اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5
کارشناسان از راهکارهای کاهش اختلافات در دوران قرنطینه می‌گویند

کرونا و اوج‌گیری اختلافات خانوادگی

  • کد خبر : 6483
  • 07 می 2020 - 7:42
کرونا و اوج‌گیری اختلافات خانوادگی
«این روزهای قرنطینه برای بعضی از مردم به شدت ناراحت‌کننده است، طوری که مثل یک بمب ساعتی هر لحظه ممکن است منفجر شوند. من نگرانم که با بیشترشدن مدت زمان این قرنطینه رفتارهای بد و تند بین اعضای خانواده‌ها بیشتر شود. حال پرسش اینجاست که چگونه در این زمان حساس از درگیری با هم اجتناب کنیم؟»
این بخشی از نوشته «النور گوردون اسمیت» فیلسوف استرالیایی در روزنامه گاردین است و نشان می‌دهد که شیوع کرونا و قرنطینه ناگزیر خانگی سبب بروز چه مشکلاتی در درون خانواده‌ها در نقاط مختلف جهان شده است به حدی که به نوشته او، «اولین کاری که ده‌ها زوج بعد از پایان قرنطینه در ووهان چین انجام دادند، طلاق گرفتن از هم بود. برخی از فرزندان نیز از خانه والدین خود رفتند و قسم خوردند که دیگر با آن‌ها کاری ندارند.»
 
افزایش ۱۲۰درصدی اختلافات خانوادگی
در حالی که به گفته مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور، میزان تماس‌های زوجین مربوط به اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه و کرونا با صدای مشاور بهزیستی گویای افزایش سه برابری آمار اختلافات بین زوجین در کشور است»، افزایش ۱۲۰درصدی اختلافات خانوادگی در قزوین در ایام قرنطینه نشان داد که هنوز بیشتر خانواده‌های قزوینی با مهارت‌های زندگی آشنا نبوده و تاب‌آوری آنها در کنار یکدیگر بسیار ضعیف است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در این باره می‌گوید: «بیشتر تماس‌هایی که در مورد اختلافات خانوادگی گرفته شده بود، مرتبط با کرونا بود؛ به طوری که زنی به خاطر رعایت نکردن مسائل بهداشتی شوهرش با وی به اختلاف خورده بودند، یا در موارد دیگری بیکاری ناشی از بیماری و مشکلات معیشتی مشاجره بین زوجین را افزایش داده بود.»
هدی حقیقی می‌افزاید: نکته مهم اختلاف‌های خانوادگی در ایام قرنطینه این بود که فقط نزاع و مشاجره به زوجین خلاصه نمی‌شد، بلکه بین فرزندان و والدین نیز اختلافاتی ایجاد شد و در برخی موارد به همسرآزاری کشیده می‌شد.
یک روانشناس در این علت بروز اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه خانگی معتقد است: در خانواده‌هایی که زمینه اختلافات خانوادگی وجود داشت بیش از گذشته اختلافات زناشویی در دوران خانه‌نشینی شیوع پیدا کرد. برای مثال قبل از شیوع کرونا زن و مرد، یک یا هر دو صبح به محل کار رفته و در طول روز دیگر هم را نمی‌دیدند، طبیعتا با هم اختلافی هم نداشتند؛ به عبارت دیگر موقعیت بروز اختلافات وجود نداشت، اما در روزهای کرونایی به دلیل ماندن افراد در منزل، موقعیت بروز اختلافات نیز افزایش پیدا کرد.

قرنطینه و کاهش آستانه تحمل افراد
امیر هوشنگ مهریار می‌افزاید: زن و مرد باید از این موقعیت برای گفت‌وگوی مناسب و سازنده استفاده کنند. اگر در طول سال خواستار مطالعه، ورزش، یادگیری زبان جدید و… هستند، این روزها می‌تواند بهترین موقعیت باشد. در خانه‌هایی با مساحت کوچک هم امکان ورزش و گذران اوقات خوش وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه، باید توجه کرد که همه مردم جهان در یک موقعیت غیرقابل اجتناب گرفتار شده‌اند و باید به هر نحو ممکن از انتشار فشارهای موجود در درون خانواده‌ها کاسته شود، اضافه می‌کند: اعضای خانواده می‌توانند با ورزش در خانه، صحبت کردن درباره خاطرات خوش گذشته، قصه گفتن برای کودکان و گوش دادن به موسیقی،   استرس و اضطراب خود را مهار کرده و به این شکل به مهار تنش‌های روانی موجود بپردازند.
یک روانشناس بالینی و مشاور خانواده نیز با بیان اینکه معمولاً اختلاف‌نظر بین زوجین در زندگی زناشویی، تا حدودی طبیعی است، اظهار می‌کند: در مواردی که این اختلاف نظر‌ها بیش‎ از حد باشد، مشکلاتی مانند سردی عاطفی در روابط، طلاق و در مواقعی اختلالات روحی و روانی را در پی خواهد داشت. در حقیقت شرایط قرنطینه باعث می‎شود تا زوجین و افراد خانواده ساعات زیادی را در کنار هم باشند و یک چرخه تکراری را تجربه کنند و به مرور دچار روزمرگی شوند و در نتیجه آستانه تحمل سایر اعضای خانواده کمتر شود و همین موضوع زمینه‎ساز اختلافات زناشویی می‎شود.

گفت‌وگو راهکاری برای کاهش تنش‌ها
مینا ایوبی می‌افزاید: وقتی مجبوریم در مدت زمانی طولانی، همچون ایام قرنطینه در کنار هم باشیم، تفاوت‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند. مثلاً مرد یا زن، دوست دارد حریم شخصی خود را داشته باشد، از گوشی استفاده کند، هر ساعتی که دوست دارد بخوابد و بیدار شود، اما ممکن است خواسته‏‌های او با دیدگاه همسرش متفاوت باشد؛ به همین دلیل در زمان طولانی که زن و شوهر با هم سپری می‌کنند، ممکن است حریم خصوصی هر یک از آن‌ها زیر سؤال برود. فرض کنید وقتی مرد در خانه است و می‌بیند زن طبق روال قبلی خود، زمان زیادی را صرف استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی می‌کند، بیشتر به چشم او می‌آید و همین مساله مشکل ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین تنش‌هایی که در ایام قرنطینه بین زوجین می‌تواند ایجاد شود تفاوت نظر در مورد تربیت فرزندان است، تصریح می‌کند: از آنجایی که در حالت عادی معمولاً مرد‌ها کمتر در خانه هستند و آشنایی کاملی با سبک تربیتی مادر ندارند، ممکن است در ایام قرنطینه که زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند، امتیازاتی را به فرزندشان دهند که با سبک تربیتی مادر مخالف است و این مساله باعث ایجاد تنش بین زن و شوهر می‌شود. در چنین شرایطی، آن‌ها باید با هم گفت‌وگو کنند و بر سر شیوه تربیتی فرزندشان به توافق برسند.

فتانه سعیدی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6483

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.