اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6
مرور اتفاقات سیاسی قزوین با فرماندار

مخالفت با سخنرانی زیباکلام معقول نبود

  • کد خبر : 4604
  • 19 مارس 2017 - 15:33
مخالفت با سخنرانی زیباکلام معقول نبود
وقتی «فروردین امروز» وقایع سیاسی یکسالی که گذشت را با سید علی موسوی، فرماندار قزوین مرور می‌کند، نوبت که به مخالفت‌ها به سخنرانی یک استاد دانشگاه می‌رسد، می‌گوید: «کرسی‌های آزاد اندیشی، مورد نظر رهبری این است که  افراد مختلفی صحبت کنند؛ نه کسانی که چارچوب‌ها و خط قرمزهای نظام را رعایت نمی‌کنند؛ بلکه آن‌هایی که رعایت می‌کنند.مگر نظام زورش به آقای زیباکلام نمی‌رسد تا او را برکنار کند، ما باید در استان تصمیم بگیریم؟!» او معتقد است که مخالفت‌ها به سخنرانی استاد دانشگاه رسمی جمعوری اسلامی « یک تصمیم غیر منطقی بود.»  

آقای موسوی! شما از جمله فرماندارانی هستید که در مدیریت سابق استانداری و فعلی هم حضور دارید. مدیریت استان را چطور می‌بینید؟
معمولا مدیریت‌هاسلایق مختلف دارند. همان‌طور که در ارتباط با توسعه در کشور سلیقه‌های مختلفی دارد.برخی معتقدند اول باید توسعه سیاسی داشته‌باشیم بقیه موارد حل می‌شود. برخی معتقدند که توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی مقدم است. برخی می‌گویند توسعه فرهنگی باید داشته‌باشیم و مشکلات ما به فرهنگ ارتباط دارد و اگر فرهنگ را درست کنیم، بقیه موارد درست می‌شود؛ بنابراین دیدگاه در مورد مدیریت‌ها فرق می‌کند. در مدیریت استان هم همینگونه است.
مدیریت قبلی استان دیدگاه فرهنگی – اجتماعی داشت. مدیریت جدید استان دیدگاه اقتصادی دارد. ایشان اعتقاد دارند که ما مشکلات و مسائل اقتصادی مانند اشتغال و ازدواج جوانان، راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد را در اولویت قراردهیم که شاید ما زودتر به نتیجه مطلوب برسیم. ضمن اینکه دیدگاه و نظر اقتصادی تقریبا توام است با فرمایش مقام معظم رهبری درمورد اقتصاد مقاومتی که امسال نامگذاری کردند.
 آقای موسوی با کدام مدیریت راحت‌تر بود؟ می‌گویند که مدیریت قبلی با افکار و ایده‌های دولت همسو نبود؛ به تبع فرماندار شهرستان سخت می‌توانست با مدیریت قبلی کنار بیاید.
تقریباً همینطور است. هر دو دیدگاه وجود دارد و نمی‌خواهیم یکی را تخطئه کنیم؛ البته از جهت سیاسی عرض نمی‌کنم؛ از جهت دیدگاهی. از دید سیاسی همه ما باید در راستای دولت باشیم. چه مدیریت قبل و چه مدیریت فعلی، نماینده دولت است و باید سیاست‌های دولت را در استان پیگیری کند. واقعیت این است که به نظر من سیاست مدیریت قبلی چندان با دولت همخوانی نداشت با نظر دولت زاویه داشت. مدیریت فعلی نسبت به سیاست‌های دولت همسوتر است.
  یعنی دغدغه آقای موسوی کمتر شده‌است؟
بله؛ کمتر شده‌است.
 فرمانداری در این یک سال اخیر خبرساز بود. یکی از این مسائل لغو سخنرانی زیباکلام در دانشگاه آزاد بود. با‌وجود اینکه شورای تامین تصمیم گرفته‌بود که این سخنرانی برگزار شود، خود دانشگاه براساس اتفاقاتی نتیجه گرفت که برگزار نکند. فکر نمی‌کنید آن رویه فضای استان را متشنج کرد و ناخودآگاه به سمت مسائل امنیتی پیش برد؟ به عنوان مسئول امنیت استان چطور مدیریت کردید تا فضا را متعادل کنید؟
چندان هم مشکل امنیتی پیش نیاورد. ما تضمین لازم را در جهت برقراری امنیت سخنرانی آقای زیباکلام به دانشگاه دادیم و هیچ مشکلی نداشت. منتهی این تصمیم نهایی هیات نظارت دانشگاه و ریاست دانشگاه آزاد بود که  درنهایت این تصمیم را گرفتند که سخنرانی را لغو کنند. از نظر تامین امنیت هیچ مشکلی وجود نداشت. کتبی هم به آن‌ها تذکر داده ‌بودیم که امنیت سخنران را خارج از دانشگاه تامین می‌کنیم. داخل دانشگاه هم برعهده هیات نظارت است. ما مشکلی نداشتیم.
