اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
کنکاشی بر محرومیت های فرهنگی قزوین

قصه پُرغصه شهری که سالن ندارد

  • کد خبر : 1016
  • 10 دسامبر 2013 - 16:01
قصه پُرغصه شهری که سالن ندارد
بعد از دوران مشروطه که بحث برگزاری کنسرت‌ها مطرح شد سالن‌های خوبی ساخته شده است، اما در قزوین هنوز سالنی که بحث اکوستیک و فیزیک صوت و فضای مناسب در آن رعایت شده باشد، نداریم.

قزوین در مسیر تحول، قزوین تاریخی‌ترین شهر ایران، قزوین پایتخت خوشنویسی اسلامی؛ این همه؛ عناوینی است که همراه اسم شهر قزوین بر زبانمان جاری می‌کنیم؛ پل‌های روگذر و زیرگذر به سرعت برق و باد ساخته می‌شوند، رستوران‌ها روز به روز زیاد می‌شوند، برج‌های تجاری از هر گوشه شهر دارند سر به فلک می‌کشند، اما سینما ملت تعطیل شده و غریب و تنها گوشه شهر افتاده! جشنواره تئاتر سالهاست در سالن کوچک علامه برگزار می‌شود، سالن برگزاری کنسرت‌ها را هم که دیگر نگویید! سالن‌های ورزشی، نمایشگاه بین المللی، اصلا هر کجا که چند تا صندلی خالی داشته باشد… اما به راستی برای شهری که یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و کلی عناوین فرهنگی را یدک می‌کشد، برگزاری کنسرت در چنین مکان‌هایی شایسته است.  آیا این سالن‌ها با کاربری‌‌های ورزشی و نمایشگاهی، مکان های خوبی برای بزرگراری کنسرت‌ها هستند؟

حسین میثمی کارشناس موسیقی، این سالن‌ها را گزینه خوبی برای اجرای کنسرت‌ها نمی‌داند و می‌گوید: این سالن‌ها اساسا کاربری دیگری دارند و شاخصه‌های مناسب برای رساندن صدای خوب به مخاطب را ندارند. میثمی می‌گوید: بعد از دوران مشروطه که بحث برگزاری کنسرت‌ها در ایران مطرح شد و سردمداران آن هم عارف قزوینی و درویش‌خان بودند سالن‌های خوبی ساخته شده است، اما متاسفانه در قزوین هنوز سالنی که بحث اکوستیک و فیزیک صوت و فضای مناسب در آن رعایت شده باشد؛ نداریم. البته سالن‌ تربیت معلم از شرایط بهتری نسبت به سالن‌های دیگر برخوردار است که آن هم ظرفیت کافی ندارد.
علی ارباب، معماری است که سال هاست در دانشگاه این رشته را تدریس می‌کند، از او خصوصیات یک سالن خوب را می‌پرسیم. زاویه دید مناسب و ارتفاع مناسب پله‌ها برای دید بهتر را از مسائل مهم می‌داند و می‌گوید: این سالن‌ها باید دارای سن وسیع باشد تا برای برگزاری همه کنسرت‌ها، خصوصا کنسرت‌های ارکستر سمفونیک مناسب باشند. همچنین نورپردازی سن و داشتن فضای اکوستیک از دیگر نکات مهم این سالن‌هاست. ارباب می‌گوید: برای این سالن‌ها باید فضاهای جنبی پشت سن، اتاق تنظیم برق و صدا و فضاهای خروجی متعدد برای تامین ایمنی هم در نظر گرفت، اما متاسفانه در قزوین سالنی با این خصوصیات نداریم، البته سالن تربیت معلم و هشت بهشت هستند، اما ظرفیت کافی ندارند و همواره کمبود یک سالن اجتماعات با فضای حرفه‌ای و تخصصی در قزوین احساس شده است.
آیا مسوولین برنامه‌ای برای ساختن سالن‌هایی با ظرفیت‌های مناسب دارند؟ این سوال را از نایب رییس شورای شهر قزوین می‌پرسیم. علی فرخ‌زاد می‌گوید: سالنی در تالار شهر برای برگزاری کنسرت‌ها در نظر گرفته شده، اما این پروژه آماده نیست و دلیلش نیز کمبود امکانات عمرانی است. وی می‌گوید از طریق شورای شهر پیگیری‌های زیادی صورت گرفته که امکانات ساخت این پروژه فراهم آید، اما باید این مهم را نیز در نظر گرفت که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند تمام این هزینه‌ها را بپردازد. این هزینه‌ها می‌بایست از اعتبارات عمرانی که در سطح ملی تعریف شده است، تامین گردد. متولیان استان در حوزه وزارت کشور و نمایندگان مجلس نیز باید برای تخصیص اعتبارات عمرانی بیشتر تلاش کنند تا اعتبارات عمرانی متناسب با مالیاتی که از سوی استان به دولت پرداخت می‌شود، باشد. کما اینکه در استان‌های دیگر از طریق اعتبارات عمرانی، اقدامات موثری صورت گرفته است. شهرداری نیز می‌تواند در این میان نقش مکملی موثری را ایفا کند.
چه اقداماتی از سوی نمایندگان مجلس برای تخصیص اعتبارات عمرانی برای ساخت مکان‌های فرهنگی در قزوین صورت گرفته است؟! این سوالی است که از داوود محمدی نماینده مردم قزوین، در مجلس شورای اسلامی پرسیدم. وی یکی از مشکلات استان را کمبود بودجه و اعتبار می‌داند و می‌گوید: ما به لحاظ بودجه در سطح کشور در ردیف ۲۹ و۳۰ بوده‌ایم و این نیاز حس می‌شد که میزان بودجه استان ارتقا یابد. در این راستا اقدامات مهمی صورت پذیرفته، علاوه بر مکاتبات، جلسات متعددی نیز با مقامات کشوری داشتیم و خوشبختانه توانستیم ۱۰درصد افزایش بودجه داشته باشیم و لذا رتبه استان به ۲۸ رسید. محمدی همچنین تاکید کرد؛ نکته دوم تخصیص بودجه، اعتبارات عمرانی است که بستگی به وضعیت درآمد عمومی کشور دارد و اگر دولت وضع بهتری داشته باشد، این بودجه افزایش می‌یابد و از آن پس نیز کمیته برنامه‌ریزی با توجه به نیازهای سالانه دستگاه‌های مختلف که توسط مدیران کل این دستگاه‌ها مطرح می‌گردد و نیز در نظر داشتن اولویت‌ها، برای این بودجه برنامه‌ریزی می‌کند.
به گمانم همه اهل موسیقی این شهر سالن‌های برگزاری کنسرت‌ها را مناسب نمی‌دانند و همه معماران نیز خوب می‌دانند که سالنی با شاخصه‌های معماری درخور جهت اجرای موسیقی در شهرمان نداریم. نایب رییس شورای شهر قزوین، شهرداری را مکمل خوبی برای شناخت مکان‌های فرهنگی می‌داند. نماینده مجلس نیز از افزایش بودجه خبر می‌دهد. فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم نیازهای شهرمان چطور اولویت‌بندی خواهند شد و فرهنگ و هنر، کجای این قصه خواهند بود؟!

بی‌تا دارابی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1016

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.