اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7
شهریار نقدی فعال اجتماعی:

بیکاری عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

  • کد خبر : 4634
  • 04 آوریل 2017 - 12:31
بیکاری عامل بسیاری از آسیب‌های  اجتماعی است
بیکاری و مشکلات اجتماعی موجود در جامعه یکی از دغدغه‌های دولت و فعالین اجتماعی استان است. برای بررسی مشکلات موجود در استان، «شهریار نقدی» یکی از فعالین اجتماعی استان معتقد است تامین اجتماعی یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای مردم است. به همین منظور مسایلی را که مربوط به تامین اجتماعی است و خدماتی را که دولت باید به مردم ارایه نماید با این کارمند ارشد تامین اجتماعی در میان گذاشته‌ایم تا از آخرین نقطه‌نظرات در این زمینه آگاه شویم.

شما به‌عنوان فعال اجتماعی فکر می‌کنید کدام خدمات را دولت می‌تواند و می‌بایست به جامعه ارایه دهد؟
در تمام کشورهای پیشرفته دولت‌ها خدماتی را به‌عنوان تامین اجتماعی به مردم خود ارایه می‌کنند. ازآنجاکه به خاطر وجود بهداشت متوسط طول عمر انسان بیشتر شده، بیمه بازنشستگی یکی از بیمه‌های لازم است که البته همه سالمندان را در بر نمی‌گیرد و فقط بخشی از جامعه در سال‌های پیری از آن استفاده؛ باید مکانیزمی را در نظر گرفت که همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. بیمه‌های خدمات پزشکی و درمان هم از دیگر خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی آن را ارایه می‌دهد.
 بیکاری چه عواقبی را برای جامعه دارد؟
همان‌طور که می‌دانید بیکاری عامل اصلی بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی است فشارهای وارده از طرف خانواده به جوانان بیکار باعث رانده شدن آن‌ها از کانون گرم خانواده و سرخورده شدن جوان می‌شود و او را به سمت هنجارگریزی و آلوده شدن به آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهد؛ برای قشر جوان بیکار باید مانند برخی کشورها راهکاری ازجمله بیمه بیکاری در نظر گرفت.
 بیمه بیکاری چه نقشی در تامین آینده شهروندان دارد؟
متاسفانه بیمه بیکاری در سطح وسیع در کشور ما وجود ندارد؛ البته این بیمه با شرایطی خاص برای قشر کمی از بیکار شدگان وجود دارد ولی بیمه بیکاری آن‌گونه که در کشورهای پیشرفته وجود دارد در ایران نیست.
فکر می‌کنید چه تمهیداتی باید اندیشید تا بیمه بیکاری هم در ایران مثل سایر کشورهای پیشرفته ایجاد شود، آیا اصلاً ما به آن سمت حرکت می‌کنیم؟
بیمه بیکاری در کشورهای اروپایی خصوصاً در کشورهای سوسیال‌دموکرات در سطح وسیع اجرا می‌گردد تکنولوژی و ماشین مونتاژ انسان را به‌عنوان نیروی کار از رده خارج کرده است در دنیای مدرن دیگر احتیاجی به نیروی کار ساده نیست بلکه به متخصص نیاز دارند تا با ماشین مونتاژ کار کند؛ یک تراکتور چندین کشاورز را بیکار می‌کند، یک اتوبوس چندین راننده تاکسی را یک مترو چندین راننده اتوبوس را و همین‌طور جهان دارد به سمتی می‌رود که دیگر به نیروی کار زیادی برای به گردش درآوری چرخ‌های اقتصادی نیازی نیست پس باید با بیمه‌های بیکاری فکری به حال این‌همه نیروی بیکار کرد. تولید اشتغال هم دیگر از آن حرف‌هاست که تبدیل به شعار شده است و ما در این سال‌ها می‌بینیم هرچه از تولید شغل گفته‌اند همه در حد شعار باقی‌مانده است من فکر می‌کنم که دولت باید به این سمت حرکت کند تا برای همه ایرانیان بیمه بیکاری وضع نماید؛ یعنی معتقدم که شعار و برنامه همه ما از این به بعد برای بخش خدمات تامین اجتماعی این باشد بیمه بیکاری برای همه ایرانیان.
