کوک ساز‌ها در سرزمین اقبال

پس از سه سال وقفه، هفتمین جشنواره موسیقی قزوین برگزار شد؛
کوک ساز‌ها در سرزمین اقبال

هفتمین جشنواره موسیقی در قزوین- سرزمین اقبال- با حضور پررنگ آهنگسازان بومی به کار خود پایان داد.
اسحاق چگینی، عضو هیئت داوران، در مورد جشنواره به فروردین امروز می‌گوید: جشنواره هفتم جشنواره موفقی بود.هر چند به لحاظ کمیت تعداد گروه‌های کمتری نسبت به جشنواره‌های قبلی شرکت کرده‌بودند؛ ولی کیفیت انصافا قابل مقایسه با جشنواره‌های قبلی نبود و  ژانرهای  کلاسیکِ ایرانی، مقامی، کوبه ای و ارکسترال اجرا شد.


 او در توضیح بیشتر می‌آورد: به نظر می‌آید این کمیت آنچنان تاثیرگذار نبود؛ زیرا همیشه کیفیت مد نظر اهالی موسیقی بوده و جشنواره  هفتم نوید بخش اتفاقات خوب و بهتری برای قزوین بود.
 چگینی، حضور پررنگ  بانوان را در این جشنواره یک اتفاق خوب میداند و می‌گوید: حضور بانوان در جشنواره،بسیار پرشور و باشکوه بود. بانوان نقش فعال و موثری در موسیقی قزوین دارند؛ چه در بخش نوازندگی،چه در بخش اموزش؛ البته هنوز به صورت جدی در بحث آهنگسازی راه پیدا نکرده‌اند که امیدوارم نسل جدید بانوان موسیقی قزوین به مقوله سرپرست گروهی و آهنگسازی بیشتر بپردازند .
 این مدرس دانشگاه به بخش‌های جشنواره اشاره می‌کند: در این جشنواره هم در بخش کوبه‌ای، هم دربخش مقامی، هم دربخش کلاسیک ایرانی، هم در بخش کلاسیک غربی و ارکسترال، حضور خانم‌ها بسیار قابل توجه و تقدیر بود.
 او حضور پررنگ بانوان را حاصل همدلی مسئولین  عنوان می‌کند و ابراز خوشحالی کرد در استان قزوین،این هماهنگی وجود دارد که خانم‌ها می‌توانند حق و حقوق اولیه خود را حداقل در اجرای صحنه موسیقی داشته‌باشند.
 چگینی معتقد است نقاط قوت جشنواره امسال، استفاده بیشتر گروه‌ها از آهنگسازان بومی بود و آن را اتفاق مبارکی می‌داند.
به گفته او، در جشنواره قبلی، بیشتر از آثار آهنگسازان و بزرگان موسیقی اجرا می‌شد؛ اما در این جشنواره، ما شاهد  ب  آهنگ سازی  تعداد قابل توجهی از هنرمندان قزوین بودیم  که  انصافا هم کارهای زیبایی را خلق کرده‌بودند.
داور جشنواره موسیقی قزوین در ادامه به جزییات جشنواره می‌پردازد:
در بعضی از ژانرها متاسفانه به دلیل شرکت نکردن گروه‌های فعال استان، بخش رقابتی حذف شد و ما در بخش مقامی و ارکسترال رقابت نداشتیم. در بخش موسیقی ارکسترال  فقط یک گروه حضور داشت. در مقامی هم فقط یک گروه بود؛ بنابراین از این‌ها به خاطر حضورشان و اجرای خوبشان تقدیر کردیم.
 به گفته او،هر دو گروه‌هایی حرفه‌ای بودند و خوب هم اجرا کردند؛ولی متاسفانه امسال بعضی از گروه‌های خوب و فعال، کمی بدبینانه به جشنواره نگاه  کردند و در آن شرکت نکردند و شاید به این دلیل که جشنواره سه سال برگزار نشد، کمی دلسرد شده بودند و انگیزه آنچنانی برای حضور در جشنواره نداشتند.
 چگینی در توضیح بیشتر می‌آورد: اساسا قرار بر این است که جشنواره به سمتی برود که بخش رقابتی کلا حذف بشود؛ یعنی همه گروه ها اجرا کنند و آن بودجه و آن هزینه که می‌خواهند به گروه برتر اهدا کنند، بین گروه‌های شرکت کننده بر اساس تعداد نفرات آنها تقسیم شود.
