اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5
قدرت‌اله علیخانی:

برخی اصولگرایان قافیه را باخته‌اند و به دنبال فرافکنی هستند

  • کد خبر : 2736
  • 22 مارس 2015 - 1:12
برخی اصولگرایان قافیه را باخته‌اند  و به دنبال فرافکنی هستند
مرد سپید‌موی عالم سیاست همچنان آرام و با طمأنینه مسائل را دنبال می‌کند. او که سال‌هاست علاوه بر نقش‌آفرینی در عرصه سیاسی پایتخت، یکی از راهبران اصلی جریان اصلاحات استان به‌شمار می‌رود، تمایل چندانی به پاسخگویی به سوالات مربوط به استان ندارد و هربار به‌نحوی، از آن‌ها عبور می‌کند. قدرت اله علیخانی در این گفت‌وگو، انتقادهای دلواپسان را از نگرانی انتخابات پیش رو می‌داند و با صراحت می‌گوید: «برخی اصولگرایان قافیه را باخته‌اند و به‌دنبال فرافکنی هستند.»  انتشار ویژه‌نامه بهاری فروردین‌امروز دلیلی شد تا راهی جماران شویم و پای حرف‌های این چهره نام‌آشنای انقلاب بنشینیم؛ هر چند بخش‌های عمده و قابل توجهی از این گفت‌و‌گوی دو‌ساعته پس از بازخوانی متن پیاده شده و بنا به توصیه شیخ حذف شد.