 یکی از اعضای شورای تامین باعث شد که رییس دانشگاه آن تصمیم را بگیرد؟
من چندان از جزییات مطلع نیستم؛ ولی تصمیمی بود که خود دانشگاه و هیات نظارت گرفت.
 استان قزوین یکی از استان‌هایی است که از این دست اتفاقات عجیب می‌افتد؛حتی در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا می‌کند؟
بله؛ کاملا درست است. معتقدم کسانی که در این نظام ممنوع السخنرانی نیستند.ما چارچوبی داریم، شورای امنیت ملی داریم. تا کسی را ممنوع نکردند، ما وظیفه داریم که امنیت سخنرانی‌اش را برقرارکنیم. ضمن اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها مورد تاکید مقام معظم رهبری است. کرسی‌های آزاد اندیشی، یکی از راه‌هایش این است که افراد مختلفی صحبت کنند؛ نه کسانی که چارچوب‌ها و خط قرمزهای نظام را رعایت نمی‌کنند؛ آن‌هایی که رعایت می‌کنند. نظام زورش به آقای زیباکلام نمی‌رسد تا او را برکنار کند، ما باید در استان تصمیم بگیریم؟! می‌توان گفت این تصمیم، یک تصمیم محفلی است. تصمیم درست را نظام می‌گیرد. آقای زیباکلام استاد رسمی در جمهوری اسلامی است؛ بنابراین اگر اینجا هم(قزوین) سخنرانی کند، مشکلی ندارد. نباید حساسیت نشان دهیم. این افرادی که حساس هستند، نمی‌دانم منظورشان چیست.
 هنوز قزوین متاثر از این رویداد بود که یک اتفاق در فرمانداری افتاد. مسئول روابط عمومی شما مشکلی برایش پیش آمد.
ایشان به من گفتند که از این موضوع بی‌اطلاع هستم و ممکن است توطئه‌ای در کار باشد و ما پذیرفتیم و به مراجع هم اعلام کردیم که مسئول روابط‌عمومی ما در این موضوع دخالتی نداشته‌است. بعد هم پلیس فتا بررسی کرد و نظر ایشان هم این بود که ایشان در این موضوع دخالتی نداشته‌است.
قانون آنچه که نظر پلیس فتا بوده را دارد؛ بنابراین قاضی محکمه باید با استفاده از شواهد نظر خود را بدهد. به هر نتیجه‌ای برسند، ما تابع قانون هستیم و امیدوارم مشکل حل شود.
 بعد از این ماجراها دوباره آقای زیباکلام خبرساز شد. باوجود اینکه شورای تامین مجوز صادر کرده‌ و تبلیغات محیطی و مجازی انجام شده‌بود، یکی از اعضای شورای تامین طی نامه ای خواستار لغو سخنرانی شدند.
در کشور ما تفکیک قوا وجود دارد و سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه به طور جداگانه فعالیت می‌کنند. قوه قضاییه مستقل است و تابع قوانین خودشان هستند. در جهت پیشگیری از وقوع جرم مسئولیت دارد. نامه‌ای که نوشته بودند به استناد این موضوع بود که ممکن است مشکلات امنیتی پیش بیاید. در تماس‌هایی که گرفته‌ و تحقیقاتی که انجام داده‌بودند، احیاناً به این نتیجه رسیده‌بودند یا از اوضاع و احوال، برداشتشان این‌گونه بوده که ممکن است مشکل امنیتی برای سخنران پیش بیاید. نظرشان را نوشتند و ارائه کردند. نظر قوه قضاییه هم برای ما محترم است؛ اما ما تصمیمی که در شورای تامین گرفته بودیم، این بود که لغو سخنرانی به صلاح نظام و کشور و استان نیست؛ بنابراین هم نظر استاندار و هم معاونت سیاسی ایشان و هم شورای تامین شهرستان این بود که سخنرانی اگر لغو نشود، به صلاح است و ماجرای عضو شورای تامین هم در همین ارتباط بود.نظر آقای دادستان این بود که ممکن است مشکلی پیش بیاید که نظر را دادند. منتهی نظر نهایی در این رابطه با شورای تامین است؛ یعنی نظر و تصمیم شورای تامین استان و شورای تامین شهرستان فصل الخطاب این‌گونه قضایا است.
