اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
فروردین امروز از ایمنی ساختمان‌های قزوین در برابر زلزله گزارش می دهد

مقابله با زلزله با تیرآهن‌های چینی

  • کد خبر : 691
  • 11 اکتبر 2013 - 14:52
مقابله با زلزله  با تیرآهن‌های چینی
خوشحال است؛ چون اولین روز تابستانی‌اش را تجربه می‌کند. شور و هیاهویی دارد. همچون عادت دوران مدرسه زود از خواب برمی‌خیزد.

ساعت ۷:۲۸ دقیقه است. نمی‌داند چه اتفاقی درحال رخ دادن است، فقط لرزشی احساس می‌کند. سقف بالای سرش فرو می‌ریزد. جیغ می‌کشد. گریه می‌کند و مادرش را صدا می‌زند.هنوز هم نمی‌داند چه شده. عده‌ای دورش را گرفته‌اند و مدام قربان صدقه‌اش می‌روند و می‌گویند چیزی نیست، الان است که مادرت بیاید؛ اما مادر … .
بیستم مهرماه امسال، به نام«ایمنی در برابر زلزله و بلاهای طبیعی» نام گرفته‌است؛ چون تا سال گذشته باعنوان«کاهش اثرات بلاهای طبیعی» در تقویم‌ها ثبت شده بود.
با این همه، یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش اثرات زلزله، مساله ساخت و ساز و میزان ایمنی ساختمان‌های شهر است. معارفی، مسئول روابط عمومی نظام مهندسی هم، در گفت وگو با «فروردین امروز» این موضوع را تایید می‌کند و از مثلث ایمنی‌ای می‌گوید که متشکل از سه رکن اجرا، نظارت و مصالح ساختمانی است.
او معتقد است: سازمان نظام مهندسی، در دو بخش اجرا و نظارت، قدرت مانور زیادی دارد تا جایی که از دی ماه ۸۴ براساس ماده ۳۳ نظام مهندسی و کلید خوردن بحث اجرا در استان، توانسته است جزو چند استان اول کشور باشد؛اما متاسفانه بی‌مهری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و نظام مهندسی تنها می تواند در اجرای ساختمان‌هایی دخالت داشته باشد که متراژ ۵۰۰ متر به بالا دارند.
 گفته معارفی، یادآور این ضرب المثل است که هرچقدر بیشتر پول بدهی، به همان اندازه آش می‌خوری؛ یعنی ازایمنی سهم می‌بری.
 البته استانداردسازی مصالح ساختمانی، ضلع دیگری از مثلث ایمنی است که به گفته کارشناسان، آن‌طور که شایسته است، به آن پرداخته نشده‌ تا آنجا که واکنش مهندسان ناظر را به دنبال داشته است.
در این بین می‌توان به واردات تیرآهن‌ها از کشور چین اشاره کرد که به علت قیمت پایین با استقبال سازندگان ساختمان روبه‌رو شده است.
  اماحسین طاهری، کارشناس عمران و شهرسازی، تنها راه مقابله با این مشکل را اقدامات مراکز دولتی در جلوگیری از واردات این تیرآهن‌ها به کشور می‌داند.
طاهری به«فروردین امروز»می‌گوید: ایمن سازی در شهر، در دو قالب موقعیت ساختمان (نکات ایمنی در ساخت)و موقعیت دسترسی مناسب به ساختمان تعریف می‌شود.
 این کارشناس عمران و شهرسازی معتقد است: طراحی یک ساختمان، چون براساس مفاد آیین نامه ۲۸۰۰ صورت می‌گیرد، کار مشکلی نیست؛ اما در بحث اجرا، دربسیاری از موارد ابزارهای اجرایی قدرت نظارت ندارند.
طاهری ادامه می‌دهد: در کشور ما بحث همجواری ساختمان‌ها مطرح است. ساختمان‌ها و واحدها در کشور تنها دارای یک یا دو دیوار جدا کننده است که همین عامل، ساختمان را در معرض خطر زلزله قرار می‌دهد.
این کارشناس عمران و شهرسازی، همچنین به بافت‌های فرسوده و برج‌های بلند شهر هم اشاره می‌کند: یکی ازعمده آسیب‌های زلزله به بلند مرتبه‌ها مربوط می‌‌شود؛ برای مثال آیا دربرج تجارت قزوین، درصورت بروز زلزله و ایجاد آتش سوزی وهرحادثه‌ی دیگر، امکانات اطفای حریق وجود دارد و این بنا به گونه‌ای ساخته شده است که در صورت وقوع حادثه، امداد رسانان بتوانند از نردبان‌های بلند و بالگردهای امداد رسان استفاده کنند؟
 با این همه هاشمی، معاون امداد ونجات هلال احمر استان قزوین،  در گفت وگو با« فروردین امروز» از مجهز شدن واحدهای امداد ونجات استان به بالگرد وامداد هوایی خبر می‌دهد و از نزدیکتر شدن شرح وظایف هلال احمر به سند راهبردی در یکی دو سال اخیر اظهار رضایت می‌کند.
با وجود تلاش‌هایی که ارگان‌های مسئول انجام داده‌اند؛ اما نباید هیچگاه گسل آبیک – فیروزکوه را به سادگی نادیده گرفت وباید برای ایمن سازی هرچه بیشتر استان قدم برداشت. 

الهام فرضعلی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=691

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.