اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4
نقد حال

یادداشتی برای ۲۴۰ عکاس محترم!

  • کد خبر : 1995
  • 06 سپتامبر 2014 - 15:57
محکومیت بدوی دو عکاس در پی شکایت محمدعلی حضرتی‌ها (شاعر، عکاس، نویسنده و پژوهشگر قزوینی) به علت اهانت به وی در چند نوشته نقدگونه، واکنش‌هایی نسبت به اقدام این هنرمند را باعث شد. فصل مشترک تمامی واکنش‌ها آن بود که حامیان این دو عکاس، تنها یک روی سکه را دیدند و آن روی ماجرا، که وجه نازیبای هجمه اهانت آلود به حضرتی بود را یا ندیدند و یا نخواستند که ببینند.
همچنان که ۲۴۰ عکاس نیز در نامه سرگشاده‌ای با دفاع مطلق از این دو عکاس، خود را منتقد اثر منتشرشده از آثار عکاسی حضرتی‌ها دانستند و خواستار آن شدند تا وی از آنان هم شکایت کند. اثری که شاید اصلاً آن را هم ندیده باشند!

 گروه ادب و هنر

درود بر شما، خانم‌ها و آقایان!

 درود بر شما دویست و چهل عکاس محترمی که در انتظار شکایت هستید! و نامتان زیر نامه کوتاهی درج شده است. (عنوان پر طمطراق تو خالی ژورنالیستی که در یکی از سایت‌ها خواندم). می‌خواهم خیالتان را آسوده کنم هیچ شکایتی از شما نخواهد شد، اگر سالیان سال نیز به انتقادات خود ادامه دهید! البته در چهارچوب یک نقد حرفه‌ای! زیرا گوشی شنوا و چشمی بینا نظاره‌گر شماست، او همچون بزرگان دیگر می‌داند کلام کم‌نظیرترین و البته متداول‌ترین عملکرد انسان است، پس بعد از این نیز با شما عاقلانه سخن خواهد راند، با بیتی زیبا و کلامی شسته رفته!
شما در مقابل انسانی ایستاده‌اید که نیازی به دفاع از خویش در این بازار یوسف فروش ندارد. او حداقل در سه دهه‌ی گذشته از خود آثاری بر جای گذاشته است که هر شهروند عاقلی چه جوان و چه پیر می‌تواند از آن آثار متنبه شده و بر تجربیات خود بیافزاید.

دوستان محترم و هنرمندان گرامی!

به‌کارگیری کلام در قالب کلمات بسیار معمولی و طبیعی و آسان است، مگر نه؟! گفتار گرانقدرترین ابزاری است که ما در اختیارداریم (زهی سعادت!!)، اما باید بدانیم تنها تعداد انگشت‌شماری از ما می‌آموزند که چگونه از این وسیله بیش از کاربردهای ابتدایی‌اش استفاده کنند.
برای درک اهمیت معجزه گفتار کافیست تا تصور کنید اگر مردان بزرگ سخن گفتن درست را نیاموخته بودند، تا چه حد تاریخ تمدن ما پوچ و بی‌حاصل می‌بود.(چارلزون رایپر).
با نگاهی کوتاه به جملات جناب آقای حضرتی در قالب مصاحبه‌های اخیر که در سایت‌های مختلف آورده شده است، شفافیت کلام ایشان گواه موجهی بر درستی نیت ایشان و بطلان بر این همهمه‌هاست. دو عکاس محترمی که می‌توانستند در چهارچوب نقدی هنرمندانه و محترمانه مسیر ارتباطات کلامی را در این شهر هنردوست به حد اعلای خود برسانند در اندک زمانی چالشی بزرگ البته بدشکل و ناموزون از خود در ذهن‌ها بر جای گذاشتند که تنها گذشت زمان ناحق بودن مراوده‌هایی این‌چنینی را اثبات خواهد کرد. بسی افسوس دوستان که روزگار ما این‌چنین است! بیدل دهلوی چه زیبا می‌گوید: «زندگی نقد هزار آزار است …»

عزیزان گرانقدر!
بیایید دست از گمانه‌زنی‌ها برداریم و مانند یک هنرمند واقعی به قول پروست که می‌گوید: «هنرمند کسی است که سر و دست و قلبش با هم کار می‌کند»، اندیشه‌های سخیف را از ذهن پاک خود دور سازیم و دهانمان را به قول بیدل از درود به جای دشنام پُر کنیم.

پروانه زاغ‌زیان

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1995

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.