اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5
اصلاح طلبان خود را برای فتح بهارستان آماده می کنند

از انفعال سیاسی تا پویایی تشکیلاتی

  • کد خبر : 2870
  • 14 می 2015 - 6:00
از انفعال سیاسی تا پویایی تشکیلاتی
اصلاح طلبان استان عزم خود را برای حضور پُررنگ در انتخابات مجلس دهم جزم کرده اند. چه آنکه فعالیت های آشکار و پنهان آنان و سازماندهی نیروهای اصلاح طلب در سطح استان که از حدود یک سال پیش آغاز گردیده است؛ نشان از آن دارد که بازماندگان از مجلس نهم، این بار برای دستیابی به اکثریت بهارستان از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند.
اگر شرایط سیاسی کشور به ویژه پس از حوادث سال ۸۸، امکان فعالیت سازماندهی شده و گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم را ایجاب نمی کرد، این بار و پس از پیروزی کاندیدای مورد حمایت شان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، به مدد شبکه های متعدد اجتماعی و ارتباطی در فضای مجازی، دامنه ارتباطات اصلاح طلبان با یکدیگر سازمان یافته تر از گذشته شده و امید آنان نیز برای راهیابی حداقل ۳ کاندیدای همفکر خود از استان به مجلس دهم دوچندان شده است.
برگزاری نشست های منطقه ای در نقاط مختلف استان و دعوت از چهره های شاخص این طیف سیاسی برای حضور در میان اصلاح طلبان شهرستان ها، یکی از مجموعه اقداماتی است که به نظر می رسد اصلاح طلبان با بهره گیری از آن، می کوشند بستر لازم را برای ایجاد شرایط حضور سازمان یافته در انتخابات مجلس آینده فراهم سازند. داریوش قنبری و شهربانو امانی، نمایندگان سابق اصلاح طلب مجلس؛ تازه ترین چهره هایی بودند که هفته گذشته در دو نشست در البرز و قزوین حضور یافته و سخنرانی کردند.

امانی،  اصلاح طلبی صریح تر از همیشه
امانی که در جمع زنان اصلاح طلب قزوین در خانه سید ناصر قوامی شرکت کرده بود، صریح تر از بانویی بود که پیش تر در مجلس دیده بودیم. این نماینده سابق مجلس و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر ضرورت ایجاد مجلسی قدرتمند، گفت: «اگر مجلس قدرتمندی داشتیم که وظیفه خود را به درستی انجام داده بود، اختلاس‌های ۳ هزار میلیاردی و ده‌ها فساد اقتصادی دیگر رخ نمی‌داد. دیوان محاسبات چشم و گوش مجلس است و وظیفه نظارت بر همه‌ی فرآیندهای مالی کشور را بر عهده دارد؛ اما در این دوره از مجلس نظارتی صورت نگرفت.»
امانی در این نشست به وضعیت زنان و پیشینه تاریخی اداره امور توسط آنها در جامعه پرداخت و تاکید کرد: «هر جا زنان با محدودیت کمتری روبرو بودند، توانستند توانمندی خود را نشان دهند. حضور بالای شرکت‌کنندگان زن در جریان انتخابات های مختلف این مساله را تایید می‌کند که زنان هر خواسته اند توانسته اند اراده خود را نشان بدهند.»
او ادامه داد: «اما زمانی که مسوولان نمی‌توانند مشکل بیکاری را حل کنند، از ورود زنان به برخی از رشته‌ها جلوگیری می‌کنند. چرا وقتی که زنان در شغل‌هایی چون منشی، کارمند و… حضور دارند اعتراضی نمی‌شود؛ ولی وقتی زنان مدارج عالی را طی می‌کنند صدای اعتراض‌ها بلند می‌شود و این نشان می دهد؛ هنوز تا یک جامعه عاری از تبعیض فاصله داریم، اما نباید از خواسته‌های به حق دست کشید و باید زنان در انتخابات مجلس پیش رو حضور پررنگ داشته باشند.»
این چهره اصلاح طلب گریزی هم به عملکرد زنان در مجلس نهم زد و خاطرنشان کرد: «نمایندگان زن مجلس کنونی، صدای زنان جامعه نیستند؛ حتی در تصویب برخی از قوانین ضد زن هم پیشگام می‌شوند. البته نمایندگان زن نباید تنها پیگیر حقوق زنان باشند؛ بلکه نماینده در برابرقانون و همه مردم پاسخگو باشد.»
امانی اضافه کرد: «در این مجلس، قانون ازدواج آسان مسکوت مانده است، اما قانون ازدواج مجدد را برای مردان متاهل تصویب می کنند. البته قانون ازدواج فرزندخوانده هم ‌در همین مجلس تصویب شد که لرزه بر تن دختران چنین خانواده‌هایی انداخت.»او با مقایسه فعالیت‌های زنان مجلس ششم با مجلس کنونی گفت: ‌»در مجلس ششم زنان توانستند در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در مجلس مشارکت داشته باشند. در هیات رییسه حضور داشتند و در کمیسیون‌های تخصصی حضور داشتند، اما در مجلس کنونی زنان مجلس معتقدند که اگر در هیات رییسه مجلس حضور داشته باشند زیر نگاه‌های نمایندگان مرد قرار می‌گیرند؛ در حالی که همین نمایندگان زن برای ورود به انتخابات خود را در معرض دید قرار دادند تا انتخاب شوند که در غیر این صورت ورود به مجلس امکان نداشت.»
امانی همچنین با تایید طرح استانی شدن انتخابات به مشکلات کنونی انتخابات کنونی پرداخت و گفت: «چرا نمایندگان باید با ۱۰ درصد رای مردم وارد مجلس شوند؟ چرا نباید نمایندگان با معرفی احزاب و تشکل‌های قوی با رای حداکثری وارد مجلس شوند؟ هزینه ورود افراد ضعیف به مجلس را مردم و نظام می‌دهند. نمایندگان مجلس نباید کار اجرایی انجام بدهند؛ بلکه نماینده تنها قانونگذار و ناظر بر اجرای قانون است. ‌استیضاح، سوال از وزرا و رئیس جمهور و نظارت حق نماینده است، اما نماینده مجلسی که برای برآورده نشدن مطالبات شخصی‌اش، وزیر را استیضاح می‌کند؛ در واقع جایگاه نمایندگی را تقلیل می‌دهد.»

