اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
بافت مرکزی قزوین نیازمند توجه ویژه است

ترافیک، گره ناگشوده در دل ِ تنگ شهر

  • کد خبر : 906
  • 27 نوامبر 2013 - 14:20
ترافیک، گره ناگشوده در دل ِ تنگ شهر
از روزی که نخستین گذر عمومی مدرن تحت عنوان «محله خیابان» در قزوین به عنوان پایتخت صفویان احداث شد، بیش از 450 سال می‌گذرد و در این میان، گسترش حمل و نقل شهری با بهره گیری از انواع وسایل نقلیه، وضعیت را به آنجا رسانده است که اگر ساکنان چند دهه قبل پی آمدهای ترافیک سنگین و تبعات ناشی از آن را در قزوین لمس نمی‌کردند، امروز با این معضل و تبعات ناشی از آن به ویژه در هسته مرکزی شهر دست و پنجه نرم می‌کنند.

این مُعضل نه تنها مردم را با مشکل مواجه ساخته، که مسوولان شهری را نیز با چالش‌های جدی رو به رو کرده است. اجرای طرح‌های متعدد ترافیکی، اصلاح هندسی معابر و احداث تقاطع‌های غیر همسطح در نقاط مختلف شهر، تا حدودی توانسته است از حجم ترافیک در نقاط شمالی شهر کاسته و بر میزان دسترسی‌ها بیفزاید، اما گره‌های ترافیکی ناشی از عدم توانایی معابر موجود در هسته مرکزی شهر برای پاسخگویی به حجم انبوه خودروهای ورودی به بافت اقتصادی و تجاری قزوین همچنان به قوت خود باقی است.
آیا در کوتاه مدت می‌توان امیدی به حل این مُعضل داشت که در آینده با افزایش جمعیت و نیز افزودن بر شمار خودروها حادتر می‌شود؟ موضوعی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قزوین معتقد است با اجرای طرح‌های ترافیکی، حل شدنی است.
سید مهدی یدی همدانی با اذعان به وجود مشکلات متعدد در ساختار ترافیکی شهر، راه حل گره‌های ترافیکی در هسته مرکزی را خالی کردن این محدوده از اتومبیل می‌داند و به فروردین  امروز می‌گوید: هسته مرکزی شهر باید دارای محدودیت‌هایی برای تردد اتومبیل باشد و باید ترافیک در این محدوده تنها به صورت پیاده، با دوچرخه و همچنین حمل و نقل عمومی انجام شود.
وی به برنامه‌های دراز مدت شهرداری هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: راه اندازی یک خط قطار سبک شهری به صورت دو طرفه در هسته مرکزی شهر از جمله برنامه‌های ماست و همچنین برای آینده شهر سه خط BRT پیش بینی شده است که در سه محور؛ سبزه میدان را به اسماعیل آباد، ترمینال مرکزی را به شهرک‌های مینودر و کوثر و همچنین میدان دفاع مقدس را به دانشگاه آزاد متصل خواهد کرد.
همدانی با اشاره به این نکته که سهم اتوبوسرانی در حمل و نقل عمومی در قزوین با اقداماتی که برای بهبود حمل و نقل عمومی انجام شده است تا سال ۱۴۱۰ از ۱۹ درصد موجود به ۳۸ درصد افزایش می‌یابد، تاکید می‌کند: ما در ۲۰ سال آینده نیازمند یک محدوده دارای محدودیت ترافیکی هستیم و باید از ورود خودروها به هسته مرکزی جلوگیری کنیم و تا آن زمان، سیاست ما محدود کردن پارکینگ است؛ به این معنا که در هسته مرکزی نباید اجازه دهیم که پارکینگ عمومی ساخته شود و پارکینگ‌ها باید در مرز این محدوده‌ها ساخته شوند و خودروها در مرز آن محدوده پارک شود و مردم پیاده، با دوچرخه و یا حمل و نقل عمومی وارد هسته مرکزی شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری از جمله دیگر سناریوهای ممکن برای گشودن گره‌های ترافیکی را پیاده راه کردن برخی از خیابان‌ها می‌داند و معتقد است: در خصوص پیاده راه کردن نیز سناریوهایی مطرح شد که بخشی از معابر شهر را به پیاده راه تبدیل کنیم و در نهایت این شد که بخشی از خیابان خیام و خیابان امام، پیاده راه خواهد شد و به این ترتیب تبدیل کردن پیاده راه، توسعه می‌یابد.
در همین حال، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر قزوین براین باور است که چون بافت تاریخی و هسته مرکزی قزوین، امکان هیچگونه تغییر ساخت هندسی و یا تعریض معابر را نمی‌دهد، باید راه کارهای دیگری را برای حل مشکلات ترافیکی در این محدوده به کار گرفت.
حکمت اله داودی به «فروردین امروز» می‌گوید: بر همین اساس، به منظور روان سازی ترافیک و باز شدن گره‌های ترافیکی، تمهیداتی در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و همچنین شورای ترافیک شهرستان اندیشیده شده که بخشی از این تصمیمات تا دو هفته دیگر اجرایی خواهد شد.
این کارشناس ترافیک با اشاره به این نکته که چاره ای جز ایجاد محدودیت برای ورود خودروهای شخصی به محدوده مرکزی شهر حداقل در ساعت‌های پیک ترافیک نیست، می‌افزاید: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس برای جایگزینی در این محدوده ضروری است و باید برنامه ریزی‌های لازم بدین منظور صورت بگیرد.
وی با تاکید بر این نکته که برای کاستن از بار ترافیک در خیابان‌های نادری و سعدی، به زودی حرکت خودروها در خیابان مولوی معکوس شده و از شمال به جنوب صورت خواهد گرفت، از تمهیدات و اقدامات دیگری خبر داد که برای برون رفت از مشکلات ترافیکی هسته مرکزی در حال بررسی کارشناسانه در کمیسیون ترافیک شورای شهر است.
حال باید به انتظار نشست و دید که آیا راه کارهای پیش بینی شده برای برون رفت از مشکلات ترافیک در بافت مرکزی شهر، این بار نتیجه ای در بر خواهد داشت یا چون برخی اقدامات گذشته، تنها مُسکنی چند روزه خواهند بود بر این بیماری مُزمن!
فتانه سعیدی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=906

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.