اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5
«اصغر حمزه ای» معاون برنامه ریزی اسبق استاندار قزوین:

وضعیت استان در تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال نگران کننده است

  • کد خبر : 1500
  • 10 می 2014 - 15:01
وضعیت استان در تولید، سرمایه‌گذاری  و اشتغال نگران کننده است
با «اصغر حمزه ای»، معاون برنامه ریزی اسبق استاندار قزوین که این روزها در یک شرکت خصوصی مشغول فعالیت است به گفتگو نشستیم تا ارزیابی و تحلیل این مدیر با تجربه را از وضعیت صنعت و تولید استان بشنویم.
 مدیر دولتی سابق و فعال بخش خصوصی امروز، دیدگاه های تازه تری دارد. محافظه کاری را کنارگذاشته و با صراحت لهجه بیشتری به انتقاد از وضعیت کنونی صنعت و سرمایه گذاری استان می پردازد.
مدیر تکنوکرات سابق از وضعیت بحرانی اشتغال استان و بی برنامه گی و فقدان استراتژی در این حوزه می گوید و به انتقاد از تشکل های تخصصی حوزه صنعت و اتاق بازرگانی می پردازد. حرف های حمزه ای حاوی نکات قابل توجهی است که این روزها کمتر از مدیران دولت شنیده می شود.   
دیدگاه مدیران استان را نسبت به وضعیت صنعت و تولید استان چطور ارزیابی می کنید؟
ارزیابی مثبتی ندارم! در این چندسال اولویت مدیران ارشد استان تغییر پیدا کرده است و دیگر حوزه صنعت و تولید نیست. اولویت آنها حوزه فرهنگ دینی، آن هم یک فرهنگ دینی با پایه شریعت است. در صورتی که الان عمده مشکلات استان قزوین در حوزه اقتصاد و توسعه است. شما ببینید در این چند ماه در مورد مشکل بیکاری مسوولین چه گفته‌اند! اصلا همه این مشکل و دغدغه را فراموش کرده‌اند. اشتغال، کلیدی‌ترین مشکل جوانان این استان است. براساس برآوردهای من الان ما حدود ۸۰ هزار جوان بیکار در استان داریم. استان در رکود تورمی است، ولی فکری برای رونق اقتصادی استان  نشده است. شما وضعیت جذب سرمایه‌گذاری را در استان در این چند وقت ببینید درباره هر موضوعی اظهارنظر داریم، ولی در مورد سرمایه‌گذاری و اشتغال، کمتر اظهارنظری مشاهده می‌شود. اوضاع استان در بخش تولید، جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال نگران کننده است. اگر به دنبال توسعه هستیم باید بدنبال سرمایه‌گذاری برویم.

شما جذب سرمایه‌گذاری خارجی، رونق اقتصادی و… را در استراتژی مدیران مشاهده نمی کنید؟
متاسفانه اصلا استراتژی در این زمینه و بسیاری از زمینه ها وجود ندارد! شما در این دو سه سال گذشته کدام استراتژی و راهبرد را از مسوولین دیده‌اید. در سه سال گذشته، استان در حوزه مباحث کلیدی سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی و اشتغال، هیچ راهبردی نداشته است. این وضعیت واقعا تاسف‌بار است. شما به من بگویید راهبرد استان قزوین در سال ۱۳۹۳ در اجرای اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی چیست؟ راهبرد توسعه مجموعه‌های دانش بنیان و اقتصادی استان را شما شنیده‌اید؟ اصلا استراتژی استان در حوزه اشتغال چیست؟

با این دورنما، آینده استان را در حوزه های اشتغال و صنعت چگونه می بینید؟
به هر حال ورود سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی و اشتغال نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است. شما ببینید در استان در سال ۹۳ برای جذب سرمایه‌گذاری چه قدر هدف‌گذاری شده است یا اصلا هدف‌گذاری انجام شده؟ با این روند مطمئن باشید دورنمای خوبی مشاهده نمی‌شود.

