اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
5
گعده‌هایی که برای رونق سیاسی استان برگزار می‌شود

مشق صبر و تحمل به احزاب و جناح‌ها

  • کد خبر : 2241
  • 19 نوامبر 2014 - 20:13
مشق صبر و تحمل به احزاب و جناح‌ها
«تمرینی برای دموکراسی» عنوانی است که یکی از فعالان سیاسی استان بر تارک سلسله نشست‌هایی می‌نشاند که در آن احزاب و تشکل‌های سیاسی استان قزوین کنار هم می‌نشینند، حرف می‌زنند، می‌شنوند و نظر می دهند. 

جلسه‌ای که طی آن نخبگان سیاسی درس صبر و تحمل را برای یکدیگر مشق می‌کنند و برای رونق سیاست در سپهر قزوین تلاش خود را به کار می‌بندند. فعالان سیاسی با سلایق و نگرش‌های مختلف زیر چتر استانداری قزوین دور هم گرد می‌آیند و نظرات یکدیگر را آنالیز می‌کنند و برای پیشبرد اهداف حزبی خود، به نقد و بررسی ایده‌های جناح مقابل می‌پردازند.
نشست‌هایی که بعضا با تعصبات حزبی و گروهی با چاشنی تنش همراه می‌شود و هرکدام از طرفین خود را در جایگاه حق می‌نشاند. عدم فعالیت اصولی و هدفمند احزاب، یکی از دلایلی بود که اکثر حاضران آن را به‌عنوان مانعی برای ثمربخش بودن دورهم‌نشینی‌های سیاسی معرفی می‌کنند و خاموشی فعلی تنور سیاست در استان را به آن ربط می‌دهند. حضور استاندار و معاون سیاسی و امنیتی وی در این نشست‌ها، حاکی از جدیت مجموعه دولت در بالا‌بردن صبر و تحمل بین سیاسیون جامعه است، اما اینکه این گعده‌های سیاسی تا چه حد می‌توانند نفسی دوباره به کوره سیاست بدمند را بایستی از سیاسیونی جویا شد که هریک از قاب نگاه خود به این دورهم‌نشینی‌ها می‌نگرند.
به هفتمین نشست هم‌اندیشی نخبگان سیاست استان رفتیم و پاسخ این سوال که با برگزاری نشست بین احزاب و تشکل‌های سیاسی تا چه اندازه می‌توان به هدفمند‌شدن فعالیت این گروه‌ها امیدوار شد را از سیاسیون حاضر در این نشست جویا شدیم.

