اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7
نقدهای رئیس شورای شهر اصولگرای پیشین به شورای شهرکنونی

خطر در کمین استقلال شورا

  • کد خبر : 4617
  • 04 آوریل 2017 - 10:59
خطر در کمین استقلال شورا
عباس نیکویه، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس دومین دوره شورای شهر، انتقادات تندی نسبت به هم‌طیفانش در مجلس محلی کنونی دارد تاآنجاکه معتقد است در برخی مواقع باعث شده استقلال شورا از بین رود. او معتقد است در شورایی که هرکس ساز خود را می‌زند، مجمع الجزایری اداره می‌شود و معامله رخ می‌دهد.

در سه دوره از چهاردوره شورای شهر قزوین، اکثریت با اصولگرایان بوده‌است. می‌توان نام شورای شهر اصولگرایانه را بر آن نهاد؟
یک زمان شورا و مجلسی بر حسب ظاهر اکثریتی دارند، یا باطنا اکثریت را دارند و خوب عمل می‌کنند. من تصور می‌کنم، تنها در شورای دوم، اعضا انسجام عملی داشتند و بر شهرسازی به صورت اکثریتی عمل می‌کردند. اقلیت هم جایی که می‌دید،تصمیم اکثریت منطقی است، رای می‌داد و بسیاری از طرح‌ها به اتفاق آرا تصویب می‌شد.
 یعنی شما فکر می‌کنید در دوره دوم شورای شهر، نگاه مدیریت شهری پررنگ‌تر بود؟
بله؛ در آن دوران سه سازمان بیشتر نداشتیم که بعد ۱۴سازمان مستقل در شهرداری تشکیل شد و در خیلی از کارها مانند تعدیل نیرو، خصوصی سازی و … بسیار منسجم و جدی کار شد؛البته این انسجام را مردم بیرون از شورا نیز احساس می‌کردند، ولی در دوره‌های بعدی اکثریت هستند؛ اما انسجام عملیاتی را شاهد نیستیم و اخباری که می‌رسد نشان از اختلافات درون گروهی شورا دارد. وقتی  نظر دوستان را از هر جناحی در مورد  احداث پل‌ها و تغییرات در شهر می‌پرسیدم، رضایت نداشتند.  می‌گویم پس چرا حرف نمی‌زنید، اگرمخالفید. مدتی می‌گفتند نمی‌گذارند. می‌گفتند شرایطی هست که می‌گویند نطق نکنید. این را نمی‌توانیم به حساب تشکیلاتی عمل کردن بگذاریم. این چندان با روح شورا سازگار نیست. می‌گفتند: نمی‌گذارند نطق کنیم یا من یک نفر نظرم این است، چه کنم. من وضعیت خودم را در شورای اول و دوم مثال می‌زدم. در شورای اول، بسیاری از موارد بود که من تنهایی مواضعی داشتم؛ حتی یک بار به من گفتند شما حق نطق کردن ندارید، ولی من در مطبوعات حرفم را زدم.
 به هر‌حال چون اکثریت شورای شهر را جریان راست تصاحب  کرده، از نظر افکار عمومی نماینده جناح راست محسوب می‌شوند. باتوجه به گفته‌های شما که شورای شهر، نه تشکیلاتی عمل می‌کند، نه از نظر مدیریت شهری با انسجام کار می‌کند، فکر نمی‌کنید به بدنه جریان اصولگرا ضربه می‌زند؟
قطعاً همینطور است. خود دوستان هم مورد نقد قرار می‌گیرند. گاهی دوستانی که در شوراهستند هم از خودشان گله دارند. این لطمه، فضا را برای افراد فرصت طلب باز می‌کند و باعث می‌شود که تیم بندی کنند و در ریاست شورا و کمیسیون‌ها تاثیر بگذارند و بخش‌های مختلف را اشغال کنند.
