اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5
عضو شورای اصلاح‌طلبان از روزهای سخت دولت می‌گوید

توطئه علیه دولت در دستگاه‌های دولتی قزوین

  • کد خبر : 4606
  • 19 مارس 2017 - 16:05
توطئه علیه دولت  در دستگاه‌های دولتی قزوین
محمد علیخانی عضو شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین، باوجود تغییر در پست عالی‌ترین مقام دولتی استان، اما با صراحت اعلام می‌کند که هنوز مخالفان دولت در دستگاه‌های دولتی در پست‌های مهم حضور دارند که بعضا علیه دولت توطئه تبدیل می‌کنند.البته او به فروردین امروز از برنامه‌های شورای اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر هم گفت که قرار است همان الگوی انتخابات مجلس پیاده شود.

شرایط سیاسی استان قزوین را در سالی که گذشت چگونه دیدید؟
بسیار خوب و رو به پیشرفت، البته قبل از هرچیز باید بگویم که گام دوم مردم در انتخابات مجلس در ادامه انتخابات سال۹۲ و اشتراکات فکری زیاد، فشارها بر دولت را تعدیل کرد و در استان هم از این فشارها کاسته شد و مردم نمایندگانی را که کارشکنی می‌کردند، کنار زدند و کسانی را راهی بهارستان کردند که از سیاست‌های دولت در راستای خدمت به مردم حمایت می‌کنند.
 عملکرد نمایندگان استان را در مجلس چطور ارزیابی می‌کنید؟
عملکردنمایندگان در کل مثبت بوده ‌است. معتقدم اگر مسئولان استان و نمایندگان با یکدیگر کمتر مشکل داشته باشند، بهتر می‌توانند به مشکلات مردم و استان رسیدگی کنند که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و شاهد سفر دکتر روحانی به قزوین و تخصیص اعتبارات خوبی در بخش‌های آب، کشاورزی، صنعت و راه‌های روستایی به استان بودیم و برای مسائلی که بر معیشت مردم و اقتصاد استان تاثیردارد، تصمیمات خوبی گرفته شد و اگر برخی دستگاه‌ها نتوانستند وظایفشان را به درستی انجام دهند باید فکری به حالشان کرد که خوشبختانه استاندار محترم این نظارت را بر دستگاه‌ها دارند و تذکر می‌دهند.
با توجه به اینکه سه نفر از نمایندگان استان برای اولین بار راهی مجلس شدند، منتقدان معتقدند این نمایندگان زیر سایه شما قراردارند.
واقعیت اینست که پیش از این فکر می‌کردیم باید وقت زیادی را برای کمک به نمایندگان جدید بگذاریم؛ ولی خوشبختانه آنها به خصوص خانم زرآبادی نشان داد، نیازی به این کار ندارد و پایبندی‌اش را به میثاق‌نامه اصلاح‌طلبی نشان داده ‌است. خود ایشان هم مصمم و پیگیر هستند و اگر جایی هم لازم باشد، اصلاح‌طلبان به نمایندگان کمک می‌کنند که خوشبختانه تاکنون خیلی خوب عمل کرده و در بسیاری مواقع حتی جلوتر از ما حرکت کرده ‌است. اینطور نیست که عده‌ای فکر کنند ایشان از ما خط می‌گیرند؛ بلکه در چارچوب اصلاح‌طلبی و وعده‌هایی که داده‌اند، حرکت می‌کنند.
پس شما مباحث مطرح شده را به کل رد می‌کنید؟
این حرف‌ها برای تخریب و تضعیف بوده و صحت ندارد و ایشان بسیار خوب عمل کردند و دهان منتقدان را بستند؛ ضمن اینکه در بویین‌زهرا و تاکستان هم مشکلی نداریم و نمایندگان این مناطق هم خوب و هماهنگ عمل کرده‌اند. از لحاظ سیاسی انتظار نداریم که نمایندگان اصولگرای معتدل که مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفتند بیایند لصلاح‌طلب شوند. آنها با گرایش اصولگرایی هم می‌توانند با مردم صادق و در راستای منافع آن‌ها حرکت کنند و ما نیز حمایت شان می‌کنیم.
