اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6
تنها بانوی زن بهارستان نشین قزوین:

با قرائن به ابطال آرا رسیده‌ بودم

  • کد خبر : 5497
  • 04 آوریل 2018 - 6:56
با قرائن به ابطال آرا رسیده‌ بودم
 شاید انتخابات  پنجمین دوره شورای شهر در محمدیه و بیدستان یکی از اتفاقات نفس‌گیر تنها نماینده بانوی مجلس باشد؛ حتی اگر خودش نگوید، آنجاکه وقتی نامه پیشنهاد ابطال آرای این دو حوزه را به همراه دو نماینده دیگر در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد،به بمب خبری قزوین بدل شد.

هرچند دو نماینده دیگر اصراری به اثبات ادله از خود نشان ندادند؛اما خبرها حاکی از آن بود که می‌خواهد جلوی «برخی‌» ها بایستد و انتخابات را باطل کند، ولی نشد. او به سئوال فروردین امروز، برخلاف موضع صریحش در زمان بررسی نتایج انتخابات ترجیح داد دیپلماتیک پاسخ دهد و تمایلی به گشودن پرده‌ها نشان نداد.
با این همه، او در این گفت‌وگوی مکتوب و تلفنی از دیدارش با رئیس دولت اصلاحات، انتصابات و…  هم سخن گفت.

