اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
6
فعالان سیاسی اصولگرا به فروردین‌امروز پاسخ می‌دهند

رقابت سیاسی یا خصومت جناحی؟

  • کد خبر : 2152
  • 02 نوامبر 2014 - 10:37
رقابت سیاسی یا خصومت جناحی؟
همواره از رقابت سیاسی به همزاد با مشارکت سیاسی یاد می‎شود و بین آن دو تفکیکی صورت نمی‎گیرد. در باور برخی صاحب‌نظران، یکی لازمه دیگری دانسته شده و تحقق یکی بدون دیگری ناممکن قلمداد شده است، اما آنچه که امروز در عرصه سیاست‌ورزی کشور و بین دو جناح سیاسی موسوم به اصولگرا و اصلاح‌طلب مشاهده می‌شود، سمت و سوی رقابت که زاینده مشارکت‌های سیاسی است، گاه از مسیر تعریف شده خود خارج شده، و رنگ و بویی خصمانه به خود گرفته است. 

 چرا اینگونه است که جناح‌های سیاسی به جای آنکه با حفظ اصول و باورهای خود، اردوگاه مقابل را رقیب بپندارند و از نتایج حاصل از رقابتی مبتنی بر مولفه‌های اخلاق محور و دین باور، باعث افزایش مشارکت سیاسی مردم و در نتیجه ارتقاء سطح کارآمدی مدیریت کلان کشور شوند، بعضا به رقابتی عنادورزانه روی آورده‌اند.
برای دستیابی به پاسخ این سوال، پای گفت‌و‌گو با حامد کبودوند و محمدحسین شفیعی‌ها نشستیم. آنچه این دو فعال سیاسی اصولگرا -که هر یک، طیفی از این جناح را در قزوین نمایندگی می‌کنند- بدان تاکید دارند، لزوم باز تعریف اصلاح‌طلبان از مواضع خود درباره نظام و مشخصا حوادث سال ۸۸ است.
***
اصلاح‌طلبان و مانعی به‌نام فتنه
حامد کبودند، با اشاره به این نکته که، هر مجموعه‌ای که درون نظام باشد، نه تنها رقیب نیست که رفیق است، می‌گوید: «مهمترین نکته در بحث رقابت یا رفاقت، این است که رویکرد افراد نسبت به مساله ای به نام فتنه ۸۸ چیست؟ بعضی دوستان، فتنه را یک سوءتفاهم می‌پندارند و کسانی که اینچنین فکر می‌کنند یا نادان هستند یا غرض‌ورز. کسانی که این موضوع را واقعا فتنه‌ای در راه براندازی نظام می‌دانند، موضع خود را در این رابطه اعلام کنند و ما هم قطعا از آن استقبال خواهیم کرد.»
وی در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان معتقدند؛ اصولگرایان موضوع فتنه را به ابزاری برای مقابله با آنان تبدیل کرده‌اند، می‌افزاید: «ما کسی را ندیده‌ایم که بخواهد از این مساله به‌عنوان ابزار سوءاستفاده کند، اما کسی که خودش را مدعی و منتسب اصلاح‌طلبی می‌داند باید آن را تعریف کند. ما همه دوستانی را که دلشان برای نظام و انقلاب می‌سوزد و چارچوب‌های انقلاب و نظام را قبول دارند، رفیق خودمان می‌شماریم.»
این فعال سیاسی، مهمترین دغدغه جریان‌های درون نظام را فتنه‌انگیزی جریان‌های خارج از نظام می‌داند و معتقد است: «مجموعه‌های درون نظام باید با دقت، بصیرت و حسن نگاه، مانع سوءاستفاده مجموعه‌های بیرون از نظام شوند».
کبودند البته در تعریف مجموعه‌های درون نظام، آنانی را که تعریف‌شان از نظام با اصولگرایان متفاوت است را خارج از نظام می‌داند و تاکید می‌کند: «همه طیف‌های درون نظام با ما رفیق هستند اگر این باور را در عرصه سیاسی داشته باشیم، خیلی راحت به همدلی و همگرایی می‌رسیم.»

