اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7
انتخابات و نگرانی‌های اصولگرایان که هر روز جدی‌تر می‌شود

تیغ ِ تیز اختلاف

  • کد خبر : 10173
  • 04 سپتامبر 2023 - 14:57
تیغ ِ تیز اختلاف
شش‌ماه مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گرچه اصول‌گرایان این انتخابات را پرشور و با مشارکت بالا پیش‌بینی می‌کنند، اما نظرسنجی‌های غیررسمی روایت دیگری از میزان مشارکت احتمالی شهروندان در انتخابات مجلس دوازدهم دارد. ضمن اینکه، به باور تحلیل‌گران سیاسی، در این دوره از انتخابات، رقابت بیش‌از آن که چون گذشته بین دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب باشد، در غیاب چهره‌های موثر و به‌نام اصلاح‌طلبان، بین کاندیداهای طیف‌های مختلف جناح اصول‌گرا خواهد بود که درصد بالایی از داوطلبان این انتخابات در مرحله پیش‌ثبت‌نام را به خود اختصاص داده‌اند.

* آمار ثبتنام کنندگان و تحلیلهای شتاب‌زده

در حالی که استاندار اعلایی به استناد آمارهای مقایسه‌ای ناشی از پیش‌ثبت‌نام کاندیداهای نمایندگی مجلس در استان قزوین، انتخابات مجلس دوازدهم را‌ پرشور و با حضور بالای مشارکت‌کنندگان پیش‌بینی کرده و گفته است: «در این انتخابات، افراد جدیدی از همه گرایش‌ها، نمایندگان سابق و نمایندگان فعلی ثبت‌نام کرده‌اند و قطعا شور انتخاباتی بالا خواهد بود»، اما به‌نظر می‌رسد آن‌چه سبب این تحلیل زودهنگام و شتاب‌زده شده، حضور پُرشمار نیروهای راست در مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات بوده، تا شورآفرینی موردنظر با افزایش بیش از ۳۰۰درصدی داوطلبان این دوره از انتخابات نسبت به انتخابات مجلس یازدهم محقق شود!

براساس آمارهای انتشاریافته توسط استانداری قزوین، ۷۲۳نفر در مرحله پیش‌ثبت‌نام، به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس در حوزه‌های سه‌گانه انتخابیه استان نام‌نویسی کرده‌اند؛ این در حالی است که قرار است از این استان چون پیش‌از این، تنها ۴نماینده راهی مجلس شورای اسلامی شوند، مگر آنکه مجلس در شش‌ماه باقی‌مانده به زمان این رویداد سیاسی، با اصلاح قانون انتخابات و افزایش شمار نمایندگان مجلس در استان‌های کشور، تعداد نمایندگان استان قزوین را به ۵نفر افزایش دهد. نکته قابل توجه در این میان آن است که در حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز برای هرصندلی مجلس ۲۶۰نفر ثبت‌نام کرده‌اند!

این آمار همچنین گویای آن است که در حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز، ۵۲۱نفر (۴۱۵مرد و ۱۰۶زن)، حوزه انتخابیه تاکستان ۷۷نفر (۶۹مرد و ۸زن) و حوزه انتخابیه بویین‌زهرا و آوج، ۱۲۵نفر (۱۱۴مرد و ۱۱زن) ثبت‌نام کرده‌اند که بر این اساس، میزان مشارکت مردان به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس دوازدهم در استان ۸۳درصد و زنان ۱۷درصد است که گفته شده میانگین حضور بانوان داوطلب قزوینی در این انتخابات، دو درصد بالاتر از میانگین کل کشور است.

آمارهای ارائه شده توسط استانداری قزوین همچنین نشان می‌دهد بیش از ۵۶درصد ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۵سال سن دارند و بیش از ۷۰درصد این افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. اما در این میان ۷۸نفر از ثبت‌نام‌کنندگان در مرحله مقدماتی انتخابات، دارای مدرک کارشناسی هستند؛ این در حالی است که مدرک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس، کارشناسی ارشد یا معادل آن است، مگر آنکه، داوطلب جانباز، آزاده، فرزند شهید بوده یا حداقل سابقه حضور ۶ماه در جبهه را داشته باشد.