 شما منتقد آقای روزبه بودید، درحال حاضر تفاوتی بین روزبه اصولگرا و همتی اصولگرا هست؛ آیا این تغییرات تاثیری بر استان گذاشته‌ است؟
بله؛ اینها خیلی باهم تفاوت دارند و مردم و مدیران استانداری این تفاوت را احساس می‌کنند؛ ضمن اینکه نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم، چرا که هر چه لازم بوده آن زمان گفته شده است و دولت هم به نتیجه رسید که تغییر صورت پذیرد. خوشبختانه آقای همتی با تحرک ظاهر شد و خودش و فرماندارانش از دولت حمایت می‌کنند. اگرچه هنوز با نقطه ایده‌آل خیلی فاصله داریم؛ ولی وضعیت بسیار بهتر از گذشته شده‌است.
 اما این نکته را هم باید گفت که هنوز مدیرانی هستند که با دولت همسو نیستند. متاسفانه این بی‌تفاوتی، نه تنها در قزوین؛ بلکه در کل کشور اتفاق افتاده‌است، ولی قزوین در این زمینه جزو خوب‌هاست با این وجود نمی‌توان کتمان کرد که بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی‌ در برخی مدیران مشهود و ملموس است؛ البته تاکید می‌کنم قزوین در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد؛ ولی متاسفانه برخی مدیران همچنان ضعیف عمل می‌کنند، حتی دستگاه وابسته به دولت در استان هست که در آن علیه دولت و برای انتخابات برنامه ریزی می کنند. اگر آقایان از این اقدامات خبر ندارند که باعث تاسف است و اگر هم می‌دانند و کاری نمی‌کنند، بازهم جای تاسف دارد.
 ارزیابی شما از مدیرانی که به استان آمدند، چیست؟
برخی تغییرات خیلی خوب بوده و توانست نقصان‌های موجود را پوشش دهد و در این زمینه مدیران خوبی پای کار آمدند که فعال هستند. برخی هم این‌گونه نیستند که نیاز به بازنگری دارد. متاسفانه برخلاف ادعاهایشان، شاهد عملکرد ضعیف برخی از آن‌ها هستیم.
  جابجایی ایوب رحیمی و سید سعید شاهرخی در معاونت سیاسی استانداری تاثیری داشت؟
بله! این حرکتی رو به جلو بود، آقای شاهرخی، گزینه خوبی برای این پست هستند. البته مشکل جای دیگری است.
  مشکل دقیقاً کجاست؟
در حال حاضر، مشکل هماهنگ نبودن و یک دست نبودن تیم مدیریتی در استان است و اگر در استانداری، برخی مدیران به سیاست‌های دولت اعتقاد داشته و برخی نداشته ‌باشند، چرخ مدیریت لنگ می‌زند. وقتی با رای مردم دولتی روی کار می‌آید، آن‌ها در حقیقت به شعارها و برنامه‌های آن دولت رای داده‌اند و بعد از آن انتظار دارند که وعده‌ها تحقق پیدا کند. نباید انتظار داشت مخالفین دولت به شعارهای دولت جامه عمل بپوشانند. کارشکنی همین ها مخالفان باعث برخی نارضایتی ها در مردم است. افرادی در برخی پست های حساس در همین استانداری هستند که با نام مستعار در شبکه‌های اجتماعی دولت را تخریب می‌کنند، آیا انتظار دارید اینها شعارهای دولت را محقق کنند؟! اینها کسانی هستند که حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، اینها در آن زمان که کشور در حال غارت و رو به سقوط بود چرا سکوت کرده بودند؟! پس دولت با نگه‌داشتن اینگونه افراد در بدنه خود به خودش آسیب زده و می‌زند و قطعا کار سختی در پیش دارد.
  عملکرد تیم رسانه ای دولت را در پوشش خدمات دولت چطور دیدید؟
همه اعتقاد دارند که تیم رسانه‌ای دولت در زمینه پاسخگویی به تخریب‌ها و انعکاس خدمات دولت ضعیف عمل کرده ‌است و اگر این شبکه‌های اجتماعی و مردم و جوانان نبودند، الان حال دولت زار بود؛ در واقع شبکه‌های اجتماعی به داد دولت رسیده‌اند و مردم هم در این شبکه‌ها، واقعیت‌ها را منعکس می‌کنند. خداوند رحمت کند آیت‌الله هاشمی را که ایشان نیز در اواخر عمرشان به ضعف رسانه‌ای دولت اشاره کردند.