 می‌گویید که از داخل جریان راست انتقاداتی به جریان وجود دارد. فکر می‌کنید تبعات آن، چه می‌تواند باشد؟
تبعات آن اتفاقاتی است که در شهر می‌افتد. در شورای دوم، گاهی اتفاق می‌افتاد که جناح اصلاح طلب با ما همراه می‌شد؛ چون اغنا می‌شد. جایی هم مخالف بود. شورا اگر اغنایی اداره شود، شهید انصاری شرقی اتفاق نمی‌افتاد؛ دوبار طرح تغییر کرد،دو گونه تملک شد. شهر را در آن نقطه شخم زدند. یک سری خانه خراب شد. بافت قدیمی به آن شکل درآمد. این نشان می‌دهد که ما اصلاً نتوانستیم یکدیگر را توجیه کنیم که اصلا این خیابان چه بوده‌است. خیابان شهید انصاری در طرح جامع دیده شده‌است. این به نوعی ضعف خیابان طالقانی و امام خمینی را پر می‌کرد؛ زیرا آن خیابان‌ها امکان تعریض نداشت. مردم می‌گویند اینجا خانه‌های قدیمی بود که با طرح خراب کردند. این‌ها ضرر است. یا همان زمان شهردارمصاحبه می‌کند که تکذیب هم نشد. ایشان گفتند فصل الخطاب کار من در شهید انصاری نظر آقای استاندار وقت است. نظر آقای استاندار محترم. شخص اول استان است؛ ولی استقلال شورا چه می‌شود!
 یعنی به استقلال شورا خدشه وارد می‌شود؟
بله؛ این نشان می‌دهد که این نتایج همان شرایط است. یا شما بلوار آیت‌الله خامنه‌ای را ببینید. در شورای دوم، طرح خاصی در طبقات مشخص برای این بلوار دیده بودیم که مثل کشورهای متمدن گاراژی داشته باشد و به پشت برود و ظاهر حفظ شود. اینجا پیشانی شهر است. الان شما می‌بینید که باز هم به همان تکه‌پاره‌ها تبدیل شد. این خیابان از دست رفت. اگر شورا بخواهد اکثریتی اداره شود باید به کمیسیون ماده ۵ برود و با قدرت حرفش را بزند و اجازه هر تغییری ندهد.
 یکی از جوانان اصولگرا از اصولگرایان شورای شهر انتقاد کرد که بخشی از اصولگرایان، حتی میوه شورای شهر را نمی‌خورند؛ اما برخی ویژه‌خواری و رانت خواری می‌کنند؛از پرداخت وام صد میلیونی گرفته تا سفر به کشورهای خارجی و سوغات. هشدار داده‌بود که اگر ابهامات پاسخ داده‌نشود، جوانان اصولگرا در انتخابات تجدید نظر می‌کنند. نظر شما در این باره چیست. آیا در شورا چنین مسائلی وجود دارد؟
آنچه اخبار آن به گوش من هم رسیده‌است از درون خود شورا و بعضی اعضای شورا هم اذعان دارند، هماهنگی وجود ندارد. اینکه ویژه‌خواری وجود دارد، من اطلاع ندارم؛ اما درمورد هماهنگ نبودن، همه می‌دانند که وجود دارد.
 اما این زمزمه‌ها که بخشی از اصولگرایان شورا  ویژه خواری می‌کنند، به نام جریان راست تمام می‌شود.
اگر اینچنین باشد، ضربه است. آنچه که مردم  و یا دوستان شهرداری می‌گویند؛ البته من صحت آن را بررسی نکرده‌ام. می‌گویند بعضی از اعضای شورا ساخت و ساز دارند، بعضی هم کارهای دیگر می‌کنند. این حرف‌ها در بین مردم است.
 این مساله باعث بی‌اعتمادی به شورا نمی‌شود؟
بله؛ البته این تنها مربوط به اعضای اصولگرا نیست. بعضی می‌گفتند که این فرد داخل شورا نیست. این‌ها بحث‌هایی است که در بین مردم گفته می‌شود؛ ولی من صحت آن را بررسی نکرده‌ام. اما از گروه‌های مختلف شنیده می‌شود؛ البته وام صد میلیونی به نظرم عملیاتی شد. یک سری مخالف بودند و یک سری موافق. ولی اینکه رانت خواری خاصی کرده‌باشند، من نمی دانم.
