اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
5
سید ناصر قوامی:

به روحانی نامه می نویسم

  • کد خبر : 2026
  • 01 اکتبر 2014 - 21:50
به روحانی نامه می نویسم
سید ناصر قوامی، صریح‌تر از آن است که بتوان مواضع او را در محاق برد یا پاسخ‌هایی را از زبان او دریافت کرد که انتظارش می‌رود. بیشتر از پنجاه سال است در کسوت روحانیت است و آنانی که این چهره برخواسته از خطه الموت را می‌شناسند، بهتر می‌دانند که او همانگونه است که در سال‌‌‌های اولیه دهه چهل در مدرسه علمیه التفاتیه قزوین بود؛ قاطع و بدون ملاحظه! اهل محافظه‌کاری نیست، مواضع و باورهایش را پنهان نمی‌کند، حال می‌خواهد صحبت‌هایش به مذاق عده‌ای خوش بیاید یا بد!
آنچه در ادامه می‌آید؛ ماحصل گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام سید ناصر قوامی درباره چند موضوع مربوط به اصلاح‌طلبان از جمله نامه اخیر سید محمد خاتمی به مقام معظم رهبری، انتخابات فرا روی مجلس، انتصابات و ارزیابی او از عملکرد مدیران دولت تدبیر و امید در استان است.

 نامه آقای خاتمی به مقام معظم رهبری در رابطه با عمل موفقیت‌آمیز ایشان، بازتاب گسترده‌ای داشت، اما برخی از تندروها از این نامه به عنوان تلاش اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت و سیستم یاد کردند. نظرتان در این باره چیست؟
اصولگرایان نگران پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان هستند. آن‌ها می‌دانند که اصلاح‌طلبان پایگاه محکمی در جامعه دارند، در انتخابات ریاست جمهوری هم مشاهده کردید که حرکت چند روزه اصلاح‌طلبان، باعث شکست آن‌ها شد. به نظر من نه آقای خاتمی و نه دیگر شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب، تمایلی برای بازگشت به حکومت ندارند. این موضع‌گیری‌ها هم ناشی از ترس و وحشتی است که تندروها از تصور بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت دارند. اصلاح‌طلبان همانگونه که مرحوم شهید بهشتی فرمودند؛ «ما عاشقان خدمتیم، نه تشنگان قدرت!» طبعا حاضرند اگر شرایط برای خدمت به مردم فراهم باشد در خدمت مردم باشند، و الا همانگونه که تاکنون هم اثبات کرده‌اند طالب قدرت نیستند.
  از مدتی قبل، برخی فعل و انفعالات برای انتخابات مجلس آینده در استان شروع شده، شما شخصا قصد ورود به انتخابات و نامزدی نمایندگی مجلس را دارید؟
ببینید، مصدق وقتی آمد گفت: «برای اداره کشور دو برنامه دارد؛ اول آنکه، در چارچوب یک برنامه اقتصادی، صنعت نفت را ملی کند و وضعیت اقتصادی مردم بهبود یابد و دوم، برگزاری انتخابات آزاد.» اگر من احساس کنم که در کشور به معنای واقع انتخابات رقابتی است آن وقت تصمیم خواهم گرفت، ولی از دوره هفتم مجلس تاکنون که دیگر چنین شرایطی فراهم نبوده است. اگر اینگونه بود، آن وقت اتخاذ تصمیم سخت نیست.
 اصلاح‌طلبان استان در این رابطه چه برنامه‌ای دارند. این روزها جلسات متعددی در منزل شما برگزار می‌شود.
برنامه اصلاح طلبان مبتنی بر این است که اگر انتخابات رقابتی و بدون تیغ استصوابی باشد در انتخابات خواهیم بود. طبعا اگر انتخابات بخواهد مثل گذشته برگزار شود فکر می‌کنم افراد شاخص اصلاح‌طلب حاضر به ثبت نام در این انتخابات نخواهند بود.
 بیش از یک سال است که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرده است و افرادی نیز در مسوولیت‌های مختلف در استان، منصوب شدند. ارزیابی شما از این انتصابات و عملکرد استاندار و مدیران کل و … در این مدت چیست؟
فکر می‌کنم اگر تقریبا ۱۰ درصد از مدیران در استان جابه‌جا شده باشند این عده هم از اصلاح‌طلبان نبوده‌اند. آیا واقعا شما یکی دو مورد از اصلاح‌طلبان شاخص را سراغ دارید که مسوولیتی در این یکسال گذشته در استان گرفته باشند. تنها کسی که گفته می‌شد از اصلاح‌طلبان است آقای سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان بود که ایشان هم اخیرا در جلسه‌ای تاکید کرده است که مدعی اصلاح‌طلبی نیست و در هیچ کجا هم چنین ادعایی نداشته و حالا هم ندارد. سایر مدیرانی که در قزوین منصوب شدند هم از اصلاح‌طلبان نیستند. شما به عنوان یک روزنامه‌نگار اگر فردی از اصلاح‌طلبان را سراغ دارید که در این مدت به مسوولیتی در استان رسیده باشد، بگویید تا ما هم بدانیم کدام اصلاح‌طلب در مدیریت استان دخالت داشته است.
 با این دیدگاه، عملکرد این مدیران را چه طور می‌بینید؟
عملکرد این افراد بسیار ضعیف است. در این مدت، هیچ تحولی در استان ایجاد نشده است، نه از نظر اقتصادی و نه از نظر سیاسی. اصلا در صحبت‌های این آقایان که توسط همین دولت منصوب شده اند، صحبت از دولت و شعارهایی که آقای روحانی با طرح آنها و حمایت اصلاح طلبان توانست به ریاست جمهوری برسد، نیست. چنانچه به سخنرانی‌های مدیران استان توجه کرده باشید، هیچگونه حمایتی از دولت در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. وضع استان نه تنها قابل تامل که نامطلوب است و من بنا دارم نامه‌ای را به آقای روحانی بنویسیم که اگر وضعیت در استان قزوین به همین منوال پیش برود به پایگاه اجتماعی ایشان آسیب جدی وارد خواهد شد.
 جلساتی در استانداری با حضور گروه‌های سیاسی استان تحت عنوان هم‌اندیشی برگزار می‌شود. ارزیابی شما از برگزاری این جلسات چیست؟
آقایان چندان اعتقادی به کار حزبی ندارند و تا این باور در ایشان  هست، برگزاری اینگونه نشست ها هم تاثیری به حال استان نخواهد گذاشت. گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی باید متوجه باشند که کارکرد و تاثیرگذاری خود را تنها محدود به این نشست های بی حاصل نکنند.
 با آنچه اشاره کردید عملکرد دولت تدبیر و امید در استان را چطور می‌دانید؟
ببینید من با دولت کاری ندارم. من فکر می‌کنم نماینده عالی دولت در استان، استاندار است و متاسفانه راهی که آقایان می‌روند جز ضربه زدن به پایگاه اجتماعی آقای روحانی چیز دیگری حاصل نخواهد شد. طبعا مردمی که به آقای روحانی رای دادند انتظار داشته و دارند که شرایط گذشته تغییر کند و این تغییر در استان شدنی نیست مگر آنکه مدیرانی همسو با خطوط فکری و سیاست های دولت ندبیر و امید مسوولیت را بر عهده بگیرند، نه آنکه کسانی که در این یکسال منصوب شدند نسبتی با این سیاست ها نداشته باشند و هنوز تعداد زیادی از مدیران در سطوح مختلف مدیریتی استان، همان هایی باشند که نه فقط با دولت همراه نیستند که اعتقادی هم به شعارها و برنامه های آقای روحانی ندارند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=2026

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.