سال۹۳ به پایان رسید. به‌نظر شما مهم‌ترین اتفاقی که در این سال روی داد چه بود؟
به‌نظر من مهمترین حادثه‌ای که در سال ۹۳ اتفاق افتاد، اجازه و اذن رهبری به دولت برای مذاکره پیرامون مسائل هسته‌ای با دولت آمریکا بود. دولت دکتر روحانی علی‌رغم تمام مشکلاتی که داشت، این شانس را به دست آورد تا با نظر مساعد رهبری راهی میدان مذاکرات شود و طبق اطلاعاتی هم که بنده دارم همین امر باعث شده تا طرفین با جدیت به‌دنبال توافق باشند و درحال‌حاضر نیز فکر می‌کنم در ۶۰ درصد موضوعات به توافق رسیده‌اند. یکی از دغدغه‌های جدی دولت، مخالفین و تندروهایی هستند که همراه و همگام با تندروهای خارجی با مذاکرات مخالف هستند و بر سر راه دولت موانعی ایجاد کرده‌اند. چون روند مذاکرات به شکل خوبی پیش رفته، عده‌ای با اغراض نامشخص خودشان با آن مخالف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دولت با تمام تمرکز از حق و حقوق ملت دفاع کند، اما خوشبختانه مقام معظم رهبری در قضیه مذاکرات هسته‌ای ورود جدی پیدا کردند و اگر هم دولت تا به امروز به توفیقاتی دست پیدا کرده، مرهون حمایت و اجازه رهبری است.
 عملکرد دولت یازدهم در سال۹۳ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
دولت در بخش خارجی موفق بوده است. در بخش داخلی نیز با موانع جدی روبه‌روست که همین دلواپسی تندروها و مخالفین ازجمله آن‌هاست، اما اگر بخواهیم مصداقی به موفقیت‌های دولت تا به امروز اشاره کنیم، می‌توانیم از دستاوردهای دولت در بخش اقتصاد و کاهش تورم یاد کنیم. هرچند هنوز این دستاوردهای اقتصادی برای مردم ملموس نیست، اما به‌هرحال دولت تلاش جدی در حوزه کاهش تورم کرده و یقینا در آینده به شکل بهتری این موضوع توسط مردم حس خواهد شد. یکی دیگر از موفقیت‌های دولت آقای روحانی، حفظ سرمایه‌های ملی است. امروز مانند دولت گذشته سرمایه‌های کشور از بین نمی‌رود و با حساسیت بیشتری این امر پیگیری می‌شود. من نمی‌گویم مدیران دولت یازدهم معصوم هستند، اما به نسبت دولت‌های نهم و دهم پاک‌دست‌ترند. دولت در زمینه کاهش فساد‌های مالی و اداری توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده است. امروز دیگر مانند گذشته برای خزانه دولت، به‌صورت هیاتی و بی‌حساب و کتاب تصمیم‌گیری نمی‌شود. دولت فعلی برای امور خود حساب و کتاب قائل است و نمی‌خواهد راه نادرست گذشته را دوباره تکرار کند.
همچنین یکی از محاسن دکتر روحانی این است که در بین مردم و نخبگان جامعه به‌ویژه بزرگان سیاست کشور از محبوبیت قابل قبولی برخوردار است و این موضوع تا حد زیادی دولت را برای حل مشکلات یاری کرده است. البته ذکر مشکلات هم باید انجام بگیرد. ما مانند برخی سینه‌چاکان دولت قبل نیستیم که فقط خوبی‌ها را بگوییم. امروز هم با تمام علاقه‌ای که به دولت داریم اعلام می‌کنیم وضعیت معیشت و مقوله بیکاری خوب نیست و دولت تا امروز در این زمینه برنامه جدی نداشته است. دولت باید به شکل بهتری این قضایا را پیگیری کند هرچند این دولت همچنان باید با میراث‌های برجای‌مانده از دولت قبل سروکار داشته باشد.
 به‌طور مشخص به چه میراثی از دولت قبل اشاره می‌کنید؟
انگار مخالفین دولت فعلی یادشان نیست که دولت آقای احمدی‌نژاد روی پول خوابیده بود و با آن حجم از ثروت نتوانست عملکرد قابل قبولی را از خود برجای بگذارد. این دوستان امروز فریاد کم‌کاری و کاستی‌های دولت را بر زبان می‌آورند اما در دوران دولت نهم و دهم حرفی از نواقص و کمبودها نمی‌زدند.
متأسفانه عدم شفاف‌سازی شرایط کنونی کشور، یکی از اشکالاتی است که می‌توان بر دولت یازدهم وارد کرد. امروز فقط شخص رییس جمهور و آقایان جهانگیری، یونسی و انصاری از عملکرد دولت دفاع می‌کنند و برخی وزرا صرفا نگران ماندن یا نماندن خودشان هستند و به‌راحتی مقابل نمایندگان قافیه را می‌بازند. نظر من به‌عنوان یک فعال سیاسی و همچنین یک شهروند این است که باید دکتر روحانی نیمی از وزرای کنونی را برکنار کند و نیروهای همسو با سیاست‌های خودش را سر کار بیاورد. خیلی از فعالان سیاسی استان‌های مختلف نزد من می‌آیند و از عملکرد دولت در استان‌هایشان گله دارند.
 این گله‌ها و دغدغه‌ها را تا چه حد می‌توان به فاصله انتظارات مردم و عملکرد کنونی دولت ربط داد؟
انتظار مردم به‌حق و به‌جاست. برخی از مردم نظیر روشنفکران، هنرمندان و نخبگان جامعه از عملکرد دولت راضی هستند، اما بخش دیگری همچون کارگران، فرهنگیان و روستاییان رضایت کافی از دولت ندارند که آن را باید به مسائل معیشتی و درآمدی این اقشار ربط داد، اما به‌هرحال دولت تا به امروز در برخی حوزه‌ها نظیر انتصاب استانداران ضعیف عمل کرده است. ترکیب مدیریتی تعداد زیادی از استان‌های کشور دست نخورده باقی مانده است. صد رحمت به استان ما که حداقل در برخی موارد تغییراتی صورت گرفته است، اما اگر بخواهم صادقانه اظهار نظر کنم باید بگویم که دولت آن‌طور‌که مردم انتظار داشتند در برخی عرصه‌ها موفق عمل نکرده است.
