اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
8
روایتی از زندگی زوج هنرمند قزوینی؛

درک مشکلات زندگی با هنر

  • کد خبر : 4642
  • 04 آوریل 2017 - 13:00
درک مشکلات زندگی با هنر
همان‌طور که می‌دانیم، معمولاً آدم‌ها  در زندگی مشترک به‌دنبال آرامش و همزیستی مسالمت‌آمیز هستند؛ اما این کلیشه، هنگامی نتیجه‌ی بهتری می‌دهد که رسیدن به هدف مشترک در سرلوحه‌ی برنامه زندگی  دو نفره قرار گیرد؛ اما هنر که تاج سر آفرینش است ... می‌تواند یکی از والاترین اهداف بشر در زندگی باشد؛ چراکه در آن هم صحبت از زیبایی و علم است و هم اخلاق و کمال‌ گرایی، بنابراین یک زوج هنرمند و یا به عبارتی علاقه‌مند به هنر می‌توانند دست مایه‌ای با ارزش را هدف زندگی مشترک خویش قرار داده و کیفیت  حیات  و حضور خود را بر‌اساس آن شکل و معنا ببخشند.

 هنرمند نسبت به پیرامون خویش حساسیت‌های  بیشتری دارد و اغلب  کم طاقت است. به همین دلایل دیده شده که گاهی بسیاری از هنرمندان ترجیح می‌دهند که زندگی خود را به‌صورت انفرادی (مجرد)  ادامه داده و تن به زندگی مشترک ندهند؛اما نمونه‌های موفقی نیز ازهنرمندان،  همچون شاملوی بزرگ و یا دولت آبادی، زرین کوب و ….را سراغ داریم  که زندگی مشترک  مثبت و همدلانه‌ای  داشته و همواره از همسران  خود بابت حمایت و عامل پیشرفت هنر خود یاد کرده‌اند.
 ازسویی دیگر، همواره این موضوع نیز مطرح بوده که بین زوج‌های  همکار،  نوعی رقابت وجود داشته  که اگر کنترل و مدیریت نشود، می‌تواند  زیان‌بار هم باشد – که داستان فیلم همسر، اثر طنز کارگردان خوب کشور، مهدی فخیم زاده، نمونه‌ای از این رابطه است.
  نکته دیگری که  در این بحث حائز اهمیت است اینکه  معمولا در یک  زندگی مشترک، زوجین هنرمند برحسب  نوع فعالیت هنری که بدان مشغولند،  بسته به آنکه  آیا هر دو در یک زمینه هنری؛  مثلا سینما، ادبیات یا…. تلاش می‌کنند، برعکس آنچه که به نظر می‌رسد در برخی موارد نه تنها  به تفاهم که به سوء تفاهم  هم منجر می‌شود.
  حسام حسینی و ستاره نصری، زوج هنرمند معتقدند: ما  بر‌اساس تجربه شخصی به این باور رسیده‌ایم که  اگر زوج‌ها در یک زمینه هنری  مشترک نیز مشغول باشند، می‌توانند این  امکان و فرصت را  درعوض رقابت صرف، در برهه‌هایی برای ارتقا و تعالی یکدیگر؛مثلا شوهر به نفع  همسرخود که از شرایط و امکانی  برای دستیابی به اهداف خویش  و هم سطح شدن با مرد، برخوردار نیست، همراهی کند. 
از جهاتی، کما بیش نیز ملاحظه  شده‌است که  هنرمندی از همسر خویش جدا شده و علت را عدم درک همسر خود از دنیای پر رمز و راز هنر و هنرمندی بیان کرده‌است! اما زوجینی که هردو از قشر هنر و فعالیت‌هایی این چنینی  هستند، طبیعتا فهم و درک بهتری نیز نسبت به کار خویش داشته و اغلب طرف مقابل خود را  بهتر می‌فهمند.
 آن‌ها براین باور هستند اگر ذات هنر را رسیدن به آرامش و تفکر بدانیم قاعدتا انتظار می‌رود،  این زوج  زندگی‌ای  آرام‌تر و به دور از تشنج و درگیری داشته باشند؛ بنابراین به ضرس قاطع میتوان گفت «هنر انسان را از استرس و تنش دور کرده و موجب لطیف شدن روح وی خواهد شد.»
