جادوی 100 ثانیه ای

اقبال کارگردانان قزوینی به فیلم کوتاه؛
جادوی 100 ثانیه ای

زندگی ماشینی همه چیز را به سمت سرعت و کوتاه شدن پیش برده است و شاید فیلم کوتاه فرصتی مناسب برای کسانی باشد که با وجود علاقه به فیلم دیدن، وقت چندانی برای این کار ندارند.


فیلم کوتاه مخاطب را در زمانی اندک درگیر ماجرا می کند و پیامی ماندگار را به ذهن او انتقال می دهد. همواره فستیوال‌های مختلفی در زمینه فیلم کوتاه در سطح کشور برگزار می شود یکی از آن ها جشنواره فیلم 100 ثانیه ای است که هم مورد اقبال فیلم سازان قزوینی است و هم جذابیت کافی برای جذب مخاطب را دارد.
هر فیلم کوتاه؛ یک غافلگیری
گل اندام صفری که در جشنواره فیلم 100 با نمایش فیلم «سجل» شرکت کرده، به فروردین امروز می گوید: «فیلم 100 ثانیه ای، همان ویژگی های فیلم کوتاه را باید داشته باشد، یعنی نمی توانیم بگوییم فیلم کوتاه، کوتاه شده یک فیلم بلند است. این فیلم، به جز آن که در زمان کوتاه تری باید پیامش منتقل شود، تعداد شخصیت های کمتری دارد، تک سکانسی است؛ یعنی ما نمی توانیم موضوعات مختلف را دستمایه قرار دهیم و یک داستان سر راست مد نظر قرار می گیرد. همچنین تعداد لوکیشن ها در فیلم 100 ثانیه ای کمتر است. به جهت آن که در فیلم 100 ثانیه ای زمان کمتری داریم، تلاش می شود تا پیام خود را بسیار موجزتر به بیننده منتقل کنیم و به همین سبب هم تمامی فیلم های 100 یک ضربه نهایی دارد و غافلگیری در آن اتفاق می افتد.»
این کارگردان جوان قزوینی در رابطه با تاثیر فیلم های 100 ثانیه ای در فرهنگ و هنر می گوید: « فکر می کنم، هر چقدر که به جلو حرکت می کنیم، بمباران اطلاعات بر روی مخاطب باعث می شود، آن ها حوصله نگاه کردن فیلم کوتاه را نداشته باشند؛ فیلم 100 هم این فرصت را فراهم می کند تا مردم در مکان هایی مانند مترو هم به تماشای این گونه فیلم ها مشغول شوند. حتی امکان انتقال آن ها در گوشی های همراه هم وجود دارد. همچنین این گونه از فیلم ها در زمان کم، پیامی مهم را انتقال می دهند.»
صفری که در جشنواره داکا در کشور بنگلادش با فیلم «انجمن آرزوها» حضور داشته، در رابطه با حمایت نهادهای مختلف از جشنواره فیلم کوتاه، می گوید: «به دلیل جا نیفتادن فرهنگ این دسته از فیلم ها، صدا و سیما حمایت کمتری از آن ها دارد، با این حال علاوه بر حوزه هنری و انجمن سینمای جوان، بسیاری از افراد شخصاً برای جشنواره به ساخت این فیلم ها مشغول می شوند.»
جایگاه خاص فیلم کوتاه
متین نوروزی که اثر خود با نام «چاله» را به جشنواره فیلم 100 معرفی کرده، در رابطه با کیفیت فیلم های جشنواره، به فروردین امروز می گوید:« کیفیت فیلم ها خوب بود، ولی نه به خوبی سال های قبل! در سال های گذشته فیلم های بهتری به نمایش درآمد که البته این به سلیقه افراد هم برمی گردد. در جشنواره فیلم 100 و جشنواره های دیگر، فیلم هایی که منتخب می شوند از نظر فرم، محتوا و ساختار کیفیت لازم را ندارند.»