 به عنوان یک اصولگرا، سکوتی که در این جریان نزدیک انتخابات وجود دارد، فکر نمی‌کنید همان بلاتکلیفی است؛ مساله‌ای که در مرکز هم دیده می‌شود؟
وقتی جریانی حاکم است در انتخابات بعدی، افراد زیادی از همان طیف هستند که می‌خواهند وارد فضا شوند. در جریان اصلاح طلبان هم دیدید که در دوم خرداد نظرات نویی پیدا شد. قطعا وقتی این‌طور باشد، گروه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارند. افراد مختلفی از اصلاح طلبان و اصولگرایان به من مراجعه می کنند و نظر می‌خواهند که ما می‌خواهیم وارد شورا شویم.  به آن‌ها می‌گویم وقتی ایده‌ای برای شهر دارید باید همه دست پاک باشند. ما در شورای دوم، شعارمان دست پاکی بود. در شورای اول  هم،همه دوستان مراقب بودند. با رابطه بازی‌ها مخالفت شدید می‌شد. این سیاست‌گذاری است. برای اولین بار توانستیم سیاست‌گذاری کنیم تا شهرداری به کدام سمت حرکت کند. برخی می‌گویند که معلمان یا ورزشکاران همراه من هستند. من می‌پرسم شما که قهرمان ورزش هستید، در شورا می‌خواهید چه کنید؟ فکر کنید رای آوردید و وارد شدید؛ مثلا آقای جدیدی و رضازاده قهرمان ویژه و ملی ما وارد شورای شهر شدند، چه کردند؟ شورای شهر جای یک سری افراد اجرایی فنی و لیدر است؛ یعنی باید تلفن‌هایشان کار کند. با قدرت با شهرداری صحبت کنند تا شهرداری مدیریت درستی داشته‌باشد.
 فکر می‌کنید در جریان راست، فاکتورهای پاکدستی، قدرت مدیریت، لابی گری و… که گفتید، در حال حاضر وجود دارد؟
این که وجود دارد یا ندارد مورد بحث من نیست؛ ولی باید این ویژگی ها باشد.
 در افرادی که به شما مراجعه می‌کنند و یا اسامی آن‌ها به گوش می‌رسد چنین مولفه‌هایی دیده می‌شود؟
خیلی کم می‌بینم. این افراد در فلان اداره، آزمایش را پس دادند و یا در  فلان مورد این کارنامه را داشته‌است. یا درمورد لیست‌هایی با من مشورت می کنند. تنها می‌گویم اگر این ویژگی را دارند، گزینه خوبی هستند. صرف اینکه بگوییم می‌خواهیم سه  نفرخانم یا دونفر فرهنگی و سه نفر مهندس بفرستیم، خوب است؛ ولی فرهنگی‌ای که می‌خواهیم بفرستیم باید نگاه اجرایی خوب داشته‌باشد، توانمند باشد و قدرت لیدری داشته‌باشد و همه درمورد آن‌ها اتفاق نظر داشته‌باشند.درغیراین‌صورت شورا مجمع الجزایری می‌شود که هرکس حرف خودش را می‌زند. رای‌ها به فروش می‌رود، معامله می‌کنند.
چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران از استخدام ۴۸۰۰ نیروی زیر دیپلم و مداح به شهرداری اعتراض کرده کرد. در قزوین چنین عضو شورایی داریم که از شهردار حساب بکشند؟
 خیر؛چون اکثریتی اداره نشده‌است. شاید نظر شخصی داشتند؛ولی نتوانستند عملیاتی کنند. من از آقای کمالی][شهردار وقت] پرسیدم چرا می‌خواهید جا‌به‌جا شوید. او گفت که موضوع اصلی تعدیل نیرو است. ۱۴ – 15 نفر فوق لیسانسی که با افراد خاص وارد شدند، می‌خواهم تعدیل نیرو کنم و افرادی که مفید نیستند، حذف می‌کنم. آقای کمالی به سلامت شهره هستند. کمالی گفت دست گذاشتم روی این افراد‌؛ اما می‌گویند به این‌ها دست نزنید. اگر شعار دست پاکی واقعی باشد، می‌گوییم شعار ۱۰ درصد تعدیل نیرو دادیم. اینکه این فرد پسرخاله من است و فلانی کیست، درست نیست.