می دانید که اخیرا خانه صنعت استان فعالیت دوره جدید خود را شروع کرد و انتخابان هیات رییسه اتاق بازرگانی هم امسال برگزار می شود. به باور برخی از فعالان اقتصادی، این اتفاقات دورنمای مثبتی برای تشکل های صنعتی و تولیدی استان را نوید می دهد. با این تحلیل موافقید؟
یکی از مهم‌ترین موضوعات دموکراسی، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی هستند، وقتی این تشکل‌ها موفق می‌شوند که سرآمدان و نخبگان هر بخش در آن تشکل حضور داشته باشند. وقتی خانه صنعت و معدن موفق می‌شود که سراغ بهترین‌های صنعت استان برویم. بهترین‌های صنعت و معدن استان چند ویژگی باید داشته باشند؛ حداقل پنجاه سال سابقه حضور در آن صنعت داشته باشند. در حوزه تخصصی‌شان جزو بهترین‌های ایران باشند و آخر اینکه تمام صنعتگران و تجار آنها را قبول داشته باشند. این افراد باید در یک نظام دموکراتیک انتخاب شوند. خانه صنعت و اتاق بازرگانی وقتی می‌تواند قوی عمل بکند که سمبل و نماینده سه هزار واحد صنعتی استان باشد. حالا شما وقتی بین بیست، سی نفر فعال صنعتی انتخابات برگزار کنید می‌توانید حرف صاحبان صنعت و تجار و بازرگانان را بزنید؟ در این تشکل‌ها باید حرف‌های تخصصی زده بشود. این مجموعه نباید سخنگو فردی باشد بلکه سخنگوی جمعی باشد. به این دلیل که متاسفانه برخی از تشکل‌های صنعتی ما در سطح صنعت و تجارت استان نیستند. به سراغ آدم‌های تخصصی و توانمند نمی‌روند. درهای این تشکل ها بسته است. افرادی متولی شده‌اند که اصلا تا به حال یک میلیون دلار صادرات نکرده‌اند. حالا این‌ها چطور می‌توانند نماینده صنعتگری با ۵۰ میلیون دلار صادرات باشند.

منظور شما به طور مشخص کیست؟
من به افراد کاری ندارم. با اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن فعلی کار ندارم، به طور کلی می‌گویم. اگر اشکالی الان مشاهده می‌کنیم علت‌هایش مشخص است. آقای کشاورز و تیم‌شان انسان‌های کارآمدی هستند، ولی به نظر من از پتانسیل اتاق بازرگانی خوب استفاده نمی‌شود. به آقای کشاورز (رییس اتاق بازرگانی) گفتم باید ارتباط گسترده‌ای بین بخش خصوصی ایجاد کنند. آیا قزوین با این پتانسیل بالای بخش تولید و بازرگانی باید ارتباط اتاق بازرگانی‌اش اینگونه باشد. هرچقدر اتاق بازرگانی به سمت صاحبان صنعت و تولید برود پارلمان بخش خصوصی وزنش بیشتر می‌شود، اما متاسفانه هنوز اتاق نتوانسته است با بزرگان صنعت و تولید استان ارتباط منسجمی برقرار کند.

در همان زمان که شما معاون استاندار بودید شایع شد که در انتخابات اتاق بازرگانی قزوین اعمال نظری از سوی سازمان صنایع وقت صورت گرفت و حتی ائتلاف برنده انتخابات به یکباره تمامی جایگاه‌ها را از دست داد. به نظر می‌رسد حالا که وارد کار اجرایی در بخش خصوصی شده اید دیدگاه‌تان تغییرکرده است؟

من الان حضور ذهن ندارم؛ ولی به طور کلی دولت نباید در انتخابات تشکل‌ها و پارلمان‌ بخش خصوصی دخالت کند. دخالت دولت باعث عدم حضور افراد توانمند در تشکل ها و پارلمان‌های بخش خصوصی می‌شود. متاسفانه اگر دولت دخالت کند افراد بله قربان‌گو در این تشکل‌ها حاضر می‌شوند. اگر مدیر توانمند وارد یک تشکل می‌شود مانند خون تازه جریان پیدا می‌کند. وقتی خانه صنعت یا اتاق بازرگانی ضعیف است که به خاطر دخالت‌ها و فرآیند معیوب است.

نظرتان در مورد تشکیل شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت چیست؟
به قول امیرالمومنین (ع)، گفتگو وقتی اتفاق می‌افتد که انسان ها بدون لکنت زبان حرف‌هایشان را بزند. متاسفانه فعالان بخش خصوصی ما حرف‌هایشان را به دلیل تبعات مختلف مطرح نمی‌کنند و جلسات به تعریف و تمجید ختم می‌شود. این یعنی جامعه‌ای که مشکلات را پنهان می‌کند. این راه حل مشکلات نیست. عمدتا جلسات استان به تعارفات می‌گذرد.

امیر حسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1500

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.