اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
10
اعتراض صادرکنندگان، پاسخ صریحی نداشت

مالیات بر ارزش‌افزوده، چاقوی دولبه

  • کد خبر : 10186
  • 04 سپتامبر 2023 - 15:18
مالیات بر ارزش‌افزوده، چاقوی دولبه
«گمرک کشور و سازمان امورمالیاتی، هر دو زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند، اما به دلیل ناهماهنگی‌های بین دستگاهی، پرداخت مالیات ارزش‌افزوده به صادرکنندگان با تاخیر صورت می‌گیرد؛ در صورتی که بر اساس قانون این مبلغ باید یک ماه پس از صادرات به افراد بازگردانده شود، اما این گونه نیست و گاهی با ماه‌ها تاخیر مواجهیم».

این سخنان، فرازی از انتقادهای رییس اتاق بازرگانی قزوین در نشست فعالان اقتصادی استان با محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بود. مهدی عبدیان اضافه کرده است: «این موضوع موجب شده تا سرمایه در گردش و نقدینگی صادرکنندگان کاهش یافته و با چالش‌های زیادی مواجه شویم که انتظار داریم مشکل صادرکنندگان رفع شود».

در حالی که رییس سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست پاسخ صریح و روشنی به مطالبات فعالان اقتصادی استان به ویژه تاخیر در پرداخت مالیات ارزش‌افزوده به صادرکنندگان نداد، یک کارشناس حوزه اقتصادی معتقد است: «سازمان امور مالیاتی براساس تکالیف قانون بودجه سالانه کل کشور، موظف به دریافت مالیات در سقف‌های تعیین شده است و از این‌رو اولویت این سازمان دریافت مالیات است و نه مسائلی که امروز فعالان اقتصادی خصوصا در عرصه صنعت و تولید با آن روبه‌رو هستند».

محمدرضا توکلی با اشاره به چالش‌های موجود در استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، به «فروردین‌امروز» می‌گوید: از جمله مشکلات اصلی اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، طولانی بودن فرآیند استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده، نحوه ممیزی و رسیدگی به کارنامه‌های مالیاتی است که این مسائل عملا هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است».

وی می‌افزاید: «با وجود آنکه قانون ارزش‌افزوده پس از اصلاح در مجلس، تیرماه۱۴۰۰ به دولت ابلاغ شد، اما پس از دوسال همچنان مشکلات فعالان اقتصادی در این زمینه باقی است و اعتراض رییس اتاق بازرگانی هم نشانگر تداوم چالش‌هایی است که سازمان مالیاتی نتوانسته است راهی برای برون‌رفت از آن‌ها بیابد، گرچه اولویت این سازمان، اجرای تکلیف قانون بودجه در دریافت است و نه استرداد به‌موقع حقوق فعالان اقتصادی ناشی از اجرای قانون ارزش‌افزوده!»

مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیاتی است که مصرف‌کننده هنگام خرید کالا یا خدمات آن را برروی قیمت کالا پرداخت می‌کند و فروشندگان موظف هستند این مبالغ را جمع‌آوری کرده و آن را به نظام مالیاتی پرداخت کنند. این مالیات در بیش از ۱۲۰کشور جهان وضع می‌شود و منبعی برای کسب درآمد دولت است. اما با وجود تمام مزایا و اهمیتی که اجرای این قانون برای نظام مالیات ستانی کشور در برداشت، در روند اجرا ایرادات و نواقصی وجود دارد که کار را برای تولیدکنندگان مشکل کرده است.

فعالان اقتصادی معتقدند: به جای اینکه براساس این قانون، مالیات از مصرف‌کننده نهایی دریافت شود؛ در عمل به دلیل برخی مشکلات و معافیت‌هایی که به محصول نهایی می‌خورد، این تولیدکننده است که مالیات را پرداخت می‌کند!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10186

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.