اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6
بی‌تدبیری و تورم، سال تحصیلی جدید را به چالش کشید

زنگِ گرانی

  • کد خبر : 10220
  • 25 سپتامبر 2023 - 9:28
زنگِ گرانی
بوی مهر که می‌پیچد در هوای شهر، گویی زمین و زمان آغوش می‌گشا‌یند تا مهربانی را تکثیر کنند و فصلی تازه را در جان طبیعت رقم بزنند، تا شاید به وزیدن خنکای نسیم پاییزی و پژواک صدای خنده شیرین کودکان بازیگوشی که پا به مدرسه می‌گذارند، دوباره جوانه‌های لبخند بر لب‌های فرو بسته شهر بنشیند و مهر، مهربانی کند و خستگی را از تنِ دردمند زمانه بشوید. اما بیدادِ تورم و گرانی و تامین هزینه تحصیل فرزندان به‌ویژه هزینه‌های سرسام‌آور تهیه لباس فرم مدرسه، خرید نوشت‌افزار و کیف و کفش به دغدغه‌ای جدی برای آنان تبدیل شده است.

امسال در حالی ۲۳۹هزار و ۹۷۹نفر دانش‌آموز قزوینی در مقاطع مختلف تحصیلی پا به یک‌هزار و ۶۷۳واحد آموزشی دولتی و غیردولتی در مناطق مختلف استان می‌گذارند که ۱۳۷هزار و ۴۰۴نفر از آنان در مقطع ابتدایی و ۱۰۳هزار و ۵۷۵نفر در مقطع متوسطه (شامل ۵۷هزار و ۴۴۰نفر در مقطع متوسطه اول و ۴۶هزار و ۱۳۵نفر در مقطع متوسطه دوم) مشغول به تحصیل خواهند شد.

در همین حال، ۲۳هزار و ۶۰۰نفر از دانش‌آموزان ابتدایی، کلاس اولی بوده که نخستین‌بار در سال جاری با به صدا درآمدن زنگ شکوفه‌ها راهی مدرسه می‌شوند.

به گفته مسئولان آموزش و پرورش استان پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی پیش‌رو، حدود ۳۱هزار نفر از دانش‌آموزان قزوینی در ۲۴۲مدرسه غیردولتی (غیرانتفاعی سابق) استان تحصیل کنند. آمار این دانش‌آموزان در سال گذشته حدود ۲۸هزار دانش‌آموز بود. این آمار در حالی‌است که بیش از یک‌هزار و ۱۴۱دانش‌آموز بازمانده از تحصیل نیز در سطح استان وجود از دارند که حدود ۹۹۰نفر آن‌ها شناسایی شده‌اند و این اقدام منجر به بازگشت ۴۶۱نفر از این دانش‌آموزان به‌تحصیل شده است.

* کمبود کادر آموزشی و آمارهای متناقض

۱۷هزار معلم قزوینی در شرایطی در سال تحصیلی جدید مسئولیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در چهارده منطقه آموزش و پرورش استان عهده‌دار شده‌اند که برخی گزارش‌ها از کمبود شمار قابل‌توجه معلم در واحدهای آموزشی استان به‌ویژه در مناطق محروم روستایی حکایت دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اذعان به این مساله اما می‌گوید: «تا امروز بخش زیادی از مشکل استان در این خصوص مرتفع شده و ۳۳۰نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و ۲۷۴نفر از طریق یک مرحله آزمون در مقطع ابتدایی و ۳۷۹دبیر متوسطه جذب شده‌اند که با شروع تدریس این معلمان، با کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی پیش‌رو مواجه نخواهیم شد».

نقی سیاهکالی مرادی پیش از این در اردیبهشت ماه امسال گفته بود: «در سال تحصیلی جدید با کمبود ۲هزار و ۸۸نفر معلم مواجه هستیم که شامل ۵۰نفر معلم استثنایی، ۹۰نفر خرید خدمات، ۶۷۳نفر ابتدایی، ۶۶۵نفر متوسطه اول، ۳۴۱نفر متوسطه نظری و ۲۶۹نفر فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواهد بود.» او همچنین ششم شهریورماه سال‌جاری نیز، با تاکید بر اینکه، سهمیه استان قزوین در سال تحصیلی جدید، جذب ۳۲۴فرهنگی در آزمون استخدامی و جذب ۳۷۹دبیر است، عنوان کرده بود: «با جذب سرباز معلم، معلمان خرید خدمتی، استخدام ماده۲۸ و جذب دانشجویان فرهنگی این کمبود مرتفع خواهد شد.»