 حسینی می‌گوید: شخصاً در طول زندگی مشترکمان،  گاه این اثر را با همه وجود احساس کرده و خدا را هم شاکر بوده‌ام. او درخصوص اهمیت رقابت میان زنان و شوهران هنرمند تجربه خود را اینگونه تبیین کرد: در هنگامی‌که همسرم مشغول تحصیلات تکمیلی خود در رشته آهنگسازی بود، من هم به معلومات خود می‌افزودم و گاه به وی نیز کمک می‌کردم. 
نصری که تا این لحظه بیشتر سکوت کرده و  بیشتر عنان صحبت را به همسرش سپرده  و هراز گاهی تلمیحا و تلویحا گفته‌های حسام را تکمیل و تصدیق می‌کند، می‌گوید: هنگام امتحانات و تحویل پروژه‌هایم، واقعا حسام  به‌خوبی  سعی کرد شرایط مرا از هر نظر  درک و همراهی کند  و در بیشتر  امور منزل، حتی شرایط روحیم را لحاظ می‌کردند. برایش مهم بود که من تحت فشار و استرس نباشم. شاید اگر فردی نامطلع از دنیای آهنگسازی و موسیقی و دغدغه‌هایی از این جنس  به‌جای ایشان  بود، متوجه احتیاج شدید من به تمرکز و آرامش درهنگام ثبت هارمونی و خلق ملودی‌ها  و  اجرا و تمرین‌ها نمی‌شد.
حسام و همسرش ستاره، باوجود آنکه این تعاملات و خدمات و تعهدات را در دنیای تاهل امری متقابل و  بدیهی می‌دانند؛ اما متفق القول هستند که  در زندگی مشترک  همه انسان‌ها نقاطی تیره و تار،  ناشی از عدم تفاهم نیز وجود دارد؛ اما درک بالاتر زوج‌ها از مشکلات پیش آمده در مسیر حیات مشترک باعث سهولت در تفسیر و حل بهتر مشکلات می‌شود و قطعا هنر،  این درک را به زوجین می‌دهد. حسام، این نکته را هم یادآور شد که «من و ستاره در مقطعی،  همزمان به عضویت ارکستر ملی ایران درآمدیم و بعد از آن  این شانس را داشتیم که چند سالی نیز باهم در ارکستر یکی از خواننده‌های مشهور کشور فعالیت کرده و  مدتی را به‌صورت مداوم در سفر بگذرانیم و نه تنها برخلاف نظر برخی از دوستانمان که  زیاد همکار بودن دشواری‌هایی ایجاد می‌کند، مشکلی نداشتیم؛ بلکه موجب شد تا با  بهره  مالی بیشتر،  از سفرهایمان نیز  لذت مضاعفی  ببریم.
حسام  حسینی و ستاره نصری  هم اکنون  در آموزشگاه موسیقی «چنگ» مشغول به  فعالیت و همکاری  هستند  و علاوه بر این،  در «گروه موسیقی شرقی» با همراهی تعدادی از  دوستانشان  به نواختن و آهنگسازی مشغول هستند .
این دو به این نکته اذعان دارند: یکی از مزایای زندگی مشترک هنری، پیدا کردن دوستان مشترک  است که همه یک دغدغه هنری مشترک را دنبال می‌کنند. شاید این موضوع در زوج‌هایی که دارای شغل‌های متفاوت  هستند، صدق نکند.
به‌هرحال دنیای هنر، دنیای اختلاف سلایق و اختلاف نظر نیز است و گاه در این مسیر مشاجراتی نیز وجود دارد؛ اما می‌توان با مدیریت صحیح و حتی  استفاده از تجارب دیگر افراد نزدیک و مجرب و دلسوز،  موانع را پشت سر نهاد و  به خواست خدا و همت خویش، مسیر آینده را  به شکل مطلوب‌تری ترسیم کرد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4642

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.