اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6
سهم زنان از شورا بررسی می‌شود

این درصدهای سرنوشت ساز

  • کد خبر : 4626
  • 04 آوریل 2017 - 11:54
این درصدهای  سرنوشت ساز
زنان قزوینی در 4دوره فعالیت شورای شهر تا به امروز، حضور فعالی در این مجموعه داشتند. در اولین دوره 20 درصد از مجموع کرسی‌های پارلمان محلی در اختیار زنان قرار گرفت. دوره دوم نیز از مجموع 11کرسی 3کرسی در اختیار زنان قرار گرفت. دوره سوم، شورا بیشترین سهم را در اختیار زنان قرار داد و با تخصیص 4صندلی، سهمیه‌ای 45درصدی را برای زنان در نظر گرفت و در نهایت دوره چهارم شورای شهر قزوین، 3 زن را به عضویت پذیرفت

این اعداد نشان می‌دهد که انتخابات شورای شهر، چندان پیرو مسئله جنسیت نبوده و مردم قزوین برای آرای خود به شاخص‌های دیگری غیر از زنانگی و مردانگی اکتفا کرده‌اند.
با نزدیک شدن به پایان سال چهارم فعالیت این دوره از پارلمان محلی، باردیگر موضوع انتخابات پیش‌رو و نقش زنان اهمیت می‌یابد.
شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه‌های اصولگرای قزوین درصدد آن هستند تا از زنان به عنوان سرلیست‌های انتخاباتی خود بهره ببرند؛ زنانی که پیش از این یا صاحب مناصب دولتی بوده‌اند و یا سابقه شرکت در انتخابات و محک اقبال عمومی را داشته‌اند.
در موضع اصلاح‌طلبان هم رایزنی‌ها برای افزایش مشارکت زنان در حال افزایش است و شنیده‌ها تا این لحظه از تخصیص سهمیه ۳۰درصدی به حضور زنان در لیست انتخاباتی این طیف خبر می‌دهد.
در ائتلاف‌های غیرسیاسی نیز رایزنی‌ها به همین ترتیب ادامه دارد تا از این طریق شرکت زنان در انتخابات و حضور در ائتلاف‌های مختلف، چارچوب مند شود.
 
کمیت یا کیفیت؟
با این وجود، طیف‌ها و گروه‌های مختلف در ائتلاف‌های خود قصد دارند سهمیه‌های مشخصی را برای حضور زنان در نظر بگیرند؛ اما تجربه نشان می‌دهد، مساله کمیت حضور زنان برای مردم قزوین حل شده‌است و در این باره با نگاه صرفاً جنسیت محور تصمیم‌گیری نمی‌کنند.
باوجود آنکه پیش از انتخابات دوره چهارم شورای اسلامی شهر، ائتلاف‌های مختلفی برای راهیابی به پارلمان محلی شکل گرفت و گروه‌هایی مانند مهندسان، جامعه رسانه‌ای‌ها و ورزشکاران ائتلاف‌هایی را شکل دادند؛ اما در نهایت آن طور که انتظار می‌رفت، گروه‌های تخصصی وارد شورا نشدند و بسیاری از کمیسیون‌ها در اختیار افرادی درآمدند که تخصصی در آن حوزه نداشتند.
رئیس کمیسیون بانوان که با شعارهایی چون حمایت از جوانان و زنان در مدیریت شهری، توسعه ورزش همگانی شهر، بهبود وضعیت اجتماعی زنان شهر، عدالت در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های شهرداری و نگاه ویژه به مناطق حاشیه‌ای به شورا آمده‌بود، عملکرد موفقی در پیشبرد کمیسیون خود نداشت؛ حتی در سال گذشته زمزمه‌هایی از انحلال این کمیسیون و تقلیل در حد یک کمیته به میان آمد، البته این ضعف در کمیسیون‌های دیگر هم به چشم می‌خورد و حالا با مطرح شدن بحث تعیین سهمیه عددی برای حضور زنان و مردان در لیست‌های مختلف، این احتمال مطرح می‌شود که شاید زنان یا مردان متخصص به بهانه جنسیت ناچار به حذف از لیست‌ها و حتی خروج از گردونه رقابت شوند و یا از سویی تخصیص این سهمیه، اجباری برای پذیرش ورود افراد بی‌تخصص در لیست‌ها باشد.