نوروزی با اشاره به این مطلب که جشنواره 100 در نوع خود یکی از معتبرترین جشنواره ها به شمار می رود، اضافه می کند:« هر ساله تعداد بسیاری از فیلم سازان در این جشنواره شرکت می کنند، که نشان از اهمیت آن دارد و استقبال عمومی از این جشنواره را هم مثبت ارزیابی می کنم. به نظرم این استقبال هر دوره بیشتر می شود و جایگاه فیلم کوتاه بیشتر خودش را نشان می دهد.»
فیلم 100 ثانیه ای، طرح جدیدی در سینما
رئیس انجمن سینمای جوان قزوین، در رابطه با ویژگی های فیلم 100 ثانیه ای، به فروردین امروز، می گوید: «سینما با توجه به روند سرعتی شدن زندگی و کمبود وقت، به سمت شکل های جدیدی حرکت کرده است که قابل استفاده در زمان های کوتاه باشد. شکل فیلم های 100 ثانیه ای، به نوعی طرح های جدید سینما هستند که شما می توانید در زمان بسیار کم، یک محتوا و فرم را به مخاطبی عرضه کنید که ممکن است فیلم را در موبایل، مترو، اتوبوس و مواردی از این دست نگاه کند. ویژگی این فیلم ها یکی کوتاه بودن و دیگری تاثیرگذاری آن است.»
محسن آقالر، در خصوص کیفیت فیلم های 100 ثانیه ای در قزوین، توضیح می دهد: «به طور کلی، فیلم های کوتاه 100 ثانیه ای عمر چندانی ندارند و به سابقه این جشنواره برمی گردند. قزوین پتانسیل خوبی در ساخت فیلم، به خصوص فیلم کوتاه دارد و رویکرد فیلمسازان هم در سال های اخیر، هم شکل حرفه ای تری به خود گرفته و هم اعتبار بیشتری دارد. من اطمینان دارم که این فیلم ها می توانند در جشنواره های مختلف موفق باشند.»
آقالر در رابطه با ارتقاء کیفیت فرهنگ و هنر با ساخت این فیلم ها هم توضیح می دهد:« حوزه فرهنگ و هنر عموماً خودش کمک رسان است؛ یعنی می تواند در زمان کوتاه، محتوایی را منتقل کند که این محتوا می تواند در خدمت ساختار اصلاح اجتماعی، اصلاح الگوی رفتاری، فرهنگ سازی، آبستن اتفاقات خوشایند و بسیاری از موارد دیگر باشد.»
شگفتی در 100 ثانیه
او همچنین درباره اهداف فیلم های 100 ثانیه ای، اضافه می کند: « هدف فیلم های 100 ثانیه ای، این است که در فضای مجازی جذب مخاطب کند که با توجه به واکنش هایی که از مخاطبان در سال های اخیر دیده ایم، اگر به دسترس مخاطب عام هم برسد، نتیجه ای مطلوب خواهد داشت، زیرا او هم با پدیده ای جدید رو به رو خواهد شد که در 100 ثانیه هم می توان فیلم ساخت و شگفت زده شد.»
این فیلم ساز به جایگاه انتشار فیلم 100 ثانیه ای نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «فیلم های کوتاه 100 ثانیه ای در تولیدات صدا و سیما نمی‌گنجد، هر چند که تولیداتی در این زمینه وجود دارد ولی بیشتر این تولیدات بستر فضای مجازی را می طلبد.»
فیلم های 100 ثانیه ای شتاب و فرصت محدود مخاطب امروزی را به خوبی، درک کرده و شاید همین موضوع سبب شده تا مخاطبان موبایل، شبکه های اجتماعی و اینترنت بیشترین تأثیر را از این فیلم بگیرند. به نظر می رسد جامعه سینمایی قزوین نیز به شناخت کافی ازمخاطبان خود و نیاز آن ها رسیده باشند، چه این که موفقیت های این جامعه در عرضه و رقابت فیلم کوتاه، گویای درخشش آن هاست.

حمیده رجب پور

دوشنبه 19 شهريور 1397
07:31:02