 برخی صاحب‌نظران، وزارت کشور را به‌عنوان یکی از پاشنه آشیل‌های دولت یازدهم معرفی می‌کنند. شما عملکرد این وزارتخانه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
کسی نمی‌تواند بگوید که از خارج از دولت به دولت فشاری وارد می‌شود و فلان فرد اثر‌گذار است. این خود دولت است که به چینش نیروها پرداخته است. من از یک واسطه شنیدم که آقای روحانی نیز گفته‌اند «تمایل ما چینش وزرا و مدیران جوان‌تر بود، اما با توجه به شرایط سیاسی کشور و همچنین مجلس فعلی، تصمیم گرفتیم چهره‌های کنونی را معرفی کنیم تا راحت‌تر رأی اعتماد مجلس را بگیریم».
به‌هرحال این موضوع را باید در نظر گرفت که این دولت با فشارهای افسار‌گسیخته‌ای از سوی مخالفینش روبه روست و به‌نظر من حتی مخالفت‌ها با دولت یازدهم از مخالفت‌هایی که با دولت اصلاحات صورت می‌گرفت نیز بیشتر است.
 برگزاری انتخابات مجلس دهم یکی از اتفاقات مهم سال آینده است. می‌خواهیم پیش‌بینی شما از انتخابات مجلس دهم را بشنویم.
به اعتقاد من، نباید از این انتخابات، انتظار دستاورد خاصی برای دولت داشت، چراکه دولت واقعا در بخش جابجایی‌ها تا به امروز موفق عمل نکرده است. بنده هم با این شرایط فکر نمی‌کنم تغییر راهگشایی برای حامیان دولت اتفاق بیفتد.
 با این شرایط تکلیف و راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده چه می‌شود؟  
بنده عرض کردم چون دولت کار اساسی صورت نداده است، نباید انتظاری برای تغییر شرایط داشته باشد. اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر برنامه‌های خوبی داشته‌اند و کارها را به‌شکل خوبی پیش می‌برند، اما مشکلات و موانعی هست که فکر نمی‌کنم اجازه بدهد اصلاح‌طلبان نیز در این عرصه موفق ظاهر شوند.
 از چه موانعی صحبت می‌کنید؟
اصلاح‌طلبان از اقبال خوبی در بین مردم برخوردار هستند، اما بالاخره باید نظر شورای نگهبان را نیز در نظر گرفت. فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده با موانع سختی روبه‌رو شوند.
  برنامه شما برای انتخابات مجلس آینده چیست؟
فعلا زود است در این زمینه  اظهارنظر کنم…!
 در رابطه با عملکرد دولت در استان قزوین چه نظری دارید؟
شرایط قزوین هم مثل سایر استان‌های کشور است. در قزوین هم مانند مناطق دیگر آن انتظاری که از دولت می‌رفت عملی نشده و باعث شده تا برخی نارضایتی‌ها به وجود بیاید.
 یکی از مواردی که در ماه‌های پایانی سال۹۳ مطرح شد، جنجال برپا شده پیرامون تغییرات سن شناسنامه‌ای شما بود. در این رابطه اظهار نظری ندارید؟
خیر اظهارنظری ندارم. بگذارید مخالفان من در عزایی که در این رابطه برای خودشان درست کرده‌اند، بمانند!
 شایعاتی در برخی سایت‌ها منشر شده بود و نام شما را در لیست معروف دریافت‌کنندگان پول از رحیمی معاون اول دولت احمدی‌‌‌نژاد قرار داده بودند. واکنش شما نسبت به این قضیه چه بود؟
اولا این را بگویم که آقای رحیمی و دار‌و‌دسته‌شان اصولگرا بودند و به ما که اصلاح‌طلب هستیم پولی ندادند و همفکران خودشان را همه‌جوره ساپورت مالی کردند. ثانیا این کارها را باید به حساب این گذاشت که برخی اصولگرایان قافیه را باخته‌اند و قصد دارند تا با فرافکنی نقش خودشان را در این قضایا کم‌رنگ کنند. بنده هم برای تبیین همین شرایط پاسخ روزنامه کیهان را دادم و در آن نظراتم را در قضیه آقای رحیمی و پول‌های مصرف شده اعلام کردم.
 با حکم مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام عابدینی به‌عنوان جایگزین آیت‌اله باریک‌بین، به سمت امامت جمعه شهر قزوین منصوب شدند. نظرتان راجع به این انتصاب چیست؟
بنده در یک جمله عرض می‌کنم؛ ما رهبری را فصل‌الخطاب می‌دانیم و تصمیم ایشان را مبارک می‌دانیم، همواره نیز از تصمیمات ایشان تبعیت کرده و خواهیم کرد.
 33سال امامت جمعه آیت‌اله باریک‌بین را چطور ارزیابی می‌‌‌‌کنید؟
در مورد آیت‌اله باریک‌بین باید عرض کنم ایشان مجاهدت‌ها و تلاش‌های فراوانی را در طول عمر نظام جمهوری اسلامی داشته‌اند و شخصیت ارزشمندی برای استان و کشور به‌شمار می‌روند. تدین و اعتدال ایشان در استان قزوین به شکل خوبی ملموس بود و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌هیچ‌عنوان وارد بازی‌های جناحی نمی‌شدند.

عارف پارسا

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2736

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.