اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
سال1400 از نگاه کنشگران

ای سال هرچه کردی بری دیگه برنگردی

  • کد خبر : 8957
  • 28 مارس 2022 - 12:21
ای سال هرچه کردی بری دیگه برنگردی
استان قزوین در سال1400 شاهد رویدادهای مختلفی بوده؛ از این رو از نگاه تعدادی از فعالان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی سال1400 روایت می‌شود، سالی که گذشت چه کرد؛ مهربان بود یا نامهربان.

محمود داوران، دکترای برنامه‌ریزی شهری

سال۱۴۰۰ استان و شهر قزوین رخدادهای خوبی را از منظر محیط زیست تجربه نکرد. ساماندهی پسماند شهری، مشکلات سایت محمدآباد که دریافت‌کننده پسماند خارج از ظرفیت پیش‌بینی شده شهر قزوین و تعداد قابل توجهی شهرک و روستاهای دور و نزدیک است، با همه زیان‌های زیست محیطی علی‌رغم هشدارها و توصیه‌ نهادهای بازرسی همچنان مشکلات حل نشده؛ البته به تازگی مدیریت جدید شهرداری قزوین بدون توجه به مسائل بزرگترین سایت پسماند استان، وعده راه‌اندازی تاسیسات استحصال برق در این سایت داده‌است.

متاسفانه با بروز خشکسالی شدید، محدودیت‌های آبی بیشتری گریبان بخش‌های کشاورزی، شهری و روستایی استان را گرفت و با کاهش سهمیه آب انتقالی کانال طالقان، منجربه کاهش سطح زیر کشت در بخش‌هایی از کشاورزی استان گردید، در نتیجه بیشتر باغداران استان و باغستان سنتی قزوین به دلیل کم آبی و سرمازدگی با خسارت قابل توجهی روبه‌رو شدند.

 در این بین، مدیریت آب منطقه‌ای و آبفای قزوین در دو حرکت محیط زیست استان به‌ویژه دشت قزوین را با مشکلات غیرقابل توجیهی مواجه کرده‌است؛ از یک طرف بخش قابل توجهی از پساب تصفیه شده سایت قدیم‌آباد که زهکش عمده فاضلاب شهر قزوین است، به تاسیس واحد فولاد اختصاص داد و از طرف دیگر جهت تامین آب شرب قزوین در بطن باغستان سنتی اقدام به حفر چاه کرد؛ یعنی در نتیجه این دو حرکت هم دشت قزوین و هم باغستان سنتی با همه ارزش‌های بی‌نظیرش آسیب‌پذیری بیشتری یافت.

 در کنار موارد یاد شده، باوجود هیاهوی تبلیغاتی در مورد تخصیص ۶۰میلیون مترمکعب آب برای تامین مصرف شرب شهرها و روستاهای مسیر عبور لوله از حوزه آبریز خارج استان(طالقان) به دلیل عدم توافقات نهایی مدیران استان در خصوص انتخاب شرکت مجری و سرمایه‌گذار و به‌ویژه ابهامات ناشی از نتایج گسترده زیست محیطی چنین پروژه‌ای بر حیات دشت قزوین همچنان ادامه دارد.

 البته در همین سال خبرهای خوشی به نفع حفاظت از دریاچه اوان به‌واسطه اقدامات ایجاد پروژه گردشگری و همچنین انواع فعالیت در زمینه‌های بهره‌برداری از برخی معادن استان و احداث جاده‌های منتهی به شمال کشور به گوش نرسید و بر نگرانی‌های فعالان محیط زیست با لحاظ منافع مردم و محیط زیست افزود.

علاوه بر نگرانی‌های مربوط به جاده‌های یاد شده، احداث جاده در بستر رودخانه باراجین که تامین‌کننده آب مورد نیاز ۹۰۰ هکتار از پهنه باغستان سنتی قروین است نیز نشان داد مدیریت شهری با توسعه پایدار شهری چندان سازگار نیست. متاسفانه این روند با ساماندهی جاده نسیم شمال باعث به خطر افتادن حیات تاریخی، اکولوژیک و تولیدی باغستان شد.

 همچنان سیمان آبیک و نیروگاه شهیدرجایی در کنار برخی دیگر از واحدهای تولیدی مهمترین منبع آلوده‌ساز هوای استان به‌شمار می‌روند؛ البته با افزایش جمعیت استان و افزایش روزافزون خودروها در شرایط تغییر اقلیم و بی‌توجهی به افزایش فضاهای سبز مناسب شهری و در سطوح استاندارد، زیان‌های آلودگی هوا می‌تواند مشکلاتی در ردیف آسیب‌های آلودگی آب ناشی از مصرف بیش از اندازه کودهای کشاورزی و همچنین آلوده سازه‌های پساب خروجی برخی واحدهای تولیدی به‌وجود آورد.