دولت روحانی، گروگان اصول گرایان
ساعتی پس از این نشست، در همایش دیگری در البرز که تخت عنوان نشست حامیان دولت برگزار شد، داریوش قنبری با اظهار خرسندی از ایجاد فضای نسبتا بازتر در این دولت  برای فعالیت های سیاسی و اجتماعی، تصریح کرد: «این در حالی است که در دولت قبل جلوی این حداقل‌ها هم گرفته شده بود.»
این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری افزود: «در دولت‌های هفتم و هشتم، رقیب، اصلاح‌طلبان را به توسعه سیاسی متهم و ادعا کرد این دولت‌ها به عرصه اقتصاد توجهی نداشتند و این باعث شد دولت‌های نهم و دهم با شعار اقتصادی وارد عرصه شود، اما همه دیدیم که در مقام عمل هیچ اتفاقی نیفتاد و اقتصاد تعریفی آنها، تورم ۱۰۰ درصدی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز را به دنبال داشت و این نتیجه جزم‌اندیشی در اقتصاد است.»
استاد علوم سیاسی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به اینکه، در انتخابات سال ۹۲ اصول‌گرایان تندرو به رغم امکانات بالا و در اختیار داشتن رسانه‌های زنجیره‌ای، وزن بسیار پایینی داشتند، خاطرنشان کرد: «آرایی که به آقای جلیلی داده شد نشان‌دهنده میزان وزن آنهاست و با تداوم این روند، وزن و جایگاه آنان پایین‌تر هم خواهد آمد، البته صدای اقلیت جزم اندیش و افراطی بیش از وزن واقعی آنان در جامعه نمود دارد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از مدیران دولت روحانی انتقاد دارند، گفت: «دولت روحانی در شرایط فعلی گروگان مجلس اصول‌گراست، مجلسی که تندروها و افراطیون وزن زیادی در آن دارند.» قنبری با یادآوری اینکه پیروزی اصلاح‌طلبان در تشکیل دولت زمانی کامل می‌شود که مجلس آینده، همسو با آن باشد، از راهبرد اصلاح طلبان پرده برداشت و افزود: «بایستی مجلس آینده نمود واقعی آرای ملت بوده و ۸۰ درصد نمایندگان اصلاح‌طلب باشند.»

محسن حدادی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2870

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.