اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3
«فروردین‌امروز» حضور ورزش قزوین در بازی‌های آسیایی را بررسی می‌کند

‌انتظار معجزه در «هانگژو»

  • کد خبر : 10260
  • 30 سپتامبر 2023 - 8:40
‌انتظار معجزه در «هانگژو»
بعد از وقفه یک‌ساله به علت همه‌گیری ویروس کرونا در سطح آسیا به ویژه منطقه شرق، مسابقات آسیایی۲۰۲۲ هانگژو چین، در سال۲۰۲۳ به طور رسمی از اول مهرماه با حضور ورزشکاران عضو کنفدراسیون‌های آسیایی آغاز به کار کرده و کاروان ورزش ایران با ۲۹۰ورزشکار در قالب ۳۴رشته برای کسب مدال به مصاف حریفان خود می‌روند.

برگزاری مسابقات آسیایی به دلیل قدمت و دوره‌های آن جز ۳رویداد مهم ورزش جهان در ردیف بازی‌های المپیک و جام جهانی است. در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها و بررسی ۱۸دوره آن کشور ژاپن ۸قهرمانی و چینی‌ها ۱۰قهرمانی در مجموع مدال کسب کرده‌اند و ورزش ایران نیز چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در کسب مدال طلا بعد از چین، ژاپن و کره جنوبی در جایگاه چهارم است.

در تاریخ ادوار بازی‌های آسیایی همواره در رشته‌های مختلف، ورزشکارانی از استان قزوین حضور داشته‌اند. در بازی‌های۲۰۱۰ گوانجو سهم قزوین ۲ورزشکار بود. در بازی‌های۲۰۱۴ این سهم به ۴ورزشکار رسید. اوج پیشرفت و درخشش ورزشکاران استان قزوین به مسابقات۲۰۱۸ اندونزی برمی‌گردد که ۱۰ورزشکار و ۲مربی از ورزش استان قزوین در رشته‌هایی مانند تیراندازی، کاراته، سنگنوردی، ورزش‌های رزمی، والیبال، و… حضور داشتند که حاصل آن کسب ۳مدال طلا و یک برنز بود.

در دوره گذشته بهمن عسگری در رشته کاراته، رضا علیپور در ماده سرعت رشته سنگنوردی، سیامک (مهدی) مرندی در رشته والیبال موفق به کسب مدال‌های طلا شدند و تنها مدال برنز ورزش قزوین هم سهم بانوان بود که تهمینه کربلایی صادقی در رشته ورزش‌های رزمی، سبک پنچاک سیلات این نشان را به‌دست آورد.

حالا نوزدهمین دوره بزرگترین رویداد ورزشی آسیا که به عنوان المپیک قاره کهن شهرت دارد در ورزشگاه‌های شهر هانگژو چین در رشته‌های مختلف در دو بخش مردان و زنان برگزار می‌شود و کاروان ورزشی ایران با صرف اینکه توان رقابت با کشورهای صاحب‌نام ورزش جهان و آسیا مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای درحال رشد و پیشرفت آسیای مرکزی را برای رسیدن به جایگاه های بالای جدول نهایی ندارد؛ در بازی‌های۲۰۱۸ اندونزی ایرانی ۲۰مدال طلا کسب کردند و جایگاه چهارم را بدست آوردند.

اما اکنون با رشد و پیشرفت روزافزون در رشته‌های ورزشی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشورهای در حال توسعه، پیش‌بینی می‌شود در پایان این بازی‌ها، کاروان ایران به‌مانند ادوار گذشته به جایگاه بین رتبه‌های چهارم تا دهم دست یابد.

در کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابت‌ها ۱۲ورزشکار قزوینی شامل: ورزشکار، مربی، داور، سرپرست  در رشته‌های مختلف حضور دارند. با بررسی رشته‌های ورزشی در این دوره و نقش قزوینی‌ها در تیم‌های خود، جامعه بزرگ ورزش استان در انتظار درخشش و مدال‌آوری در رشته‌های کاراته، سنگ‌نوردی و وزنه‌برداری است.

در این دوره در رشته هندبال، مژگان حسن‌زاده و مرضیه قفلی به عنوان داور حضور دارند. در رشته ژیمناستیک هنری، رضا خیرخواه سرمربی باسابقه استان و کشور حاضر است و در کاراته، بهمن عسگری حضوری پُررنگ دارد که در فکر دومین مدال طلای خود از بازی‌های آسیایی است.

در رشته تکواندو، مهران برخورداری در تیم ایران حضور دارد و در رشته وزنه‌برداری، میرمصطفی جوادی بعد از کسب مدال طلای مسابقات جهانی در عربستان، حالا در چین به دنبال رکوردزنی و کسب مدال خوش‌رنگ دیگری است. در همین رشته، خانم مهسیما بابایی به عنوان مربی تیم بانوان در کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری است و قطعا حضور وی می‌تواند تاثیرات زیادی در موفقیت تیم در این دوره از مسابقات آسیایی ایفا کند.

اما در رشته جذاب سنگنوردی به دلیل درخشش ورزشکاران استان قزوین برای اولین بار ۳ملی‌پوش به نام‌های رضا، مهدی و میلاد علیپور که سال‌ها است برای کشورمان و استان افتخارآفرینی می‌کنند، حضور دارند. در رشته کبدی نیز، فاطمه خدابنده‌لو در تیم بانوان به عنوان ورزشکار و روح‌اله آغاسی به عنوان سرپرست در بازی‌های آسیایی۲۰۲۳ حضور خواهند داشت.

با این همه، باید در انتظار نشست و مشاهده کرد با پایان این رویداد مهم ورزش قاره کهن و پرجمعیت جهان، کاروان ورزشی ایران و در سوی دیگر ورزشکاران پُرافتخار قزوینی چه دستاوردی خواهند داشت و چه مدال‌های خوش‌رنگی را برای مردم استان به ارمغان خواهند آورد.

با پایان این رقابت‌ها، مسابقات پاراسیایی برگزار خواهد شد که در این دوره، ورزش قزوین، شماری از ورزشکاران، مربیان، داور و سرپرست خود را اعزام خواهد کرد. اما سوال بسیار مهم برای جامعه ورزش استان این است که چرا در رشته‌های تیمی (هندبال، فوتبال، والیبال و بسکتبال) ورزشکار قزوینی نداریم؛ هم‌چنان‌که در رشته‌های پرمدالی مانند تیراندازی، قایقرانی، دوومیدانی و کشتی هم، ورزشکاری از این خطه قهرمان‌خیز حضور ندارد.

برای یافتن پاسخ این سوال، باید به صورت کارشناسی به روند آماده‌سازی و پرورش استعدادهای ورزش استان طی سال‌‌های اخیر پرداخته شود تا مشخص گردد طی چند سال اخیر چه برنامه مدونی توسط هیات‌های ورزشی وجود داشته و تاثیرات این برنامه‌ها شکوفایی کدام استعداد ورزشی در سطح استان بوده است؟

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10260

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.