اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7
سال برای کارگران چگونه گذشت؟

تقویم کارگری

  • کد خبر : 5499
  • 04 آوریل 2018 - 7:11
تقویم کارگری
با توجه به قطب صنعتی بودن قزوین و تعطیلی بسیاری از کارخانجات در سال‌های اخیر شاهد وضعیت نابسامان کارگری و واحدهای تولیدی هستیم که به علت عدم پرداخت حقوق‌ها و یا انجام تعهدات نیز تجمعات و اعتراضاتی را در پی دارد.کارگران در این تجمع‌ها خواستار رسیدگی به مشکلات و پرداخت حقوق‌های عقب افتاده چندماهه خود هستند که تامین مخارج زندگی را برای آن‌ها سخت کرده‌است؛ آن‌ها انتظار داشتند مسئولان پیش از آنکه بحران کارگری استان را فراگیرد نسبت به حل این معضل اقدام جدی کنند.

 فروردین
در آستانه نوروز۹۶ به دنبال ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران «شیشه قزوین» گروهی از آنان برای چندمین بار در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزد در پنج ماه گذشته و عیدی ۹۴ مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.
عملکرد کارفرمای شیشه قزوین به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و عیدی کارگران  را در سال ۹۵ با تاخیر پرداخت کرده‌بود سبب اعتراض و آزردگی خاطر کارگران شد؛ البته آن‌ها در واکنش به بدقولی کافرما تجمع مشابهی را در روزهای ۲۸  تا ۳۰  دی ماه ۹۵ نیز مقابل درب کارخانه انجام داده‌بودند که این تجمع در نهایت منجر به پرداخت یک ماه از دستمزد مربوط به  مهر ماه  کارگران شد.
۱۴ فروردین مدیران کارخانه های تولی پرس وبسته بندی البرز با ۵۸۰کارگر نیز درپی عدم دریافت ۵ ماه حقوق و عیدی ۹۶ و این موضوع که کارفرما پس ازتعطیلات نوروزی کارگران رابه مرخصی اجباری فرستاد، به اعتراض دست زدند و خواهان رسیدگی به مشکلات خود شدند.
از دیگر تجمع‌های این ماه،اعتراض ۱۱۰ نفر از کارگران کارخانه بلورک البرز نسبت به عدم دریافت ۶ ماه حقوق معوقه بود.
بیستم فروردین هم  60 نفر از کارگران کارخانه شیشه  نسبت به ۸ ماه معوقه، بیست ویکم، کارگران کارخانه سیمگون و سی و یکم هم ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه کلاچ که ۱۳۰ نفر آن‌ها اخراج شدند و نسبت به مطالبات اعتراض کردند که بسیاری از این کارگران همچنان نیز به مطالبات خود دست نیافتند.
البته بررسی‌ها نشان می‌دهد در این ماه ۱۵ هزار ۵۷۶ کارگر از ۳۷ کارخانه کشوردرمجموع  نسبت به عدم دریافت ۲۸۰ ماه حقوق، عیدی، پاداش و دیگر مزایا اعتراض‌هایی داشتند.
اردیبهشت
اردیبهشت ماه نیز از اعتراض‌های کارگری بی‌بهره نبوده و  دهم این ماه، کارگران کارخانه اشکان چینی  با ۳۵۰ کارگر، سیزدهم کارگران فرش پارس و سی و یکم ۲۸۰ نفر از کارگران شیشه قزوین  دست به اعتراض زدند.
خرداد
 تجمع کارگران کارخانه ریسندگی مه نخ در کارخانه از جمله اعتراض‌های خرداد ماه قزوین بود که در خبرها عنوان شد. جمعی از کارگران کارخانه ریسندگی مه نخ قزوین روز سه شنبه ٣ خرداد در محل این کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران خواهان پرداخت حقوق معوقه و رسیدگی به بازنشستگی شان شدند. کارگران همچنین نسبت به بلاتکلیفی و تعطیلی کارخانه که تنها منبع درآمدشان است، معترض بودند.
تیر
تعدادی از کارگران کارخانه نازنخ قزوین، این بار نه در قزوین، که برای  رساندن صدای خود  به بهارستان رفتند.
مرداد
دوم مرداد ماه کارگران کارخانه متالورژی پودر وکارگران کارخانه اسوه ایران نیز برای دریافت مطالبات ومعوقات خود دست به اعتراض زدند.
شهریور
بیست وپنجم شهریورماه هم شاهد اعتراض کارگران ابرصنعتی و نازنخ بودیم. کارگران شرکت ابر صنعتی ایران و نازنخ در قزوین در این روز در اعتراض به بلاتکلیفی ۶ساله در دریافت مطالبات خود در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.
مهر
به نظر می‌رسد قزوین در مهرماه روزهای آرامی را طی کرده‌است. اخراج ۱۵کارگر معترض ایران قوطی و به دنبال آن، اعتصاب کارگران در اسفندماه ۹۵ باعث شد که کارگران در آبان ماه دست به اعتراض بزنند.
آبان
یازدهم آبان ماه بود که عدم پرداخت شش ماه حقوق باعث شد که پرداخت نکردن سه سال عیدی و بن‌های کارگری، کارگران کارخانه ایران قوطی را به استانداری بکشاند.آن ها دراعتراض به عدم پرداخت ماه‌ها حقوق،حق بیمه ودیگر مطالباتشان،بار دیگر مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.