دیدار اخیر شما با رییس دولت اصلاحات با چه هدفی صورت گرفت؟
این دیدار با حضور نزدیک به ۷۰ نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و به مناسبت ۷اسفند ماه، سالروز انتخابات مجلس دهم برگزار شد که در این نشست، رییس فراکسیون امید و  همچنین فراکسیون زنان مجلس، به ایراد سخنرانی پرداختند؛ البته این دیدارها با توجه به رویدادها و موضوعات مختلف برگزار می‌شود.سال گذشته هم در سالگرد انتخابات مجلس دهم و همچنین پس از انتخابات شورای شهر به اتفاق شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با آقای خاتمی دیدار داشتیم؛ در واقع دیدارها محدود نیست فقط کمتر رسانه‌ای می‌شود.
رئیس دولت اصلاحات در چه مورد صحبت کردند؟ حساسیت ایشان بیشتر برروی چه مساله‌ای بود؟
آقای خاتمی از اقدامات فراکسیون امید مجلس رضایت داشتند و بر مسائلی چون  اخلاق مداری در جامعه و حل  مسائل معیشتی مردم تاکید ویژه‌ای کردند. ایشان دوباره بر گفت‌وگوی ملی تاکید کردند و در این بین گفت‌وگوی احزاب، اقوام و زنان را در این مسیر موثر عنوان کردند.
 به گفت‌وگو اشاره کردید،چند وقتی است که گفت‌وگوی ملی مطرح می‌شود؛اما فکر نمی‌کنید، مردم در این طرح غایب بزرگ هستند؟
بنده با این صحبت موافق نیستم؛ چراکه نمی‌شود در خصوص گفت‌وگوی ملی صحبت شود و رکن اصلی آن، یعنی مردم دیده نشوند با این تفسیر گفت‌وگویی در جامعه شکل نخواهد گرفت. امروز گفت‌وگو چاره دردها و مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور است، گفت‌و‌گویی که مبانی آن از قانون اساسی، اندیشه امام راحل و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برخاسته باشد و به حل مشکلات مردم و پیشرفت و تعالی نظام جمهوری اسلامی ایران کمک کند.
 شما از دیدگاه مثبت رئیس دولت اصلاحات نسبت به فراکسیون امید گفتید؛ اما برخی از اصلاح‌طلبان از عملکرد فراکسیون امید راضی نیستند؟ 
در این خصوص باید نظر مردم را در یک نظرسنجی علمی بیان و ارایه کرد.عملکرد فراکسیون امید در حوزه نظارتی قابل‌قبول است. با وجود اینکه نمایندگان بسیاری در مجلس همراه و حامی دولت هستند؛ اما عملکرد دولت را با دقت نظر بالا مورد بررسی قرار می‌دهند و این میزان سوال و تذکر به رئیس‌جمهور و وزراء به خوبی نشان می‌دهد که نمایندگان در جنبه‌های  نظارتی فعال هستند، البته مطمئنا ایراداتی هم وجود دارد و قرار است در آینده گزارش کاملی از عملکرد فراکسیون ارایه شود.
دی‌ماه اعتراض‌هایی در کشور صورت گرفت و در قزوین و تاکستان هم دیده شد، نظر شما در مورد اعتراضات چیست؟
در این خصوص تحلیل‌های گوناگونی صورت گرفت که نقطه‌ی تقریباً مشترکی در آن‌ها وجود داشت و آن تفکیک بین مطالبات صادقانه و به‌حق مردم و حرکات تخریب‌گرانه‌ و توهین از سوی یک گروه است که متاسفانه در یکی از شهرستان‌های استان قزوین  نیز شاهد این حرکات بودیم. بدون تردید این دو باید از یکدیگر تفکیک شوند؛ البته در این حوادث برخی نسبت به شرایط اجتماعی، اقتصادی، تبعیض و بی‌عدالتی اعتراض داشتند که در این خصوص باید همه مسئولان و متولیان این مطالبات به‌حق مردم را پیگیری کنند. چنانچه  مطالبه به‌حق و حرف مردم در هر حوزه‌ای  درمجلس شورای اسلامی، دولت و… شنیده نشود، این عمل باعث بی‌اعتمادی خواهد شد؛ بنابراین باید همه سطوح نظام برای به‌دست آوردن عدالت اجتماعی و اعتماد تلاش کنند و نباید به دنبال تخریب و منافع سیاسی باشند.
خانم زرآبادی! منتقدان شما معتقدند درحالی که در مسایل سیاسی کشوری فعال هستید، در مسایل استانی  چندان فعال و موفق نیستید.
قطعا هیچ فرد و هیچ کاری کامل و خالی از ایراد نیست؛ البته باید همیشه تلاش شود که در صحبت‌ها و اعلام نظراتمان وارد بازی‌های سیاسی و درگیر سیاست‌کاری نشویم. بدون تردید مسائل کلان کشوری و مطالبات و مشکلات استانی چون زنجیر به‌هم وابسته و متصل هستند و این یک معادله دوسویه است؛ برای مثال اگر بنده در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در مجلس حضور دارم-البته مدت‌ها بود که از نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق کسی حضور نداشت- پیگیر مطالبات استانی هستم؛ ازاین‌رو می‌بینیم که اعتبار برای طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین در بودجه ۹۷  افزایش می‌یابد و همچنین موضوع بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین که با توجه به نیاز استان زمان طولانی بود که به‌عنوان طرح مطالعاتی مطرح شده‌بود، وارد‌ فاز عملیاتی می‌شود و در بودجه ۹۷ برای آن کد تعریف می‌شود.
از سوی دیگر در مدت زمان یک سال و نه ماه در موارد مختلف و حوزه‌های گوناگون که بخش عمده آن مربوط به مشکلات و کمبودهای موجود در استان بوده است، ۲۸ سوال از وزراء و یک سوال از رئیس جمهور و همچنین  120 تذکر به وزیران و رئیس جمهور مطرح کردم. همچنین سه طرح در حوزه‌های جوانان«تشکیل سازمان ملی جوانان و جداشدن آن از وزارت ورزش و جوانان» در حوزه خانواده«ممنوعیت ازدواج فرزند خوانده با سرپرست» و همچنین در حوزه صنعت «ایجاد یک تبصره به قانون استفاده از حداکثر توان داخلی و ایجاد ضمانت اجرا» هم در سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی مطرح کردم. همچنین در سال گذشته پیگیری‌هایی صورت گرفته که برخی اجرایی شده‌است و بخشی نیز نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد تا در آینده نزدیک عملیاتی شود. در این میان می‌توان به پیگیری‌های صورت گرفته  درخصوص ارتقاء تیپ نیروی انتظامی استان قزوین، راه الموت به تنکابن، ارتقاء جایگاه برق منطقه‌ای استان قزوین، تسریع در پروژه آب‌رسانی از سد طالقان به روستاها و شهرهای استان مشکلات زیست محیطی و مشکل آب در شهرستان آبیک اشاره کنم. همچنین حضور در بیش از ۱۰۰ روستا در قزوین، البرز و آبیک از جمله طارم سفلی، کوهین، الموت، بشاریات، محمدیه و روستاهای بخش مرکزی قزوین هم جزو برنامه‌ها بوده که متاسفانه باید گفت به دلیل نبود توازن در خدمات رسانی و ایجاد زیرساخت‌ها مردم شریف قزوین در برخی از این مناطق از مشکلات و کمبودها رنج می‌برند. قطعا  این آمارمی‌تواند عملکرد من را بسنجد.
