اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5
پیگیری های فروردین امروز درباره ردصلاحیت نینا سیاهکال‌مرادی پس از انتخابات

ماجرای یک ردصلاحیت

  • کد خبر : 479
  • 28 آگوست 2013 - 12:27
ماجرای یک ردصلاحیت
نوری، وکیل نینا سیاهکالی مرادی: هنوز هیچ چیزی به ما ابلاغ نشده است.

 در طول چند روزی که از انتشار خبر رد صلاحیت نینا سیاهکالی بعد از انتخابات شورای شهر قزوین، در نشریه فروردین امروز می‌گذرد؛ شاهد بازتاب گسترده این خبر در رسانه‌های محلی و ملی بوده‌ایم. این بازتاب‌ها اگرچه به طور گسترده‌ای صورت گرفته، اما سوال‌های زیادی را در ذهن همه ایجاد کرده و همچنین بازار شایعات را نیز داغ ترکرده است. دلایل رد صلاحیت سیاهکالی چیست؟ چرا قبل از انتخابات این موضوع پیگیری و تکلیف مشخص نشده است؟ آیا رد صلاحیت آن هم بعد از انتخابات قانونی و موجه است؟ تکلیف رای حدود ۱۰ هزار نفر از شهروندان قزوین چه می‌شود؟ اینها تنها بخشی از سوال‌هایی است که در این چند روز ایجاد شده و با شایعات پیوند خورده است.
چندتار مویی که موجب رد صلاحیت شد
از نحوه اداره ستادها و نحوه تبلیغات سیاهکال‌مرادی در دوران تبلیغات انتخاباتی، تا شکل و ظاهر پوسترهای او، جزو دلایل رد صلاحیتی بود که در شایعات مطرح شد. اما شاید کسی بهتر از عطاءالله نوری، وکیل نینا سیاهکالی نتواند به این پرسش ها پاسخ بدهد. نوری در گفت‌و‌گو با «فروردین امروز» می گوید: «یکی از افراد هیات نظارت بر انتخابات، به نام آقای …، بعد از انتخابات، خانم سیاهکالی را به هیات نظارت فراخوانده و عکس‌هایی از دوران دانشجویی او به ایشان نشان داده که در واقع عکس‌هایی از یک اردوی دانشجویی بوده است. در این عکس‌ها که با پوشش کامل گرفته شده‌اند، تنها چندتار موی خانم سیاهکالی از مقنعه بیرون افتاده است؛ البته بازهم مشخص نیست که این مساله را به عنوان دلیل ردصلاحیت خانم سیاهکالی مرادی عنوان کنند؛ چون از طرف فرمانداری هنوز مطلبی بر رد صلاحیت ایشان به ایشان ابلاغ نشده است. درحالی که فرمانداری موظف است، این موارد را ابلاغ کند. سیدناصرقوامی، رئیس کمیسیون حقوقی مجلس ششم نیز در این باره به فروردین امروزمی گوید: « اینکه خانمی در عکسی چندتار مویش بیرون باشد، دلیل نمی‌شود که وی را رد صلاحیت کنند؛ حتی بی حجاب بودنش درچندسال پیش از آن هم دلیلی نیست بر رد صلاحیتش؛ آن هم بعد از برگزاری انتخابات. این کارغیرقانونی است. درواقع با این کار خانم سیاهکالی را ردصلاحیت نکرده اند، بلکه آرای مردم را باطل کرده‌اند.»
ردصلاحیت بعداز انتخابات حرکتی نادر در تاریخ
این برای اولین بار در تاریخ برگزاری انتخابات شورای شهر ایران است که منتخب مردم، حدود دوماه بعد از اعلام نتایج انتخابات صلاحیتش تایید نمی‌شود و رای مردم باطل می‌شود. این اتفاق بحث‌های زیادی را برسر قانونی بودن یا نبودن این حرکت به وجود آورده است. نوری، وکیل نینا سیاهکالی، بر غیر قانونی بودن این اقدام توسط هیات نظارت بر انتخابات تاکید می‌کند. او می گوید: «ورود هیات نظارت به این مساله بعد از انتخابات غیر قانونی است و ما اعتراض خودرا پس از ابلاغ از طرف فرمانداری، به صورت کتبی به مسئولان ارائه می‌دهیم. مرجع رسیدگی به این بحث هیات حل اختلاف است.» این در حالی است که عباسپور، عضو هیات نظارت بر انتخابات قزوین، در گفت‌و‌گو با نشریه افق قزوین، این اقدام را قانونی دانسته و گفته بود: «این هیات تا ۴۵ روز پس ازا انتخابات هم می‌تواند به ردصلاحیت نامزدها و افراد برگزیده شورا بپردازد و این امر کاملا قانونی است.» اما علیرضا مافی حقوق‌دان و عضو ارشد کانون وکلای قزوین، حرف‌های نوری وکیل نینا سیاهکالی را تایید می‌کند و می‌گوید: «براساس ماده ۷۳ قانون انتخابات، تمامی تصمیم‌های شورای نظارت قبل از رای‌گیری است. این شورا بعداز انتخابات جایگاه حقوقی برای ردصلاحیت ندارد. این اقدام با شبهه سیاسی و حقوقی مواجه می‌شود.»
 از هزینه کم انتخاباتی تا عکس با چادر ملی
 نینا سیاهکالی مرادی ۲۷ ساله است. شاید کمتر فردی در این سن و سال پایین جرات حضور در عرصه‌ای همچون انتخابات شوراها را داشته باشد. چه رسد به اینکه این فرد جزو زنان جامعه باشد. مهدیه قافله‌باشی، فعال اجتماعی در قزوین در این باره به خبرنگار ما می گوید: «حضور در عرصه‌های مختلف سیاسی برای زنان نوعی تمرین سیاست‌ورزی محسوب می‌شود. ورود به عرصه‌ای مانند شورای شهر، آن هم با این سن پایین یک حرکت شجاعانه برای زنان و کار ستودنی است.» قافله‌باشی که خود نیز پیگیر این مساله بوده، درباره حضور نینا سیاهکالی در انتخابات به می‌گوید: «نینا سیاهکالی، نه به‌خاطر جذابیت پوسترهای انتخاباتیش، بلکه بیشتر به‌خاطر جوان بودن و نامش مورد اقبال قرار گرفت. هزینه‌ای هم که درجریان انتخابات صرف کرده بود، بسیار معقول و کم بود. درحالی که خیلی از نامزدهای دیگر، با مخارج بسیار بالاتر و استفاده از پوسترهای جذاب، وارد رقابت انتخابات شده بودند.» او رد صلاحیت پرشائبه سیاهکالی را خبرخوبی برای زنان قزوین نمی داند: «رد صلاحیت نینا سیاهکالی‌مرادی، به‌خاطر عدم نداشتن حامیان قدرتمند و مستقل بودن او است.» شهر قزوین پس از انتخابات ریاست جمهوری شاهد برپایی جشن و سرور ازسوی مردم بود و روحیه امید در مردم هویدا شده است. ردصلاحیت کسی که به هر صورت منتخب مردم است و با وجود اختلاف نظرهایی که با او وجود دارد، موفق به کسب رای مردم شده است، و انعکاس ملی و حتی جهانی این اتفاق نادر، شیرینی انتخابات ۲۴ خرداد را به کام مردم قزوین تلخ کرد که امید است با تدبیر و تعقل این مسئله طوری حل شود که نامی نیک از قزوین در رسانه‌ها ثبت شود.

مجتبی رحیمی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=479

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.