یوسف کرمی، مدرس دانشگاه و فعال سیاسی

 در سال۱۴۰۰ رویدادهای به نسبت تلخ و شیرین زیادی را در استان قزوین شاهد بودیم؛ اما مهمترین رویداد تلخ قزوین را باید ارتحال حضرت آیت الله محمدی تاکندی بدانیم؛ مردی که به معنای واقعی کلمه یک روحانی با اخلاص، باتقوا و با اخلاق بود. هیچ کس از این روحانی مردمی نه تنها آزرده خاطر نشد؛ بلکه همه فارغ از صنف و سواد و گرایش سیاسی، جز احترام و ادب از این روحانی جلیل قدر ندیدند. با همه بی‌مهری‌ها و بعضی بداخلاقی‌هایی که به عناوین مختلف از ناحیه مدعیان اصولگرا و انقلابی متوجه آن مرد بزرگ می‌شد نه تنها در عطوفت و انسانیت او تاثیر منفی نمی‌گذاشت؛ بلکه با تاسی از پیامبر اعظیم شان(ص)، ایشان را در تکریم و تعظیم بیشتر آنان مصمم‌تر می‌ساخت. امیدوارم خدای منان روح پر فتوح این عالم مخلص را در جوار خاصان خویش متنعم و روضه رضوان خود را بر این خلد آشیان ماوی گرداند. آمین.

 اما در بین رویدادهای خوب استان، توفیق پیشگامان و تلاشگران عرصه بهداشت و سلامت اعم از اطباء، پرستاران و همه کارکنان خدوم را باید یاد کرد که با تقدیم شهدای بسیار در مقابله بی‌امان و جانفشانی شجاعانه خویش، پیروزی چشمگیر در غلبه بر ویروس منحوس کرونا کسب کردند. جا دارد همه مردم شریف استان ضمن عرض دست مریزاد به این مجاهدان جبهه سلامت، همیشه قدردان این تلاش و کوشش حیات بخش این عزیزان باشند. ضمن اینکه این قدر شناسی به منزله «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» خواهدبود، از طرفی هم به خدمتگراران جامعه در تمامی عرصه های کاری درس خدمت صادقانه خواهد آموخت. تا در ارائه خدمات خویش، نهایت اهتمام با صداقت حداکثری را در خدمت به مردم شریف استان به نمایش گذاشته و سبقت خدمت بیشتر به مردم را از هم بربایند.

علیرضا مافی، وکیل و فعال اجتماعی

 در ماه‌های پایانی سال۱۴۰۰ طرح صیانت از فضای مجازی شوک بزرگی بر جامعه وارد کرد و با وجود تهدیدات بسیار این طرح در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نقض صریح حق دسترسی به اطلاعات؛ اما دو تن از نمایندگان استان قزوین هم از طراحان و امضاکنندگان آن بودند.

بی‌توجهی به بحران‌های زیست محیطی به ویژه در حوزه آب، هوا و خاک، ادامه روند مازوت سوزی نیروگاه شهیدرجایی، مشکلات پسماند محمدآباد، ادامه برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و تجاوز و خسارت به حریم و بستر رودخانه‌ها منجر شده تا آینده خطرناکی در انتظار دشت قزوین باشد و هم منجر به فرسایش خاک، هدر رفت منابع و هم محیط زندگی و زیست بوم را غیرقابل تحمل می‌کند. همچنین رها کردن و تخریب باغستان سنتی قزوین به عنوان یک میراث ملی متاسفانه بیش از پیش ادامه دارد.

 افزایش خشونت خانوادگی و کودک آزاری در بین خانواده‌ها که در چند سال گذشته سهم استان قزوین هم قابل توجه بوده، از دیگر رویدادهای سال گذشته بوده‌است.

 در حوزه قضایی یکی از اتفاقات مهم استان، رسیدگی ویژه به پرونده هفت سنگان با موضوع تغییر کاربری بود.

 در راستای برخورد دستگاه قضا با متخلفان درون دستگاهی، رأی بدوی پرونده هفت‌سنگان صادر شد که به موجب این رأی، نه تنها کلیه مجوزات و پروانه‌های غیرمجاز صادره ابطال گردیده، بلکه حکم به قلع و قمع بنا و مستحدثات نیز در اراضی هفت سنگان صادر شد و ۵نفر از متهمان به مجازات‌هایی از قبیل جزای نقدی و انفصال ازخدمات دولتی و عمومی محکوم شدند.

کمال سلیمانی‌نیا، استاد خوشنویسی

بهترین رویداد در سال۱۴۰۰ برگزاری ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی به میزبانی قزوین بود.

ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران پس از انجام فراخوان، جمع‌آوری آثار و داوری از برگزیدگان این جشنواره تقدیر کرد.