برخی از موضع‌گیری‌های شما در مورد انتصابات، ناظران را به این تحلیل رسانده که ردپای یک متنفذ در میان است.
خوشبختانه اگر تقریبا به دوسال پیش و قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازگردیم و تغییرات در انتصابات را با امروز مقایسه کنیم، نسبت به گذشته تغییرات ملموسی صورت گرفته‌است، اگرچه باید شاهد افزایش این تغییرات باشیم. نکاتی که همواره برای بنده اهمیت دارد، وجود تعهد، تخصص و خلاقیت با نگاه ویژه‌ به قشر جوان و بانوان در بین مدیران بوده‌است که در این میان نیز از مشورت افراد صاحب نظر و متخصص استفاده می‌شود و اگر ردپایی وجود دارد، آن چیزی جز در نظر گرفتن منافع جمعی و نظر مردم نیست؛ از این‌رو می‌بینیم که امروز و در این مدت زمان شاهد آن هستیم که بانوان قزوینی در عرصه‌های مختلف مدیریتی در ادارات و ارگان‌های بزرگ مشغول خدمت هستند و تا امروز نیز خوش درخشیده‌اند؛ البته که این میزان باید افزایش پیدا کند و فرصت برای مدیریت جوانان نیز مهیا شود.
 سال گذشته سرنوشت انتخابات شورای شهر محمدیه و بیدستان به یکی از مسائل مهم استان بدل شده‌بود تا آنجا که شما به همراه دو نماینده دیگر پیشنهاد به ابطال آرا داده بودید؟ حتی شما محکم پشت آن ایستادگی کردید؛ اما به یک باره تایید شد. چرا؟
بنده با توجه به مجموعه‌ای از قرائن و شواهد و به عنوان نماینده مردم و یکی از اعضای هیئت عالی نظارت استان قزوین در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به این موضوع رسیده بودم و با شفافیت آن را با مردم در میان گذاشتم، البته باید دیگر اعضا و همچنین هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور نیز برای ابطال انتخابات به این نتیجه می‌رسید؛ اما آنچه در نهایت باید مورد تایید همگان قرار بگیرد، قانون و مسیر قانون است.
 چند وقتی است که از رانت نزدیکان صاحبان قدرت در استان و کشور سخن به میان می‌آید. نظر شما در این باره چیست؟
قطعا باید با جدیت با هرگونه رانت و سوءاستفاده مبارزه کرد و در این میان قوانین مبارزه با رانت باید با مدیریت صحیح اجرای و پیگیری شود.
از بایدها می‌گویید؛ اما مجلس هم به عنوان ناظر می‌تواند نقش موثری ایفا کند؛ یعنی  بنابر گفته شما، پیگیری می‌تواند از جانب مجلس باشد.
بدون تردید همین‌گونه است و وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی از اهمیتی هم‌تراز با وظیفه قانونگذاری برخوردار است. اهمیت نظارت در مجلس به نحوی است که فعالیت مجلس تا اندازه‌ زیادی به چگونگی این نظارت بستگی دارد. به گونه‌ای که اعمال صحیح آن می‌تواند زمینه ساز محو بسیاری از مفاسد شود و همچنین عدم استفاده و یا استفاده نادرست از این حق از ارزش مجلس کم کند. خوشبختانه امروز نمایندگان مجلس دهم  اهتمام ویژه‌ای در این خصوص دارند و از اعمال این نظارت، چنان که در قانون اساسی عنوان شده، استفاده می‌کنند.
چند وقت پیش در شورای اداری از وضعیت مدیران استان انتقاد کرده‌بودید. چرا؟
امروز مدیریت در استان به سه شکل عمده مشاهده می‌شود. اولا نبود خلاقیت در مدیریت یکی از مشکلات است. متاسفانه سن مدیران خیلی بالاست و چندان خلاقیتی در این نوع مدیران مشاهده نمی‌شود؛ البته فکر می‌کنم  میانگین سن مدیریتی استان ۲۵ سال است که از سنوات خدمت آن‌ها گذشته است یا معمولا از مدیرانی در استان استفاده می‌شود که در انتهای خدمت‌شان است. دوما باید نحوه برخورد با مردم و مراجعان در دستگاه‌های دولتی اصلاح شود. سوما، مدیران باید پیگیری و تلاش بیشتری در جذب اعتبارات ملی داشته‌باشند و از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد استفاده کنند. معتقدم این دلایل مدیریت در استان را با مشکلات و کمبودهای رو‌به‌رو کند.
از میانگین بالای مدیران صحبت کردید؛ مدیریت ارشد و معاون ارشد آن همین ویژگی را دارند، در کنار آن، اگر آن طور که شما تشریح می‌کنید، مدیریت استان با این میانگین سنی نمی‌تواند برای توسعه استان مفید باشد، پس با ادامه این روند وضعیت قزوین چه می‌شود؟
امید است که این مشکلات و کمبودها با نگاه ویژه استاندار که فردی دغدغه‌مند و باتجربیات ارزشمند است، به‌زودی برطرف شود تا استان قزوین با سرعت بیشتری در مسیر توسعه همه جانبه و پیشرفت حرکت کند.
 در آستانه سال جدید هستیم، تصمیم گیران استان قزوین باید چه اولویتی را مد نظر داشته باشند؟
توجه به مطالبات و خواست مردم اولویتی است که باید تصمیم‌گران استان قزوین در نظر داشته‌باشند و در سال ۹۷  اقدامات ویژه‌ای  را برای بحث اشتغال و برطرف ساختن مشکلات اقتصادی انجام دهند. من هم ضمن تبریک سال نو به ملت سرافراز ایران به‌ویژه مردم فهیم استان قزوین از خداوند متعال توفیق روزافزون برای همگان خواستارم.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5497

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.