اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

طعم تند انتقاد در آخرین جشن صنعت

  • کد خبر : 316
  • 10 جولای 2013 - 17:27
طعم تند انتقاد در آخرین جشن صنعت
 طبق روال سال‌های گذشته، همزمان با دهم تیرماه جشن روز صنعت در قزوین برگزار شد و جمعی از صاحبان صنعت و مدیران دولتی گرد هم آمدند تا آخرین جشن صنعت در دولت دهم را در سالن همایش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار کنند.
 مانند بیشتر همایش‌های این چنینی، لیست بلند بالای سخنرانان جلب توجه می‌کرد و صنعتگران استان که این روزها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند در این همایش باز هم شنونده بودند! تعدد سخنرانان در این همایش سرانجام باعث تقابل نمایندگان و برخی از مدیران اجرایی شد و استاندار پس از نمایندگان با ادبیاتی بی‌سابقه پاسخ آنها را داد. ماجرا از آنجا آغاز شد که رجب رحمانی نماینده تاکستان پشت تریبون رفت و در سخنانش به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد فضای کسب و کار در استان‌ها اشاره کرد که طبق این گزارش، استان قزوین در جایگاه استان‌ نامطلوب برای کسب و کار قرار گرفته است.
رحمانی: تحریم‌ها در وضعیت کنونی چندان موثر نیستند
رحمانی در ادامه تحریم‌ها را در به‌ وجود آمدن وضعیت کنونی صنعت، چندان موثر ندانست و گفت: در مشکلات بخش صنعت ۳۰ درصد، تحریم‌ها موثر بوده و ۷۰ درصد مربوط به مدیریت است و پایین بودن تعرفه‌های وارداتی، زیاد بودن تعطیلات رسمی، مشکلات زیرساختها و… از موانع تولید است و در مجلس آمادگی کامل داریم تا با حمایت از صنعتگران در حل مسائل آنها اقدام کنیم.
رحمانی مانند دیگر مسوولان باز هم از تلاش مجلس برای حمایت از صنعت و تولید تصریح کرد: در کمیسیون تلفیق بودجه آنچه در توان نمایندگان بود انجام دادیم. پیش‌نویس نهایی شده که یک بخش حمایت از تولید است و در قانون بودجه هم به‌خوبی دیده شده و نمایندگان مجلس درصددند تا این قانون دایمی شود تا صنعتگران از مزایای آن برخوردار شوند.
این نماینده افزود: از محل صندوق توسعه ملی ۱۰ درصد به بخش کشاورزی و ۱۰ درصد به صنعت اختصاص یافته که به دولت اجازه داده شده، مبحث ریالی مورد توجه قرار گیرد و در مورد تسهیلات ارزی بانک‌ها مکلف شده‌اند که در مدت ۲ ماه حدود ۴ هزار میلیارد تومان از محل یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یابد.
این سخنان رجب رحمانی با پاسخ‌های صریح احمد عجم همراه شد به طوری‌ که استاندار آرام قزوین را به واکنش واداشت و عجم در سخنانش گفت: با نگاهی منطقی به وضعیت گذشته و حال استان می‌توان گفت، شرایط کنونی قابل مقایسه نیست و این که بخواهیم با فرافکنی مشکلات حوزه تولید را تنها در حاکمیت ببینیم منطقی نیست.
استاندار: تحریم‌ها بیشترین عامل مشکلاتند
با این همه مشکلات که تحریم‌ها بیشترین عامل آن بود آیا رویش نداشتیم و کسب رتبه‌های برتر بیانگر تلاش و همراهی و پیگیری مسوولان در کنار تولیدکنندگان نبوده است که تنها از یک دستگاه انتظار معجزه داریم.
عجم ادامه داد: همه با مشکلات حوزه صنعت آشنا هستیم اما آیا برای نمونه مجلس می‌تواند ساماندهی کارها را به تنهایی انجام دهد و سایر بخشها کاری نکنند لذا نباید فرافکنی کنیم و مشکلات را به حساب دیگران بگذاریم بلکه لازم است منطقی رفتار کنیم.
استاندار قزوین به نکته جالبی اشاره و تصریح کرد: صنعتگر نباید دغدغه اختلاف دیدگاه بین دولت و مجلس را داشته باشد و به عنوان نماینده دولت بخشی از مشکلات بخش صنعت را می‌پذیرم، اما اینکه برخی می‌گویند سوء‌مدیریت ۷۰ درصد و تحریم ۳۰ درصد در مشکلات دخیل بوده واقع‌گرایانه نیست و آیا در اراده خادمان ملت خللی دیده شده که عامدانه و آگاهانه مانع تراشی کرده‌اند، در حالی که همه صنعتگران شاهد پیگیری مسائل و مشکلات خود از سوی مسوولان استان هستند.
سخنان استاندار با درخواست حلالیت عجم از صاحبان صنایع پایان یافت و گفت: به‌عنوان نماینده دولت کوتاهی خود را در برخی زمینه‌ها می‌پذیریم، اما انتظار داریم بقیه هم قصور خود را بپذیرند، زیرا اگر بحث بیان مسائل باشد ماهم ۸۰ مورد مشکلات را مطرح می‌کنیم که دیگران باید پاسخگو باشند؛ معتقدم که بررسی و حل مشکلات باید در جلسات تخصصی انجام شود نه در تریبون‌ها. از طرفی باید با دادن اختیار به مسوولان، اجازه دهیم مشکلات حل شود.
در این همایش میرخان، مدیرعامل شرکت پیکره و یوسف خلیلی، عضو خانه صنعت و معدن استان قزوین، به‌ عنوان نمایندگان صاحبان صنایع و بخش خصوصی به بیان مشکلات و تنگناهای تولید پرداختند. جمشیدیها، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم مانند همیشه به بیان گزارشی در مورد وضعیت صنعت استان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۷۵ واحد صنعتی و تولیدی در استان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که ۴٫۳ درصد کل کشور است و میزان سرمایه‌گذاری این بخش هم با ۵۴ هزار و ۸۰ میلیون ریال  با اختصاص ۳٫۹۳ درصد کل کشور زمینه اشتغال ۱۴۰ هزار نفر را در این بخش فراهم کرده است.
وی گفت: با داشتن یک درصد مساحت کشور از نظر تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در رده هفتم، میزان سرمایه‌گذاری رتبه دهم و اشتغال صنعتی در جایگاه چهارم کشور هستیم.
در پایان این ماراتن سخنرانی، مراسم تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی برگزار شد و از ۳۳ صنعتگر و معدنکار نمونه استانی و چهار صنعتگر کشوری تجلیل شد. البته فاکتورهای انتخاب این واحدها و نحوه انتخابشان مثل همیشه اعلام نشد.
در حاشیه
 غیبت مسوولان اتاق بازرگانی استان از نکات جالب توجه مراسم امسال بود.
 استاندار در سخنانش به مشکل یک معدن شن و ماسه اشاره کرد که با توصیه یک نماینده مجوز گرفته بود.
 آیت ا… باریک‌بین در این همایش حضور داشت و بدون سخنرانی جلسه را ترک کرد.
 مسوولان خانه صنعت و معدن که به ‌تازگی انتخاب شده‌اند در این مراسم حضور و مشارکت پررنگ داشتند.
 اجرای موسیقی زنده پس از اهدای جوایز و حضور استاندار تا پایان مراسم وگفت‌ و‌گو با برخی صاحبان صنایع از اتفاقات جالب در روزهای پایانی دولت بود.

امیر رجبی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=316

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.