 دیدگاه شما در رابطه با شرایط اصلاح طلبان برای دو رویداد بزرگ سیاسی پیش رو چیست؟
همان‌طور که قبلا هم اعلام کردیم، سیاست کلی اصلاح‌طلبان درخصوص کاندیداتوری ریاست جمهوری کاملاً مشخص است و دکتر روحانی گزینه اصلی هستند؛ اما عقلانیت حکم می‌کند، سیاستمداران همیشه جانب احتیاط را رعایت کنند؛ بنابراین کاندیدای احتیاطی هم باید باشد باوجود اینکه احتمال رد شدن دکتر روحانی خیلی کم است، کاندیدای پوششی خواهیم داشت؛ کما اینکه در مجلس هم همین رویه را داشتیم و در مورد شوراها هم در قالب اطلاعیه‌ای از اصلاح‌طلبان خواستیم برای این انتخابات ورود پیدا کنند و آن‌هایی که تخصص و جایگاه و پایگاه دارند، وارد عرصه شوند. انتظارداریم  مقدمات کار را انجام دهند تا وقتی که مراحل تایید صلاحیت‌‌ها تمام شد از بین آن‌ها لیست نهایی را مشخص کنیم. ضمنا در قزوین با شعار ۱+۹ وارد میدان می‌شویم. از مردم هم می‌خواهیم اسامی هر ۹ نفر لیست را در برگه رای بنویسند و کاندیداها هم باید بدانند که شورای قزوین در شورا یک کرسی ندارد و باید هر ۹ کرسی را در اختیار گرفت.
  زمزمه‌هایی مبنی بر حضور شما درانتخابات شورای شهر و  شهرداری قزوین به گوش می‌رسد. این قضیه را تایید می‌کنید؟
خیر؛ این‌ها همه شایعه است. اگر روزی نیاز باشد و احساس وظیفه کنم، می‌آیم؛ ولی فعلا نیازی نیست.
 برخی مباحثی را درباره شورای اصلاح‌طلبان قزوین مطرح کردند، آیا این شورا به صورت دموکرات اداره می‌شود؟
بله در شورا پیشنهادات به رای گذاشته می‌شود و تصمیم‌گیری با خرد جمعی صورت می‌گیرد و خوشبختانه در این زمینه مشکلی نداریم و در نشست اخیر جوانان نیز جناب آقای قوامی گفتند که عده‌ای به این وحدت حسودی می‌کنند و شکست خود را از همین وحدت اصلاح‌طلبان می‌دانند و لذا با شیطنت‌های برخی افراد تلاش می‌کنند این وحدت را از بین ببرند. شورای اصلاح‌طلبان ۳۵عضو دارد که تعدادی از آنها شخصیت‌های حقیقی هستند و تعداد دیگری نیز افراد حقوقی، یعنی به نمایندگی از احزاب اصلاح‌طلب در جلسه شرکت می‌کنند. جا دارد اینجا یادی کنم از مرحوم سیف‌الله مافی از اعضای خوب، خوشفکر و صاحب نظر شورا که اخیرا به دیار باقی شتافتند.
 درست است که در شورا در بر پاشنه سه شخصیت محوری اصلاح‌طلبان، یعنی آیت‌الله تاکندی و حجج الاسلام قوامی و علیخانی می‌چرخد؟
همه اصلاح‌طلبان برای این سه شخصیت بزرگوار احترام قائل‌اند. ایشان را می‌توان محورهای سه گانه جریان اصلاحات در قزوین نامید. به تازگی هم میثاق‌نامه‌ای برای هماهنگی‌های بیشتر با حضور این سه شخصیت امضا و قرار شد؛ تصمیماتی که در شورای اصلاح‌طلبان اتخاذ می‌شود، مورد قبول آن‌ها قرار گیرد. فرآیند تصمیمات در این شورا مبتنی بر خرد جمعی و مشورت است.