برخی داده‌ها به نقل از منابع مختلف، از پیش‌ثبت‌نام هر چهار نماینده کنونی استان در مجلس شورای اسلامی در این دوره از انتخابات خبر می‌دهد، هم‌چنان ‌که در این فهرست (که البته تعیین درستی یا نادرستی آن در حال حاضر ممکن نیست)، نام برخی چهره‌ها از جمله سردار سالار آبنوش، سید مرتضی حسینی، داوود محمدی و علی فرخزاد، روح‌اله بابایی صالح و احمد معصومی‌فر نیز دیده می‌شوند. پیش‌از این، منابع نزدیک به داوود محمدی حضور احتمالی او در انتخابات مجلس دوازدهم را رد کرده بودند و برخی افراد نزدیک به سید مرتضی حسینی هم گفته بودند او قصد حضور در این دوره از انتخابات را ندارد.

اما در این میان، حضور اصلاح‌طلبان استان در انتخابات مجلس دوازدهم، حضوری حداقلی و بسیار اندک بوده است. بنا به ‌گفته منابع مطلع «فروردین‌امروز»، تعداد معدودی از افراد دارای گرایش به این جناح از جمله: سالار قاسمی (مدیرکل اسبق آموزش و پرورش استان)، علی رحمانی (فرماندار اسبق شهرستان آوج) و رضا عسگری (فرماندار اسبق شهرستان البرز) در مرحله مقدماتی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند.

در حالی که براساس اطلاعات موثق، قدرت‌اله علیخانی از راهبران شاخص اصلاحات گفته است: «در این دوره از انتخابات، از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد» و سید ناصر قوامی هم از دیگر راهبران شاخص این جریان سیاسی در استان، تاکید کرده است: «اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهند کرد».

* بیم اصول‌گرایان از فرجام آتش اختلاف!

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم اختلافات درون جریانی در میان نیروهای راست در حالی با هدف دستیابی به اکثریت این مجلس تشدید شده است، که با تهدید نمایندگان مجلس انقلابی به استیضاح وزیر کشور، احمد وحیدی ناچار شد معاون سیاسی خود را که چندی پیش در دستورالعملی، استانداران، فرمانداران و بخشداران را از همراهی با نمایندگان مجلس تا زمان برگزاری انتخابات منع کرده بود، برکنار کند و استاندار قم را جایگزین او نماید.

این اتفاق که برخی نیروهای راست، آن را قدرت‌نمایی «رجب رحمانی» نماینده مردم شهرستان تاکستان در برابر وزیر کشور نیز تحلیل کردند، نه فقط سبب تشدید اختلافات بین راست‌گرایان در آستانه انتخابات مجلس شده، که نگرانی برخی چهره‌های اصول‌گرا را از فرجام این اختلافات در تعدّد لیست‌های انتخاباتی اصول‌گرایان استان در انتخابات پیش‌رو به دنبال داشت.

سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس دهم، یکی از این چهره‌ها بود؛ چهره‌ای که گفته می‌شود همراه با سردار سالار آبنوش، دو کاندیدای محوری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان در حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز خواهند بود، هر چند برخی منابع نزدیک به او، مدعی هستند که حسینی قصد حضور در انتخابات را ندارد و حتی به عنوان داوطلب نمایندگی نیز پیش ثبت‌نام نکرده است!

حسینی در بیانیه‌ای که ۲۵مردادماه با عنوان «هوشیار، هوشیار، نیروهای عزیز انقلابی» منتشر کرد، خطاب به انقلابیون تاکید کرده است: «عزیزان تفرقه بین نیروهای خودی نقشه است.» او در این بیانیه با تاکید به ضرورت هوشیاری نیروهای موسوم به انقلابی نسبت به دست‌های پنهانی که در حال اختلاف‌افکنی هستند، نوشته است: «این روزها دستِ پنهانی درصدد است که بین نیروهای انقلابی اختلاف ایجاد کند. برکناری معاون سیاسی وزیر کشور موجب خشم بعضی‌ها و شادی بعضی‌ها نشود.»