 یکی از اتفاقات خبرساز سال ۹۵ که شما خیلی پیگیر بودید، مرور کنیم. پس از خروج یکی از اعضای شورای شهر، پیگیر بودید که ماجرای نینا سیاهکالی مرادی، پدیده انتخابات شورای قانونی پیگیری شود؛ چون هنوز افکار عمومی مجاب نشده بود که چرا او بعد از انتخابات رد صلاحیت شد؛ اما در سکوت خبری، آقای خورشیدی وارد شورا شد؟ درحالی که قرار بود وزارت کشور این مسئله را حل کند.
همان‌طور که مطلع هستید، کاری که در ارتباط با نینا سیاهکالی مرادی صورت گرفته بود،کاملا غیرقانونی بود. الان هم نظر من همین است. چون بعد از تایید انتخابات نمی‌توان فردی را رد صلاحیت کرد. اگر هم انتخابات مشکل داشته باید تعداد شعبات را شمارش کنند که ممکن است تعدادی از آرا تغییر کند؛ اما اینکه بیایند انگشت بگذارند بر روی ۱۳ نفر و یکی را رد صلاحیت کنند، عملاً خلاف قانون بود. همه هم نظر ما را تایید کردند. تاییدیه کتبی شفاهی وجود دارد که نظر ما را تایید کردند؛ اما فرصت گذشته بود. درنهایت هم حکمیت را برعهده استاندار گذاشتیم و گفتیم هرچه ایشان نظر بدهند، ما تابع هستیم. ایشان هم از وزارت کشور استعلام کردند و نظر وزارت کشور این بود که حرف شما درست است؛ اما الان دیگر زمان رسیدگی نیست. وقتی هم به پایان شورا نمانده است؛ بنابراین آقای خورشیدی به عنوان عضو علی‌البدل معرفی شدند.
مشکل و اتفاقی که برای نینا سیاهکالی در شورای چهارم افتاد؛ حتی در صدراخبار رسانه‌های بین‌المللی قرارگرفت که برای کشور تبعاتی داشت.
 درسال جدید، دو رویداد بزرگ کشوری- انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری را در پیش داریم. به عنوان فرماندار، چه می‌کنید که اتفاقات مشابهی دردوره چهارم شورا نیفتد.
نگاه شما را به برگزاری هفتم اسفند۹۴ معطوف می‌کنم. در ۷ اسفند۹۴ دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی داشتیم. وقتی این دو انتخابات برگزار شد، در روز بررسی و رسیدگی به شکایات از نحوه برگزاری انتخابات، حتی یک مورد شکایت نداشتیم؛ یعنی انتخابات خیلی شفاف، قانونی و بی‌طرف برگزار شده‌بود. انتخابات مجلس در استان‌ها و شهرستان‌ها از حساسیت بالایی برخوردار است؛ اما حتی یک گله هم از برگزاری انتخابات نداشتیم. هیات نظارت شورای نگهبان هم شکایتی نداشتند. به هیات اجرایی فرمانداری هم شکایتی نرسیده‌ بود. همه از نحوه برگزاری انتخابات رضایت داشتند. انتخابات کاملا قانونی، شفاف و بی‌طرفانه برگزار شده‌بود. این قول را می‌دهیم که انتخابات شوراها و ریاست جمهوری پیش رویمان را هم با همان شفافیت و با رعایت مقررات و آیین‌نامه‌ها طبق انتخابات قبلی برگزار شود. کارنامه ما در انتخابات ۹۴ روشن است. اگر کسی مستنداتی بیاورد که قانون رعایت نشده، مشکلی وجود داشته، طرفداری از کسی شده، جایزه می‌دهیم.
آقای موسوی! در نوع تایید صلاحیت‌ها، انتخابات شورا با مجلس  تفاوت دارد. چه تضمینی می‌دهید که مراجع چهارگانه- اداره اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و اداره ثبت احوال- برای تایید صلاحیت‌ها تحت فشار قرار ندهند؟
 چه مرجعی تحت فشار قرار دهد؟
یکی از کاندیداها در دوره‌های پیشین شورا رد صلاحیت شد که یکی فرماندار وقت پافشاری کرد و رد صلاحیت صورت نگرفت.
تصمیم نهایی را بعد از اعلام نظر مراجع چهارگانه، هیات اجرایی می‌گیرد. هیات اجرایی که منتخب معتمدین شهر است؛یعنی بعد از انتخاب ۳۰ نفر از معتمدین شهر، آن ها ۸ نفر را از بین خود انتخاب می‌کنند. تصمیم نهایی را هیات اجرایی  می‌گیرد و نظارت آن هم که برعهده مجلس است. هیات نظارت استان هم که مشخص شدند. هیات نظارت استان هم که نمایندگان مجلس هستند.

منیژه زیرک

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4604

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.