 او براین باور است که به این ترتیب، گروه‌ها در یک شرایط بدون استرس و بدون فشار و
راحت تر می‌ توانند اجرا کنند. در واقع این سیاست جدید انجمن موسیقی است؛البته دور اول جشنواره در سال ۸۱  هم به این شکل برگزار شد، یعنی رقابتی وجود نداشت.
 مدیر گروه موسیقی دانشگاه فرهنگ و هنر؛ یک خبر خیلی خوب هم برای اهالی موسیقی دارد و آن اینکه  با تاکید و حمایت استاندار به زودی شاهد تشکیل ارکستر فیلارمونیک قزوین خواهند بود که می‌تواند یکی از بهترین اتفاق‌های عرصه ی موسیقی قزوین بعد از انقلاب باشد.
چگینی درباره‌ی برگزار نشدن  جشنواره موسیقی در سه سال متوالی می‌گوید: دلایل مختلفی داشت یکی از آن‌ها نبود بودجه کافی و نیز اراده آنچنانی از طرف مسئولان بود. برای برگزارنشدن  جشنواره دلایل متعددی می‌تواند داشته‌باشد.که به انها نمی‌پردازیم؛ اما امیدواریم این جشنواره  هرسال برگزار شود و گروه‌ها خودشان را برای جشنواره سال آینده آماده کنند.
 او ادامه می‌دهد: یک اتفاق دیگری که قرار است بیفتد، انتخابات انجمن موسیقی در قزوین است. همه‌ی نوازندگانی که در این جشنواره شرکت کردند، می‌توانند در انجمن موسیقی تشکیل پرونده بدهند و در انتخابات حق رای داشته‌باشند.کسانی هم که احساس می‌کنند توانایی مدیریت دارند برای عضویت در هیات مدیره انجمن ثبت نام کنند تا در اوایل سال آینده انتخابات انجمن برگزار شود.
او به بیانیه پایانی هیئت داوران هم اشاره می‌کند که خود خواند: در بیانیه پایانی هیئت داوران به این نکته اشاره کردم که ما نسبت به دوره‌ی چهارم،پنجم و ششم پیشرفت قابل توجهی داشتیم.
 برخلاف همه‌ی جشنواره‌ها، بیانیه جدیدی ننوشتیم و بیانیه ی جشنواره پنجم را آوردم و مواردی را که داوران به گروه‌ها تذکر داده‌بودند و با اتفاقات امسال مقایسه کردیم و اشاره کردم که  ما  نسبت به آیتم‌هایی که داورها در جشنواره‌ی گذشته توصیه کرده‌بودند، پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم.
 او می‌افزاید: این موضوع نشان می‌دهد که سرپرستان گروه و خود نوازندگان چقدر به توصیه داوران توجه و عمل کرده‌اند که یک اتفاق مهم است و اینکه چند سالی است که فضاهای آکادمیک در قزوین ایجاد شده که این یک اتفاق بزرگ است؛ دوم به لحاظ کمی،ما در این سال‌ها به رقم بیست و دو آموزشگاه در شهر قزوین رسیدیم وتعداد آموزشگاه‌ها و فضاهای آموزشی قطعا به تربیت و رشد نوازندگان با استعداد و جدید کمک می‌کند.
این هنرمند، قزوین را از جمله استان‌هایی برمی‌شمرد که مشکل خاصی در بخش موسیقی ندارد و تنها نبود سالن مناسب درد کهنه‌ای‌ است که دیگر از بس فریاد زده‌ایم و تکرار کرده‌ایم و به جایی نرسیده‌ایم از خیرش گذشته‌ایم .
اجرای جشنواره با هنرمندان قزوینی
اکبر اسکندری نژاد، مدیرکل ارشاد و دبیر جشنواره نیز به فروردین امروز می‌گوید:  درمقایسه با آخرین جشنواره، صفر تا صد داوری‌ این دوره برعهده هنرمندان قزوین بود که بزرگترین دستاورد جشنواره بود.نکته دوم اینکه بیست و یک گروه شرکت داشتند که این هم به لحاظ تعداد آمار استان قابل قبول بود. او ابراز امیدواری می‌کند که هنر موسیقی متعالی‌تر از گذشته نشان داده شود.

نسیم یوسفی

چهارشنبه 11 بهمن 1396
08:30:16