اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
وقتی سخنان یک مسئول پُر بازتاب می‌شود

از ممنوعیت آستین کوتاه تا منع گفت‌وگو در تاکسی

  • کد خبر : 8735
  • 27 نوامبر 2021 - 11:38
از ممنوعیت آستین کوتاه تا منع گفت‌وگو در تاکسی
«رانندگان تاکسی نباید مشکلات شخصی و مسائل معیشتی خود را به مسافران انتقال دهند.» این فرازی از سخنان شیما زرآبادی‌پور سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قزوین در دیدار با اعضای هیات‌مدیره تعاونی تاکسیرانان 133 است که بازتاب متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی مجازی داشت.

او همچنین در این دیدار با تاکید بر آموزش رانندگان در خصوص رفتار با مسافران و همچنین بهبود امکانات و تجهیزات تاکسی‌ها، گفته بود: «باید آیین‌نامه انضباطی رانندگان تاکسی تدوین شود و هیات مدیره تعاونی تاکسیرانان از طریق ایجاد طوفان فکری و تشکیل جلسات مشورتی با خلق فکر و ایده‌های جدید به رشد مجموعه کمک کند.»

سخنان پُر بازتاب این مسئول درباره عدم طرح مشکلات شخصی و مسائل معیشتی رانندگان با مسافران، در حالی بیان شده که سه سال قبل نیز صدور یک بخشنامه در شهرداری قزوین مبنی بر ممنوعیت پوشیدن لباس آستین کوتاه برای رانندگان آژانس جنجالی شد. در آن بخشنامه تاکید شده بود: «با عنایت به اینکه برخی از رانندگان آژانس در مناطق و سازمان‌ها نسبت به رعایت شئونات اسلامی اقدام نکرده و با لباس آستین کوتاه در محل کار حاضر می‌شوند. مقتضی است دستور فرمایند نسبت به رعایت موارد مطروحه اقدام لازم را معمول داشته و در غیر این صورت از فعالیت آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد.»

در همین حال، یک جامعه‌شناس در واکنش به سخنان سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین درباره عدم انتقال مشکلات شخصی و مسائل معیشتی رانندگان تاکسی به مسافران، به فروردین امروز می‌گوید: اینکه توقع داشته باشیم در یک سفر درون شهری هر چند کوتاه، بین راننده تاکسی و مسافرانش کلامی رد و بدل نشود؛ توقع غیرمنطقی و ناشدنی است.

مرتضی سیدالحسینی با بیان اینکه مسافران زمانی را که در تاکسی صرف می‌کنند، معمولا مشغول فعالیت خاصی نیستند؛ می‌افزاید: گرچه در این سال‌ها، بیشتر مردم درگیر شبکه‌های مجازی اجتماعی موبایلی هستند، اما کماکان بخش قابل توجهی از زمانی‌که در درون تاکسی حضور دارند، صرف گفت‌وگو با راننده یا دیگر مسافران می‌شود.

او اضافه می‌کند: گفت‌وگو در درون وسیله‌نقلیه عمومی به نام «تاکسی» که به‌نوعی یک پاتوق اجتماعی موقت به شمار می‌رود، معمولا پیرامون رخدادها و مسایل سیاسی و اقتصادی است و کمتر متوجه وقایع یا امور فرهنگی و اجتماعی می‌شود و از این رو طبیعی است با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی این روزهای مردم در نتیجه تورم و گرانی‌های کمرشکن، هر گفت‌وگویی در درون تاکسی، چه بین راننده با مسافران و چه بین مسافران و راننده، به سرعت به این مسایل کشیده شود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه، متاسفانه مشکلات حل نشده فراوان رانندگان تاکسی و درددل‌های ناشنیده آن‌ها، خُلق تاکسیرانان را تنگ کرده است؛ تصریح می‌کند: با گرانی روزافزون قطعات یدکی خودرو، سخت شدن معیشت مردم که رانندگان تاکسی نیز بخشی از همین مردم هستند، این انتظار که آن‌ها در هم کلامی چند دقیقه‌ای با مسافران، از مسایل مشترک خود نگویند، توقعی غیرواقعی است.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=8735

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.