در این دوره از جشنواره ۱۱۴۱اثر در پنج رشته‌ی نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و نقاشی خط به دبیرخانه ارسال شده‌بود که یک رکورد در طول ۶دوره برگزاری این دوسالانه محسوب می‌شود و اضافه شدن رشته نقاشی خط و بخش جوانان و بانوان، این دوسالانه را از سال‌های گذشته متمایز کرد.

دلارام عابدی، کارشناس مطبوعات اداره فرهنگ و ارشاد استان قزوین

بحران کرونا در تمامی حوزه‌ها تاثیرگذار بود، درخصوص فرهنگ، آسیب‌هایی از این بستر وارد شد که در درازمدت حتی اثرات خود را خواهد داشت، خالی شدن سالن‌های نمایش، تعطیلی کنسرت‌های موسیقی که ایجاد شعف و شادمانی به ویژه برای جوانان به ارمغان داشت، یک مرتبه خلاء این بسترهای فرهنگی صدمات روانی، اجتماعی زیادی دارد.

همچنین تعطیلی نمایشگاه مطبوعات و کتاب که در واقع کانون فرهنگی- آموزشی قوی و غنی‌ای بود که تبادل اطلاعات رسانه‌ای-فرهنگی انجام می‌شد هم باید به این رویدادها افزود.

  این درحالی است که در کنار نمایشگاه کتاب، برنامه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای برگزار شده و با استقبال علاقه‌مندان بسیاری مواجه می‌شد، ضمن اینکه حضور ناشران بنام و فعال برای تشنگان دانش و فرهنگ فرصتی بی‌نهایت عالی و مغتنم بود؛ اما کرونا باعث تعطیلی همه این فرصت‌های فرهنگی شد و اثرات روحی و روانی حاصل از این کمبود تا مدت‌ها همراه خواهد بود.

 البته باوجود کرونا، فضای مجازی باعث شد رسانه‌ها به صورت مجازی فعالیت داشته ‌باشند و وقتی همه استان در تعطیلی به سر می‌برد، تعطیلی برای رسانه‌ها بی‌معنا بود و اتفاقا همگی آن‌ها در راستای دانش‌افزایی و آگاهی بخشی جامعه تمام‌قد و ایثارگرانه پا به میدان نهادند و بسیار اثرگذار فعالیت داشتند و در این عرصه خوش درخشیدند. تهیه و تدوین گزارش‌های میدانی و به جان خریدن خطر، درجهت آگاه‌سازی مردم و جامعه امری بسیار شایسته است.

اسماعیل حسینی، داور فوتبال و روزنامه‌نگار

۱- بعد از ورود ویروس منحوس کرونا از بهمن سال۹۸ تاکنون به کشور، ورزش ایران و به طبع ورزش استان قزوین فرازونشیب‌های فراوانی به خود دیده است که این امر سبب شده رویدادهای مهم ورزشی در سکوت هیاهوهای تماشاگران برگزار شود که با نگاهی اجمالی به شرایط امروز ایران و بررسی بیشتر مسایل، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی، متوجه خواهیم شد که گرچه در حوزه ورزش، فدراسیون‌ها و هیات‌ها با برگزاری مسابقات، میزبانی‌ها و اعزام‌ها برنامه‌هایی داشتند؛ ولی فلسفه زنده بودن ورزش، مسئله حضور تماشاگران و هواداران در ورزشگاه‌ها و استادیوم‌هاست که بی‌شک این خود از حیث درآمدزایی، اشتغال و اقتصاد به سود ورزشی‌هاست؛ اما متاسفانه در مورد محدودیت‌های کرونایی، تنها ورزش است که با تصمیمات غیرعقلانی و غیرکارشناسی برای بودن یا نبودن تماشاگر مواجه بوده و آسیب بیشتر دیده‌است!

۲- همواره با تغییر دولت‌ها و خط و نشان کشیدن جریانات سیاسی حاکم بر کشور، این بحث مطرح می‌شود که فلان مدیر رفتنی است، فلان مدیر آمدنی است! در خصوص اداره کل ورزش وجوانان استان قزوین و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، همواره بحث تغییر و تحول در مدیریت ورزش استان مطرح بوده‌است که تاکنون و با توجه به اینکه علایی مقدم، مدیرکل ورزش دولت روحانی، توانسته با تعامل با استاندار و نمایندگان برخی از مشکلات را حل کند، بنابراین به نظر می‌رسد فعلا خبری از تغییرات نیست‌‌‌‌‌‌؛ اقداماتی توجه ویژه به ورزش روستایی و خانه ورزش‌ها، جذب بخش خصوصی برای راه‌اندازی آکادمی زمین چمن مصنوعی مینودر، بهره‌برداری از طرح‌ها و سالن‌های ورزشی، حمایت از قهرمانان فراملی و… را می‌توان نام برد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8957

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.