این نماینده سابق مجلس افزوده است: «دست‌های پنهان از اول موافق [انتخاب] وحیدی [به عنوان وزیر کشور] نبودند، اما [وقتی] دیدند آقای رئیسی به ایشان رسیده و مجلس با ۲۷۳رای که بالاترین رای بود به ایشان رای داد، ناچار با او کنار آمدند. همان‌ها بعضی از استانداران ضعيف، کم‌تجربه و کم‌ظرفیت را به آقای وحیدی تحمیل کردند. ناراحتی مجلسیان بیشتر از این بابت بود تا اطلاعیه معاون سیاسی.»

حسینی اضافه کرده است: «همان‌ها [هنگامی که] دیدند آقای رئیسی به وحیدی اعتقاد دارد و از این طریق نمی‌شود وحیدی را کنار گذاشت با مشورت‌های نسنجیده به آقای معاون (بدون مشورت با وزیر کشور) آن اطلاعیه صادر شد. همین مطلب صدای مجلس [را] در می‌آورد و مجلسیان که از انتخاب بعضی از استانداران ناراحت بودند را مقابل وزیر قرار می‌دهند [تا] با یک تیر دو نشان [بزنند]؛ اگر به استیضاح رسید که مجلس را به توپ ببندند و از وحیدی هم خلاص شوند [و اگر… اما] هوشیاری آقای رئیسی نقشه آن‌ها را بر باد داد.»

او همچنین در بیانیه خود که البته اشاره‌ای به هویت «همان‌ها»یی که نام برده است، نکرده، نوشته است: «عزیزان تفرقه بین نیروهای خودی نقشه است؛ با هوشیاری، توپ‌خانه‌‌های خود را روی دشمن بگیرید»!

* امام جمعه قزوین و نگرانی‌های انتخاباتی

با این‌همه، امام‌جمعه قزوین نگران حضور «ابن‌زیادهای زمانه» در انتخابات مجلس دوازدهم در استان است که با پول‌پاشی بتوانند روند و نتایج این انتخابات را تغییر دهند. عبدالکریم عابدینی که پیش از این در چند تریبون، از حضور احتمالی افراد مساله‌دار در رقابت‌های انتخابات مجلس ابراز نگرانی کرده بود، در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته خود، تاکید کرده است: «ابن‌زیادهای زمانه در ایام انتخابات پول‌پاشی می‌کنند».

در حالی که روابط‌عمومی دفتر امام جمعه قزوین، این فراز از سخنان او در خطبه‌های نماز را منتشر نکرده، «صبح قزوین»، پایگاه خبری نزدیک به اصول‌گرایان به نقل از عابدینی با اشاره به این‌که دشمنان امام حسین (ع) دنیاپرست هستند، نوشته است: «ابن‌زیاد وقتی به کوفه آمد نقابی به چهره انداخت تا مردم کوفه را که منتظر ورود امام بودند را به اشتباه بیاندازد، قبل از ورود ابن‌زیاد و پول‌پاشی‌هایش؛ اکثر مردم کوفه موافق امام حسین (ع) بودند، اما طمع دنیا و پول سرنوشت بسیاری از آنان را تغییر داد».

امام جمعه قزوین افزوده است: «در جامعه امروز ابن‌ زیادهای بسیاری وجود دارند که نقاب دین بر چهره دارند، اما دستشان در جیب بیت‌المال است، افراد دورویی که صداقت ندارند و با نام دین به جان مردم می‌افتند».

عابدینی همچنین تصریح کرده است: «امروز با نزدیک شدن به زمان انتخابات برخی نقاب به چهره دارند، آن‌هایی که با وعده مال دنیا علیه آرمان‌های امام و انقلاب می‌ایستند، کارها را با دروغ و دغل پیش می‌برند؛ مردم باید در انتخاب اینگونه افراد حواس خود را جمع کنند».

* به‌نظر می‌رسد با آن‌چه طی چند ماه گذشته در اردوگاه اصول‌گرایان رخ داده، انتخابات مجلس دوازدهم نه تنها صحنه رقابت میان طیف‌های سه‌گانه این جریان سیاسی خواهد بود، که در تقابل بین آنان، این احتمال که در غیبت اصلاح‌طلبان و مشارکت حداقلی رای‌دهندگان، کاندیداهای مستقل عبور کرده از فیلتر شورای نگهبان بتوانند به کُرسی‌های استان در مجلس دست یابند، دور از انتظار نیست.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=10173

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.