با این همه، با احتساب نیروهای جذب شده، استان هنوز با کمبود بیش از یک هزار معلم روبه‌رو است و آن‌چه این مسئول در روزهای اخیر از رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید گفته، با اظهارات چهارماه گذشته سیاهکالی مرادی در تناقض جدی است.

به‌نظر می‌رسد موضوع کمبود کادر آموزشی در مدارس استان، حداقل در سال‌های اخیر گریبانگیر آموزش و پرورش بوده است، چنان‌چه مدیرکل آموزش و پرورش استان اردیبهشت‌ماه سال۱۴۰۱ نیز از کمبود دو هزار معلم و تلاش برای جذب یک‌هزار نفر به منظور رفع این کمبود گفته بود و این‌که: «تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند و می‌توان برای این کمبود از ظرفیت معلمان بازنشسته، دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان ترم آخر فرهنگیان استفاده کرد».

به‌کارگیری جوانان انقلابی در مدیریت مدارس!

دولت رییسی که در تامین معلمان مورد نیاز، آن هم از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهیدرجائی راه به‌جایی نبرده و امسال به‌زعم مدیرکل آموزش و پرورش قزوین، سال تحصیلی جدید را در استان با کمبود بیش از یک هزار معلم آغاز خواهد کرد، اما در ادامه آنچه که «خالص‌سازی» در بدنه دولت اصول‌گرایان خوانده شده، دستور به‌کارگیری جوانان انقلابی را در مدیریت مدارس صادر کرده است.

آن‌گونه که «تسنیم» گزارش کرده است، نقی سیاهکالی مرادی در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به دستور اعلایی استاندار قزوین در جلسه قبلی همین شورا برای استفاده از ظرفیت نیروهای جوان و انقلابی گفته است: «به همین خاطر به صورت مکتوب از مدیران ۱۴منطقه آموزش و پرورش استان خواستیم که تعدادی از نیروهایشان را تغییر دهند و به‌جای آن‌ها نیروهای جوان، انقلابی و متخصص را به کار بگیرند».

او افزوده است: «احساس می‌کنیم با صدور این دستور اتفاقات خوبی در جذب نیروهای جوان انقلابی متخصص و متعهد افتاد و اعتقادمان این است که اگر مدیر مدرسه ما یک مدیر توانمند، پابه‌کار، مؤمن و معتقد باشد، خیلی از مشکلاتمان حل می‌شود و به این شکل مدیرکل، رییس  منطقه و کارشناس خیلی‌ اذیت نمی‌شوند».

دستور استاندار و ابلاغ مکتوب مدیرکل آموزش و پرورش استان به مدیران مناطق چهارده‌گانه برای جایگزینی نیروهای انقلابی! در مدیریت مدارس البته پس از آن صورت می‌گیرد که پس از روی کار آمدن دولت رییسی، طی دوسال گذشته بخش مهمی از مدیران مناطق آموزش و پرورش و همچنین مدارس استان تغییر کردند و نیروهای اصول‌گرا به‌جای آنان منصوب شدند.

* آوار گرانی؛ از نوشتافزار تا لباس فرم

این روزها با فرارسیدن سال جدید تحصیلی، خرید نوشت‌افزار و تهیه لباس فرم دانش‌آموزان به دغدغه بسیاری از خانواده‌های قزوینی تبدیل شده است. مشاهدات میدانی «فروردین‌امروز» نشان می‌دهد قیمت انواع نوشت‌افزار ایرانی و خارجی در فروشگاه‌های عرضه این محصولات قزوین نسبت به سال گذشته، بین ۲۰ تا ۶۰درصد افزایش داشته است. افزایش قیمت از یک‌سو و ناتوانی شمار قابل توجهی از خانواده‌ها برای خرید نوشت افزار، سبب خلوتی لوازم التحریر فروشی‌ها آن هم در روزهای پایانی تابستان که معمولا این فروشگاه‌ها با ازدحام خریدار برای تهیه نیازهای تحصیلی فرزندانشان روبه‌رو بود، شده است.