می‌توان به آینده سیاست قزوین امیدوار شد

معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین نفس برگزاری این جلسات را مفید می‌داند و می‌گوید: «بعد از حضور آقای روزبه در استانداری، بحث برگزاری جلسات هم‌اندیشی بین احزاب و تشکل‌های سیاسی قزوین مطرح شد و تاکنون نیز با گذشت هفت جلسه از آن، بازخورد نسبتا مناسبی را در این رابطه شاهد هستیم.»
ایوب رحیمی با اشاره به نوپا‌بودن این گردهمایی‌های سیاسی اظهار می‌دارد: «بحث نشست احزاب و تضارب آرا بین آن‌ها بحث نوپایی در استان ما است و به فرصت نیاز دارد تا بتوانیم ثمرات آن را در سطح جامعه مشاهده کنیم.» وی این چنین ادامه می‌دهد: «همین قدر که احزاب با سلایق و نگرش‌های مختلف کنار یکدیگر می‌نشینند و با صبر و تحمل، نظرات همدیگر را می‌شنوند امر مبارکی است و می‌توان به آن امیدوار شد.»
رحیمی نتیجه‌دادن این نشست‌ها را منوط به استمرار آن می‌داند و می‌افزاید: «مسلما با استمرار جلسات و پیگیری مصوبات نشست‌ها، بایستی به دنبال ثمرات آن باشیم. در این جلسات، احزاب باید تحمل خود را بالاتر ببرند و واقعیت‌ها را در چارچوب نظام بپذیرند. در این صورت است که می‌توان به نتایج آن برای رونق فعالیت‌های سیاسی احزاب در سطح استان امیدوار شد.»
احزاب عملکرد خود را ارائه دهند
عیدعلی کریمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر حزب اسلامی کار استان، این جلسات را فاقد بازدهی مناسب می‌داند و معتقد است: «برگزاری جلسات هم‌اندیشی بین احزاب و تشکل‌های سیاسی ایده خوبی است، اما ما تاکنون بازدهی خاصی از این دورهم‌نشینی‌ها ندیده‌ایم. وقتی یک نشست برگزار می‌شود بایستی به دنبال نتایج آن بود، ولی تا به امروز که هفت جلسه از این نشست‌ها برگزار شده، احزاب صرفا نظرات شخصی و یا دیدگاه‌های حزبی خود را مطرح کرده‌اند.»
این فعال سیاسی در ادامه می‌گوید: «بنده معتقدم شرکت احزاب در این جلسات باید منجر به ارائه عملکرد و گزارش کار باشد، نه اینکه افراد دیگران را شنونده فرض کنند و ایده‌های خود را به جلسه بیاورند.» کریمی صحبت‌هایش را با این اظهار نظر خاتمه می‌دهد: «امیدوارم دوستان همچنان با صبر و تحمل بالا در این جلسات شرکت کنند چرا که در غیر این صورت باید منتظر تنش‌های احتمالی در داخل و خارج از جلسه باشیم.»

نباید از این جلسات انتظار معجزه داشت
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان نیز نظری مشابه همتای خود در حزب اسلامی کار دارد. محمدحسین شفیعی‌ها که این روزها پس از پایان عمر مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با فراغ بال بیشتری فعالیت‌های سیاسی خود را پیگیری می‌کند، عدم فعالیت مشخص و اصولی توسط احزاب و تشکل‌های سیاسی را یکی از دلایل رکود سیاست در استان قزوین می‌داند و می‌گوید: «سال‌هاست که فعالیت قابل‌توجهی از سوی احزاب و فعالان سیاسی قزوین مشاهده نمی‌کنیم و احزاب تنها در موعد انتخابات پا به میدان می‌گذارند و پس از آن مجددا دست از فعالیت می‌کشند.»
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نقش برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی بین احزاب را در رونق سپهر سیاست استان محدود می‌داند و می‌افزاید: «جلسات بین احزاب را باید تمرینی برای دموکراسی دانست، هر چند این نشست‌ها تا حدی هم می‌توانند در شکل‌گیری فضای سیاسی پویا در جامعه نقش ایفا کنند، اما باید توجه داشت تا زمانی که احزاب به شکل هدفمند فعالیت‌های خود را پیگیری نکنند نباید از این جلسات انتظار معجزه داشت.»

 ***
فارغ از نتایجی که برگزاری نشست مستمر احزاب، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی استان می‌تواند در‌ پی داشته باشد که با اوضاع و احوال کنونی نمی‌توان چندان بدان امیدی داشت، اما هم‌اینکه عناصر شاخص سیاسی استان با اختلافات حادی که بلحاظ باورهای حزبی با یگدیگر دارند زیر یک سقف گرد هم می‌آیند و مشق سیاست‌ورزی می‌کنند و آستانه تحمل خود را در شنیدن نظرات و باورهای جناح مخالف بالا می‌برند، امری در خور توجه بسیار است. هر چند به‌زعم برخی صاحب‌نظران، استمرار هدفمند این نشست‌ها همچنین می‌تواند تنور انتخابات مجلس دهم را داغ‌تر کرده و فضایی صمیمی‌تر بین جناح‌ها و احزاب استان برای حضور در این عرصه فراهم سازد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2241

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.