رفیق یا نا رفیق!
وی در پاسخ به این سوال که از نگاه شما، رفیق و نارفیق چه کسانی هستند، نیز می‌گوید: «تقسیم‌بندی ما معیارها و اهداف نظام است؛ همه مجموعه‌هایی که با اهداف نظام انطباق دارند به دیده منت، افتخار می‌کنیم که در خدمت‌شان هستیم و با آن‌ها رفاقت می‌کنیم و اگر نیستند، به دیده شجاعت و افتخار، با آن‌ها دشمن هستیم.»
مواضع این اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری، تفاوتی چندانی با آنچه که دبیر حزب موتلفه استان درباره اصلاح‌طلبان بدان تاکید می‌کند، ندارد. هر چند محمدحسین شفیعی‌ها، معتقد است: «ما اصلاح‌طلبان را دشمن خودمان فرض نمی‌کنیم و به‌عنوان رقیب می‌دانیم.»

بازی در زمین دشمن ممنوع!
وی اما در تشریح دیدگاهش، ادامه می‌دهد: «در اینجا نکته ظریفی، فارغ از اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی وجود دارد و آن این است که نباید در زمین دشمن بازی کنیم. اصلاح‌طلبان در موارد متعددی که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده است که جدی‌ترین آن‌ها، جریان فتنه ۸۸ بود، به جای اینکه پای انقلاب بایستند، کاملا در زمین دشمن بازی کردند و نظام را پشت سر گذاشتند. اصلاح‌طلبان باید این مشکل‌شان را حل کنند، البته در یک سال گذشته، مشخص شد که این‌ها متوجه این موضوع شده‌اند که نمی‌توانند در داخل نظام، نقش اپوزیسیون را بازی کنند و باید همراه با نظام باشند و اصول نظام و مبانی انقلاب و قانون اساسی را بپذیرند و در رقابت‌های سیاسی شرکت کنند.»
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان، با تاکید بر اینکه، فتنه ۸۸ خط قرمز نظام است، می‌افزاید: «اصلاح‌طلبان اگر قصد دارند در درون انقلاب باشند که ما آرزو می‌کنیم اینچنین باشد، باید موضع خود را در این رابطه مشخص کنند.»

فتنه، خط قرمز یا…
وی بهره‌گیری اصولگرایان از فتنه به‌عنوان ابزاری برای خارج‌کردن رقیب را  رد کرده و خاطر نشان می‌کند: «خب بیایند این ابزار را از دست رقیب خارج کنند و مسیرشان را از فتنه‌گران جدا کرده و فتنه را به صورت واقعی محکوم کنند نه اینکه سرکاری باشد و یک جوری حرف بزنیم که هم محکوم بشود و هم نشود. نه! فتنه را محکوم کنند، فتنه‌گران را محکوم کنند. از خیر آن‌ها، اگر معتقدند خیری دارند که یقینا چنین نیست، بگذرند.»
شفیعی‌ها، همچنین این سوال که مرجع تشخیص اینکه چه کسی فتنه‌گر است، کیست؟ را اینگونه پاسخ می‌دهد: «مرجع نمی‌خواهد، خیلی آشکار است. کسانی که در جریان فتنه ۸۸، به دروغ بزرگ تقلب دامن زدند و مردم را مستقیم و غیر مستقیم فریب دادند و عامل حوادث تلخ و زشت شدند و به دنبال آن هم حاضر نشدند توبه کنند را عناصر فتنه می‌دانیم. نمی‌گوییم کسی که رفت و در دایره فتنه قرار گرفت تا ابد باید نابود شود، نه، حداقلش این است که ضمن عذرخواهی، اظهار توبه و پشیمانی کنند.» 

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2152

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.