آتش نشانی و... نیز هدف این مزاحمت‌ها قرار گرفته‌اند. 

هرچند جنس این مزاحمت‌ها، همانند سابق نیست. سازمان‌های ارائه دهنده خدمات و فوریت‌های امدادی که ثانیه‌ها نیز برایشان ارزشمند است و ممکن است با از دست دادن ثانیه‌ها‌ی حیاتی، براثر درگیر شدن اپراتورهای این مراکز با مزاحمت‌های تلفنی، خسارات و تلفات جبران‌ناپذیر جانی و مالی برجای گذاشته شود.
جامعه‌شناسان دلایل مختلفی را برای وجود این ناهنجاری رفتاری ارائه کرده‌اند که ظاهرا مشکلات شخصیتی و پر کردن زمان فراغت! توسط جوانان و نوجوانان از مهمترین دلایل است.
رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین در گفتگو با «فروردین امروز» با اشاره به این نکته که بیشتر مزاحمان تلفنی برای اورژانس ۱۱۵ را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند، می‌گوید: متاسفانه در ساعات تعطیلی یا بازگشایی مدارس به ویژه در شیفت‌های ظهر، شاهد افزایش مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس هستیم، به گونه‌ای که حدود ۶۰ درصد این تماس‌ها در فاصله زمانی ساعات ۱۲ تا ۱۳ بعدازظهر اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه میزان این نوع مزاحمت‌ها، در فصل تابستان کاهش محسوسی دارد، مشخص است که برخی دانش آموزان با استفاده از تلفن‌های همگانی و فشردن دکمه تماس اورژانس، اقدام به این مزاحمت‌ها می‌کنند.
دکتر بهتویی، بخش دیگری از این مزاحمت‌ها را ناخواسته می‌داند و می‌گوید: حدود ۲۵ درصد از این تماس‌ها نیز به دلیل اشتباه شهروندان در گرفتن شماره مراکز خدماتی و فوریتی است، به گونه‌ای که برابر بررسی‌های انجام شده، بخشی از این ۲۵ درصد، قصد تماس با آتش نشانی را داشته‌اند، اما به جای ۱۲۵، شماره ۱۱۵ اورژانس را گرفته‌اند.
با وجود آنچه رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان می‌گوید، مشخص می‌شود که دارندگان خطوط تلفن‌های اعتباری به ویژه ایرانسل، یک پای ثابت و همیشگی مزاحمت‌های تلفنی برای مراکز امدادی هستند.
نکته‌ای که دکتر بهتویی نیز آن را تایید می‌کند؛ عدم اثر بخشی شکایات صورت گرفته شده از این شماره‌هاست. وی اظهار می‌دارد: در چندین مورد اقدام به شکایت از این شماره‌ها به شرکت ایرانسل کردیم، ولی تاکنون این پیگیری‌ها نتیجه‌ای دربر نداشته و یا حداقل در این خصوص چیزی به ما اعلام نکرده‌اند.
در این میان، مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، نیز دل‌ پٌری از مزاحمت‌های تلفنی دارد. شفیعی، با اشاره به ۱۴۵ هزار مزاحمت تلفنی یا تماس غیر مرتبط با آتش‌نشانی تنها در سال گذشته، متوسط تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی را حدود ۵۰۰ تماس در روز اعلام می‌کند و می‌گوید: از مجموع ۱۵۰ هزار تماس گرفته شده در سال گذشته، ۸۵ هزار مورد مزاحمت تلفنی و ۶۰ هزار مورد تماس غیر مرتبط بوده و تنها دو هزار و ۳۱۹ تماس منجر به عملیات شده است و مابقی نیز تماس‌های مشابه از وقوع یک حادثه بوده است.
وی با اظهار تاسف از این وضعیت، می‌افزاید: هنوز برخی از افراد، تماس با مراکز حساس از جمله آتش‌نشانی را وسیله تفریح خود  می‌دانند و با کار خود، موجب شده‌اند بخش زیادی از وقت امدادرسانی نیروهای عملیاتی و ایستگاهی به جای کمک به حادثه دیدگان واقعی، صرف این مزاحمت‌ها شده و به هدر برود که در برخی موارد این حرکت‌ها، متاسفانه موجب به خطر افتادن جان نیازمندان شده است.
وی نقش خانواده‌ها را در جلوگیری از مزاحمت‌های تلفنی پررنگ می‌داند و معتقد است که می‌توان با تربیت صحیح فرزندان و ارتقا فرهنگ رفتاری، از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کرد.
این مزاحمت‌ها در حالی است که قانون‌گذار برای مزاحمان تلفنی مجازات نسبتا سنگینی وضع کرده است. احسان اله قنبری، وکیل پایه یک دادگستری با بیان این مطلب، به «فروردین امروز» می‌گوید: در قوانین جاری، برای افرادی که به وسیله تلفن مزاحمت ایجاد می‌کنند، مجازات ۳ تا ۶ ماه حبس و همچنین سلب امتیاز خط تلفن در نظر گرفته شده است که در صورت تکرار این عمل، از سوی دستگاه قضایی اعمال خواهد شد.
وی البته تاکید می‌کند: رسیدگی به این نوع پرونده‌ها، در صلاحیت دادسرا و دادگاه همان منطقه‌ای است که این مزاحمت‌ها در محدوده آن شهرها صورت گرفته است.
با نگرش به استمرار مزاحمت‌های تلفنی برای مراکز امدادی، به نظر می‌رسد این معضل نیز همانند بسیاری از معضلات جامعه، به دلیل نارسایی‌ها و ضعف‌های فرهنگی بروز می‌کند که خانواده‌ها و مسوولیت تربیتی و فرهنگی جامعه نقش اساسی در مهار و کاهش آن ایفا  می‌کنند.
محمد غلامی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1156

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.