توسعه در خلال شکل‌گیری روابط
یکی از فعالان سیاسی استان، اما در این باره نظر دیگری دارد. «مهدیه میرناصری» معتقد است توسعه اجتماعی و سیاسی در خلال ارتباط اتفاق می‌افتد.
وی در این‌باره توضیح می‌دهد: اگرمی‌گوییم زنان در ارتباطات اجتماعی نسبت به مردان قوی‌تر هستند، دلیلش می‌تواند تمرین ارتباط با یکدیگر باشد که در طی آن، تنش‌ها و ضعف‌ها را برطرف کرده، کار را یاد گرفته‌اند.
 به گفته میرناصری، تجربه درصدگذاری برای حضور زنان و مردان در گذشته هم وجود داشته و شاید در کوتاه مدت نتواند موجب ورود زنان شایسته  به عرصه‌ای مانند شورای شهر شود؛ حتی ممکن است زنانی را روی کار بیاورد که علیه زنان حرف بزنند و تنها زن بیولوژیک باشند؛ اما این سیستم آرام آرام خود را پایش می‌کند.
این عضو شورای اصلاح طلبان به سهمیه لیست این جریان اشاره کرده و می‌گوید: در مورد سهمیه‌ای که برای لیست اصلاح‌طلبان عنوان شده، ۵۰درصد برای زنان و جوانان در نظر گرفته شده که از این عدد ۳۰ درصد به زنان و ۲۰درصد به جوانان تخصیص می‌یابد؛ اما امکان دارد ۲۰درصد جوانان با زنان همپوشانی داشته‌باشد.
میرناصری در پاسخ به این سوال که آیا تعیین درصد، ورود افراد شایسته به رقابت را محدود نمی‌کند، توضیح می‌دهد: اگر فضایی وجود داشت که هیچ تبعیضی برای حضور زنان و مردانی نبود که در شایستگی برابرند، شاید نیازی به این سهمیه‌بندی احساس نمی‌شد؛ اما در حال حاضر که زنان از این فضا محرومند، این رویکرد می‌تواند آن‌ها را برای مشارکت سیاسی و بهره‌مندی از حقشان یاری کند.
این درحالی است که «زهرا یوسفی» فعال اجتماعی و مدیرکل اسبق امور بانوان و خانواده استانداری قزوین معتقد است در بحث شورای شهر، موضوع جنسیت به تنهایی ضرورت و اولویت محسوب نمی‌شود و زنان و مردان در کنار هم باید بتوانند  به انتظارات و خواسته‌های عمومی توجه کنند؛ البته او خاطرنشان می‌کند که ریزبینی‌های زنانه و اطلاع آن‌ها از دغدغه‌های جامعه زنان می‌تواند باعث شود تا مطالبات این قشر بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
کمتر از ۴ ماه تا برگزاری دوره پنجم انتخابات شورای شهر باقی مانده‌است و تحرکات علاقه‌مندان برای حضور در این ماراتن آغاز شده‌است. ارزیابی شرایط، برخی افراد را ترغیب کرده‌است که از شانس کمتری برای رای‌آوری برخوردارند با گروه های مختلف وارد مذاکره شوند. دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، جامعه مهندسان، ورزشکاران، اعضای شورای فعلی و افراد مستقل جلسات و رایزنی های خود را شروع کردند و در برنامه ها، حضوری پررنگ دارند.
شواهد حاکی از حضور پررنگ زنان مانند ادوار گذشته است؛ درحالی که پیش شرط حضور آن‌ها در ائتلاف‌ها، تمکین محدودیت‌های تعیین شده در لیست‌هاست.

شیما شاهین فر

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4626

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.