 اخیرا یکی از اعضای شورا تاکید کرد که نیروهای شرکتی شهرداری باید پیمانی شوند.
من ایشان را چند وقت پیش در مراسمی دیدم، گفتم چه شد نطق‌های آن زمان؟! چرا حرف نمی‌زنید؟ او هم گله داشت. این‌ها موارد پیچیده‌ای در شوراست که باید بررسی کرد. من در زمانی که کمالی می خواست استعفا بدهد، گفتم استعفا ندهد که کمالی گفت می‌گویند همه چیز با آرامش باشد. گفتم اگر موضوع این است، بگذارید استیضاح کنند و شما حرف خود را بزن. بگذار مردم قضاوت کنند.
الان شورای شهر اعتبارات زیادی دارد؛ مبلغ زیادی افزایش پیدا کرد. باز دوستان شهرداری می‌گویند بدهی شهرداری به بانک شهر بسیار بالاست و دولت از بانک ملی و مرکزی قرض گرفته‌است. بررسی این‌ها هم ازوظایف شورای شهر است که این موضوع را روشن کند. رقم دو یا سه برابر بودجه استان است.
 رقم بودجه عمرانی که چندی پیش معاون عمرانی اعلام کردند، سه برابربودجه عمرانی استانداری است.
بله؛ دقیق سه برابر است.باید شورای شهر به عنوان یک ناظر و سیاستگذار قوی و منسجم این بودجه را نظارت کند. باید بتوانند عملیاتی کنند. هر مبلغی خرج شود، نشانه مثبت نیست. خیلی‌ها درمورد پل خیابان خرمشهر نظر دارند. من خودم نقد دارم.
 همین پل که اشاره ‌کردید. اعضایی در شورا هستند که بارها در مورد الزام پیوست فرهنگی پروژه‌ها صحبت کردند. درمورد جانمایی پل‌ها نقد کردند؛ اما  شهرداری کار خود را انجام می‌دهد.
این همان است که گفتم. شورا اکثریتی اداره نمی‌شود.
 یعنی شورای شهر قدرت نظارت بر شهرداری ندارد؟
اگر شورای شهر تصویب نکند، شهرداری نمی‌تواند یک میلیون تومان هزینه کند.
 پس نطق مخالفان مصرف داخلی دارد؛ درواقع افکار عمومی را اغنا می کنند،درحالی که رای مثبت می‌دهند؟
بله؛ کسانی که رای مثبت به طرح می‌دهند باید پاسخ افراد مخالف را بدهند. گاهی اقلیت مخالفند و اکثریت موافق. حرف‌هایشان را بزنند. اگر تصویب شد، اجرا شود. اما اگر شورای شهر اکثریت اصولگرا یا اصلاح‌طلب هستند و اکثریتی حاکم‌اند. در بین اکثریت هم مخالفان شدید پیدا می‌شود. من نمی گویم نباید نظر داشته‌باشند؛ ولی چون با هم هستند و ایده و فکر یکسان دارند نباید نظر مخالف هم داشته‌باشند. درمورد پل خیابان خرمشهر نمی‌شود بگوییم سه اصولگرا مخالفند و ۵ تا موافقند؛ ولی همه رای دادند. اصلاح طلب‌ها هم همینطور. آنجا باید همدیگر را اغنا کنند. وقتی نطق می‌کند؛ یعنی اغنا نشده و این خوب نیست. حرف می‌زنند.گاهی حتی با هم موافق نیستند. درمورد آقای کمالی، پرسیدم گفتند با یکی دو رای اختلاف استعفا پذیرفته شد؛ ولی در مطبوعات اعلام شد با اکثریت آرا. گفتند برای اینکه انسجام شورا را نشان دهیم. این بحثی است که خود آقایان داشتند. مردم باید نطق موافق و مخالف را گوش کنند. دلایل را بدانند.