 سه سال از تشکیل شورای اصلاح طلبان قزوین می‌گذرد، وضعیت این تشکل سیاسی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
البته این شورا در گذشته هم وجود داشته ‌است؛ ولی نه به این شکل. درحال حاضر، کمیته‌های مختلفی تشکیل داده‌ایم و بعد از انتخابات ریاست جمهوری این شورا شکل و شمایل رسمی‌تری به خود گرفته ‌است و توانسته دولت را در راستای رسیدن به اهدافش یاری کند.
 حضور افرادی از دولت قبل در این شورا تناقض ایجاد نمی‌کند؟
چنین فردی با این خصوصیات در شورا نداریم؛ در واقع اعضای شورا را افراد حقیقی که همان سیاسیون هستند و افراد حقوقی تشکیل می‌دهند که نماینده احزاب محسوب می‌شوند. کسی که در فلان دولت در اداره‌ای کار کرده به این معنا نیست که لزوما به احمدی نژاد تعلق خاطر داشته است.  من هم در شهرداری تهران و در دوره‌های مختلفی کار کرده‌ام در زمان آقایان احمدی‌نژاد و قالیباف هم حضور داشته‌ام و با شهرداران زیادی کارکرده‌ام این ها دلیل نمی‌شود.
 در حالی ‌که حساسیت‌ها بر لیست اصلاح‌طلبان بسیار است به‌ عنوان عضو تاثیرگذار شورا، مهمترین آیتم برای گرفتن صندلی شورا را چه می‌دانید؟
 شورا فقط در قزوین فعال نیست، در آبیک، الوند، بوئین زهرا، آوج، محمدیه و… هم شاهد فعالیت خوب اصلاح‌طلبان هستیم؛ ولی قزوین از اهمیت بیشتری برخوردار است و ملاک ما هم برای تکمیل لیست صرفاً اصلاح‌طلبی نیست؛ بلکه تخصص و توانمندی هم ملاک است.
 آیا توانسته‌اید همه افکار و اندیشه‌های مختلف اصلاح‌طلب را جذب این شورا کنید؟
زیاد؛ باز هم اگر افرادی خوش‌فکر و صاحب‌نظر باشند، دست رد به سینه‌شان نمی‌زنیم؛ درواقع محدودیتی ایجاد نکرده‌ایم. هرکجا لازم دیدیم افرادی اضافه شوند، پیشنهاد و رای گیری شده ‌است.
 چندی پیش آقای میرلوحی و سرکار خانم زرآبادی، از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به قزوین  آمده‌بودند، در این جلسه چه گذشت؟
ایشان ناظر چند استان هستند که به تناوب در جلسات برخی استان‌ها حاضر می‌شوند. در قزوین هم حضور یافتند و در مورد مسایل روز و انتخابات آینده تبادل نظر شد. ضمنا از وضعیت شورای اصلاح‌طلبان قزوین نیز اعلام رضایت داشتند. در پایان نیز خواستار انتخاب ۵ نفر به عنوان هیات رییسه شورای استان و معرفی آنها به تهران شدند که با توجه به اینکه قبلا دو نفر مشخص شده بودند  سه  نفر دیگر نیز انتخاب و موضوع صورتجلسه شد.
 پس سیاست‌ها از مرکز کشور به استان‌ها ابلاغ نمی‌شود؟
خیر؛ مرکز دخالتی در تصمیمات استان ندارد. مگر خانم زرآبادی و آقایان بابایی صالح و بهمن طاهرخانی را مرکز انتخاب کردند؟ ممکن بود قبلا کاندیداها را از بالا انتخاب می‌کردند؛ ولی الان برعکس است و در استان‌ها انتخاب می‌شوند و مرکز نیز بر این تصمیمات صحه می‌گذارد.
  در صورت پیروزی در انتخابات برای شهرداری هم گزینه‌ای دارید؟
روی این موضوع هنوز تصمیم‌گیری نشده‌است، در تهران نیز هنوز شهردار آینده مشخص نیست. هرچند برخی گزینه‌‌ها مطرح هستند؛ ولی هنوز کسی تعیین نشده و در صورت مشخص شدن، آن‌ را اعلام می‌کنیم.

امیرحسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4606

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.