 فکر می‌کنید بودجه این بیمه بیکاری باید از کجا تامین شود؟
بخشی از آن را می‌توان از بودجه یارانه‌ها تامین کرد، بخشی دیگر هم از بودجه شهرداری‌ها، وظیفه شهرداری فقط ساختن پل و فضای سبز نیست شهرداری باید به امنیت روانی شهروندانش احترام بگذارد بسیاری از جوانان ما به دلیل اینکه آینده شغلی برای خود نمی‌بینند دچار افسردگی شده‌اند دولت، شهرداری و مجموعه ارگان‌ها باید فکری به حال این سیل عظیم بیکاران تحصیل‌کرده کنند. تا در یک جا اعلام می‌کنند که استخدامی صورت می‌گیرد صد برابر موردنیاز جوان ثبت‌نام می‌کند با نود و نه درصد باقی‌مانده چه کاری می‌خواهند بکنند؟
 سخن از خدمات شهرداری به شهروندان شد، راستی در قزوین ما در فصل زمستان برای کارتن‌خواب‌ها گرمخانه داریم؟
تاآنجایی‌که من اطلاع دارم در تهران گرمخانه‌ای برای معتادان و کارتن‌خواب‌ها وجود دارد اما در قزوین من چنین چیزی ندیده‌ام یا اگر هم باشد من خبر ندارم فقط کارتن‌خواب‌ها نیستند کودکان کار معضل بزرگ آینده هستند که اگر امروز فکری به حال آن‌ها نشود در آینده به بزهکاران اجتماعی تبدیل خواهند شد، هرچند در کودکی هم در حق آن‌ها ظلم می‌شود، آن‌ها این ظلم را در آینده با پرخاشگری جبران خواهند کرد تحقیر کودکان کار بزرگ‌ترین ظلمی است که ما در حق جامعه خود می‌کنیم چقدر در احادیث و روایات نسبت به مهربانی با کودکان تاکید شده است، وجدان انسانی نیز همین حکم را می‌کند اما ما فقط تماشاگر این صحنه‌ها هستیم و خیلی هم لطف کنیم با صدقه‌ای از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم درحالی‌که کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست نیاز به صدقه ندارند نیاز به محبت و راهی برای فرار از این چرخه باطل دارند در بسیاری از کارگاه‌ها از کودکان کار می‌کشند اما مسوولین با صاحب‌کار برخورد نمی‌کنند یا حتی یک‌بار پدر و مادر آن‌ها را احضار نمی‌کنند که شما که توان دادن نان این کودکان را نداشتید چرا آن‌ها را به دنیا آورده‌اید حتی شنیده‌ام برخی از مادران معتاد و بیچاره کارشان تولیدمثل و فروش این کودکان برای تکدی‌گری است.
 شما فکر می‌کنید کدام ارگان وظیفه سامان‌دهی کودکان کار را دارد؟
من شهرداری و شورای شهر را مسوول ساماندهی کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها می‌دانم شورای شهر تبدیل به شورای شهرداری شده است و کارش هم ساختن پل و گرفتن عوارض ساختمانی شده است آن‌ها فقط کار سخت‌افزاری می‌کنند و کار نرم‌افزاری با جامعه ندارند متاسفانه برخی به انسان به چشم ربات نگاه می‌کنند؛ نخیر انسان ربات نیست انسان صاحب اعصاب و روان است که اگر این بخش مختل شد دیگر نمی‌تواند وظایفش را به‌عنوان شهروند انجام دهد، شهروند باید جدای از وظایف شهروندی از بودن در شهر هم لذت ببرد بخش عمده وظیفه شهرداری و شورای شهر پیگیری زندگی خوب برای شهروندان است.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4634

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.