 چندی پیش، مدیرسابق جامعه مداحان گفته بود نزدیک انتخابات کمیسیون فرهنگی از مداحان دعوت کردند که همصنفان ما با حضور در این جلسه مخالفت کردند. شنیده‌شده که این اواخر هم این جلسات را داشتند. این جلسات را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نزدیک انتخابات هر دعوتی را می‌توان انتخاباتی تصور کرد. در این مورد هم آیا فقط مداحان بودند یا گروه‌های دیگر نیز دعوت شدند. اگر بخواهیم می‌توانیم این برداشت را بکنیم. باید ببینیم شورای شهر این را مفید فایده دانسته آیا ایده داشتند، نظر داشتند؛ برای مثال ممکن است نظرات رهبری را اعمال کنند. باید دید هدفشان چه بوده‌است.
 البته  خود مداحان منتقد بودند که در زمان انتخابات ما را دعوت کردند و زمان‌های دیگر دیده نمی‌شویم. با این وجود بگذریم… .
 یکی از وظایف شوراها حمایت از نهادهای مدنی است. آیا  شورا در حمایت از انجمن‌ها کانون‌ها و نهادهای مدنی موفق بوده‌ است؟
من که خودم کانون دارم، هیچ حمایتی نمی‌شود و به عنوان یک ان جی او رسمی  ثبت شده‌است؛ اما کمکی دریافت نکردیم.
«ان جی او» ها یکی از بازوهای اصلی شورا است.  شورای شهر نقش اصلی را دارد. اعتباراتی هم دولت دارد؛ اما اگر مجیزگو باشند و منتقد نباشند، ممکن است کمی به آن‌ها برسند و اگر منتقد باشند که چیزی به آن‌ها نمی‌دهند. شورای شهر بسیار می تواند نقش داشته‌باشد.بسیاری از وظایف شهرداری را می‌توانند ان جی او ها انجام دهند و فرهنگ‌سازی کنند. ما در فرهنگ ترافیکی و زیست محیطی مشکل داریم. اگر این نهادهای مردمی فعالیت کنند بسیاری از کارها جلو می‌رود.
 با توجه به انتقاداتی که به شورای کنونی وارد می‌دانید، شورای شهر پنجم باید چه مسائلی را در اولویت قرار دهد که بحرانی است؟
شورای بعدی باید در سیاستگذاری و چشم‌انداز آینده قزوین وارد شود. منطقه بیزینس باید از زندگی مردم جدا شود. این کار سنگینی است. ما نباید در خیابان خیام، اجازه ساختمان‌سازی بدهیم، باید حوزه تجاری باشد. مسکونی به خارج از شهر منتقل شود. مردم باید راحت زندگی کنند.درحال حاضر، مردم الان به سختی زندگی می‌کنند. فقط ساختن پل وظیفه شهرسازی نیست. باید نگاه‌های استراتژیک شهری داشته‌باشیم. مساله ترافیک قزوین جدی است. پل‌هایی که ساخته‌شده باید تعیین تکلیف شود. جلوی خیابان دانشگاه را بستیم. پرترددترین منطقه آموزشی، مسکونی و تجاری در خیابان شهید بابایی است نباید بسته‌باشد؛ اما پل و آسانسور زدند؛ پلی زدند که ۵ درصد ماشین از روی آن رد می‌شوند و ۹۵ درصد از زیر پل رد می‌شود، این نشان می‌دهد که کار غلط است. باید کارهایی کرد که در دراز مدت وضعیت شهر را بهبود داد. بعضی از این اشتباهات اصلاح شد. خیابان خرمشهر دوطبقه شده‌است؛ درحالی که با هزینه بسیار کمتر می‌شد مشکلات این ناحیه را حل کرد. هزینه زیادی از بیت‌المال  صرف نمی‌شدو به اقتصاد مردم خسارت نمی‌زدیم.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4617

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.