کارگران کارخانه ایران قوطی درخواست زیادی نداشتند و درواقع همان حقوق و بیمه‌ای که حقشان است، مطالبه می‌کردند و معتقد بودند که چرا باید مدیران حقوق به موقع دریافت کنند؛ اما کارگرانی که زیر خط فقر قرار دارند به این میزان با مشکلات مالی روبرو باشند؟
کارخانه ایران قوطی قزوین از سال ۶۲ راه‌اندازی شد و هم اکنون ۱۶۰ کارگر دارد که حدود ۱۲ نفر آن‌ها استخدامی هستند و در مرز بازنشستگی قرار دارند و بقیه نیز قراردادی هستند.
آذر
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه گسترش مانا ساز قزوین از تجمعات آذرماه استان بود. ‌روز سه‌شنبه ۷ آذرماه۹۶ شماری از کارگران کارخانه “گسترش مانا ساز” در اعتراض به پرداخت نشدن ۶ ماه مطالبات مزدی خود مقابل درب ورودی این کارخانه در آبیک تجمعی برگزار کردند.
یک نفر از کارگران کارخانه گسترش مانا ساز در همین رابطه گفته است: این کارخانه ۷۰ نفر کارگر دارد و ۶ ماه است که هیچ کدام یک از ما حقوق نگرفته‌ایم.
آن‌ها با برپایی این تجمع، خواستار دریافت ۶ ماه دستمزد معوقه و همچنین پرداخت حق بیمه خود شدند.
دی
کارگران کارخانه ایران قوطی، همچنین روز ۳شنبه ۱۹دی ۹۶ در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۰ماه از حقوق عقب‌افتاده و حق بیمه‌هایشان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.
در پی این تجمع، مدیران کارخانه ایران قوطی، دلیل به تأخیر افتادن حقوق کارگران را افزایش مشکلاتی اعلام کردند که عموم تولید کنندگان از چند سال پیش با آن مواجه شده‌اند.
یکی از کارگران معترض این مجموعه گفته‌است؛ تأخیر در پرداخت مطالبات کارگران در این واحد تولیدی، تبدیل به یک روال عادی شده‌است؛ به گونه‌ای که در کارخانه قوطی ایران، سال‌هاست که حق بُن کارگری به کارگران پرداخت نمی‌شود، در عین‌حال از سال ۹۳عیدی دریافت نکرده‌ایم.
بهمن
شنبه ۲۱ بهمن ۹۶،کارگران شرکت نورپلاست در قزوین در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۱ ماه حقوق خود،تولید کارخانه را متوقف کردند و به تجمع در محیط کارخانه پرداختند.
کارگران با برافراشتن بنری خواهان دریافت حقوق خود شدند. بر روی بنر افراشته شده کارگران نوشته شد: ما کارگران شرکت نورپلاست، یک سال طلب حقوق، حق بیمه واریز نشده و از کار اخراج شده، به تمام مراجع مربوطه مراجعه کرده و هیچ جوابی نگرفته‌ایم. تنها خدا برای ما مانده و بس. اگر مسئولان ما را ندیده‌اند، حداقل این بنر را دیده و حق ما را بگیرند.
«کارگران متالورژی پودر ایران ۶ماه است بدون حقوق کار می‌کنند» هم تیتر خبری بود که  بیست و چهارم بهمن ماه منتشر شد.
 به نوشته این خبر،شرکت متالوژی پودر ایران، یکی از کارخانه‌های مهم تولید قطعات در شهرصنعتی قزوین و تنها تولید کننده پودر آهن در ایران و خاورمیانه است که این روزها حال و روز خوشی ندارد.
اسفند
تجمع اعتراضی کارگران فولاد قزوین و پارس آرمان شفق، مقابل فرمانداری تاکستان از اعتراض‌های اسفندماه قزوین بود.
روز یکشنبه ۶ اسفند ماه، شماری از کارگران هر دو کارخانه فولاد قزوین و پارس آرمان شفق  در اعتراض به تعویق چند ماهه حقوق خود دست از کار کشیده و مقابل ساختمان فرمانداری تاکستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.
بر اساس گزارش‌های، کارگران کارخانه‌های فولاد قزوین و پارس آرمان شفق در اعتراض به دریافت نکردن حقوق و مزایای خود یک تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری تاکستان برگزار کردند. به گفته این کارگران، حقوق سه ماه اخیر و عیدی و پاداش پایان سال گذشته را دریافت نکرده‌اند.
کارگران معترض دو کارخانه فولاد قزوین و پارس آرمان شفق بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود:
جامعه کارگری فریادرسی ندارد.
کارگران کنتورسازی قزوین هم، با  پهن کردن سفره خالی  در مقابل استانداری نسبت به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود در  روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند ماه ۹۶ اعتراض کردند.
 اکنون پرسش اینجاست، جامعه‌ کارگری که با مشکلات عدیده‌ای چون دستمزد پایین، رکود و تعطیلی کارخانه‌ها، نبودامنیت شغلی، پرداخت نشدن به موقع دستمزد، تعدیل نیرو و نبود پوشش بیمه‌ای مواجه بوده‌است، سال جدید را با کدام امید آغاز کند؟!

مریم بهبهانی‌فر

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5499

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.