با یک حساب سرانگشتی برای پرکردن کوله‌پشتی یک دانش‌آموز، حاوی چهار دفتر مشق، یک دفتر نقاشی، دو مداد مشکی و قرمز، مدادرنگی ۱۲تایی، یک مداد نوکی، پاک‌کن، خودکار، غلط‌گیر و جامدادی بین ۱ تا ۲میلیون تومان آب می‌خورد. البته اگر این خرید از نوشت افزار لوکس خارجی باشد، قیمت‌ها سر به فلک می‌گذارد.

یک فروشنده لوازم التحریر با بیان اینکه، گرانی باعث افت ۵۰درصدی فروش ما در شهریور امسال نسبت به سال پیش شده است، به «فروردین‌امروز» می‌گوید: دو سه سال به علت شیوع کرونا دچار کسادی شدیم، از سال گذشته هم که شرایط در حال عادی‌شدن بود، گرانی لوازم‌التحریر و کاهش قدرت خرید مردم، وضعیت بازار را به شدت خراب کرد، به گونه‌ای که شهریور ماه امسال، حقیقتا با مشکل فروش مواجه شدیم.

او تصریح می‌کند: وقتی گرفتار تورم می‌شویم در ابتدا محصولات فرهنگی از سبد خانواده حذف می‌شود و متاسفانه تورم موجود روی ما هم فشار زیادی وارد کرده است و دخالت‌های شغلی نیز در بازار ما تاثیر می‌گذارد.

تورم افسارگسیخته صرفا سبب افزایش قیمت انواع نوشت افزار نشده، بلکه قیمت کیف و کفش و همچنین لباس فرم مدارس پسرانه و دخترانه هم با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده‌اند. به نوشته «ایسنا»، امسال والدین دانش‌آموزان قزوینی ناچار شده‌اند با قیمت‌هایی که حتی گران‌تر از تهران است، لباس‌های فرم مدارس را تهیه کنند.

این خبرگزاری قیمت لباس فرم مدارس قزوین را اینگونه گزارش کرده است: پیش‌دبستانی دخترانه ۵۶۰ تا ۶۰۰هزار تومان، پیش‌دبستانی پسرانه ۵۰۰هزار تومان، پایه اول ابتدایی برای دختران در مدرسه دولتی ۵۹۰ تا ۶۰۰هزار تومان و در مدرسه غیرانتفاعی ۷۵۰هزار تومان، برای پسران در پایه اول ابتدایی ۷۶۰هزار تومان، برای پایه چهارم ۴۸۰ تا ۶۰۰هزار تومان در مدارس دولتی و ۸۵۰هزار تومان در مدارس غیرانتفاعی، برای پایه پنجم ۸۵۰هزار تومان، برای پایه هفتم ۷۴۰ تا ۸۵۰هزار تومان، برای پایه نهم ۸۵۰هزار تومان و برای پایه دوازدهم، یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان.

با روند کنونی که آموزش و پرورش با کمبود معلم، کلاس درس و همچنین تامین امکانات آموزشی مدارس به‌ویژه در مناطق محروم استان دست‌وپنجه نرم می‌کند، مسئولان ذی‌ربط به‌جای تدبیر برای رفع موانع و مشکلات موجود، در اندیشه جایگزینی جوانان انقلابی در مناصب مدیریتی مدارس استان هستند. آیا مشکلات متعددی که واحدهای آموزشی دولتی درگیر آن‌ها هستند با به کارگیری نیروهای سفارشی سوپر انقلابی حل می‌شود، یا اینکه استفاده از مدیران بی‌سابقه یا کم‌سابقه در اداره مدارس، خود سیاهه مشکلات موجود را دوچندان خواهد کرد؟!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10220

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.