اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
آرایش کارزار انتخاباتی در روزهای بهاری؛

چپ سردرگم؛ راست نگران

  • کد خبر : 7917
  • 16 مارس 2021 - 14:20
چپ سردرگم؛ راست نگران
چه ناامید باشید، چه سرخورده و مایوس، در سال1400 بزرگترین رویداد سیاسی کشور رخ می‌دهد تا دست کم نقشه راه کشور برای مواجه با تحریم‌ها مشخص شود؛ از این رو، دو جناح مورد تایید نظام برای به دست گرفتن این سرنوشت تلاش می‌کنند و در این بین، انتخابات شورای شهر هم در این مسیر قرار گرفته؛ هرچند تجربه گذشته نشان داده، مجلس محلی، می‌تواند پله‌ای باشد برای ورود به حلقه نزدیک به قدرت و به طبع طیف‌های راست و چپ قزوین هم می‌خواهند سهمی از آن داشته باشد.

طنز تلخ انتخابات
رحیم سرکار، تحلیل گر سیاسی، در خصوص استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر به «فروردین امروز» می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد همچنان که در انتخابات مجلس نیروهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کردند، در انتخابات شوراها هم این رد صلاحیت‌ها شدید باشد.
او در ادامه توضیح می‌دهد: به همین دلیل اصلاح‌طلبان، منتظر می‌مانند کاندیداهایی که ثبت‌نام می‌کنند، کدام یک تأیید صلاحیت می‌شوند و اگر کاندیداهایی باشند که می‌توانند برای آینده شهر و اصلاحات و کشور مفید باشند، لیست می‌دهند و در انتخابات شرکت می‌کنند؛ اما اگر کاندیداهای شاخص رد صلاحیت شدند و افرادی تایید شدند که ویژگی‌های شورای اصلاح‌طلبان را نداشتند، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.
این فعال سیاسی تصریح می‌کند: این به معنی تحریم انتخابات نیست؛ در واقع ما کسی را تشویق نمی‌کنیم که در انتخابات شرکت نکند، بلکه لیستی اعلام نمی‌کنیم تا مردم به آن رأی دهند.
البته سرکار تاکید می‌کند که شورای اصلاح‌طلبان در تلاش است از افراد صاحب‌نظر و متعهد دعوت کند که کاندیدای انتخابات شورا شوند؛ هرچند بسیاری از افراد حاضر نیستند پا به عرصه‌ای بگذارند که ممکن است رد صلاحیت شوند با وجود این افراد توانمندی هستند که بتوان متقاعد کرد در انتخابات شوراها کاندیدا شوند.
این روزنامه‌نگار تصریح می‌کند: شرایط اصلاح‌طلبان به مانند اصولگرایان نیست که بتوانند با دعوت از کاندیدا، آزمون برگزار کنند. اصلاح‌طلبان حتی نمی‌توانند اسامی کاندیداهای احتمالی را آشکار کنند؛ چون واهمه دارند تأیید صلاحیت‌کنندگان آن‌ها را رد صلاحیت کنند.
او می‌افزاید: اصولگرایان چون می‌دانند که کاندیداهای آن‌ها رد صلاحیت نمی‌شود؛ بنابراین مدت‌هاست فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند و جلسات خود را برگزار می‌کنند. این طنز تلخ انتخابات در ایران است.
سرکار، دلیل رقابت نابرابر را در این می‌داند که حاکمیت رفتاری واحد با اصلاح‌طلبان ندارند و در برهه‌هایی از تاریخ دوست دارد اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند و لیست بدهند و در دوره‌هایی هم اجازه نمی‌دهد که کاندیدا داشته باشند و همین برخورد دوگانه است که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند برای انتخابات سازوکار هدفمندی داشته باشند.
البته با همه مسائل این روزنامه نگار تاکید می کند که شورای احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب استان قزوین، با برگزاری جلساتی منظم در مورد انتخابات بحث می‌شود و راه‌های ورود و خروج را بررسی می‌کنند.
این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه چندان به باز شدن فضای فعالیت‌های انتخاباتی خوش‌بین نیست، می‌گوید: نگرانم کشور به سمت تک قطبی شدن پیش برود که نتیجه آن، انفعال نیروهای سیاسی و اجتماعی و در نهایت جامعه به دنبال دارد؛ البته گذر زمان نشان می‌دهد گام‌های سنجیده‌ای برای باز کردن این فضای متسلسل وجود ندارد و این یعنی بی‌توجهی به خواست و اراده مردم.

حضور شرطی
حجت‌الاسلام سیدناصر قوامی، رییس شورای اصلاح‌طلبان استان قزوین هم در خصوص استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر به «فروردین امروز» میگوید: باید گزینه‌هایی که خود را قربانی مردم می‌کنند، نه مردم را قربانی خود، وارد میدان شوند؛ در این صورت مردم رأی می‌دهند و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
او می¬افزاید: استراتژی اصلاح‌طلبان باید این باشد که چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری ۲۰۰ تا ۳۰۰نفر افرادی که اصلاح‌طلب واقعی هستند و هم قدرت رأی آوری دارند، شناسایی شوند و در لیست قرار بدهند و اعلام کنند که اگر این افراد تأیید شدند، در انتخابات شرکت می‌کنیم؛ اما اگر تأیید نشدند چه دلیلی دارد، در انتخابات شرکت کنیم.

ملاک‌ها؛ عامل وحدت
حامد کبودوند، فعال سیاسی اصولگرا هم در خصوص برنامه جبهه پایداری برای انتخابات شورای شهر به «فروردین امروز» میگوید: حزب پایداری به عنوان یک تشکل سیاسی مثل بقیه تشکل‌های علاقه‌مند به نظام مقدس جمهوری اسلامی تمایل دارد با وحدت حداکثری و بالابردن مشارکت مردم در انتخابات نقش‌آفرین باشد و یکی از مهمترین دغدغه‌های آن تبیین ملاک‌ها و معیارها و شاخص‌های دقیق و پرهیز از کلی‌گویی است.
او ادامه می‌دهد: اگر معیارها و ملاک‌های افراد را برای انتخابات دقیق، واضح و با جزییات برای مردم تبیین کنیم و اختیار انتخاب را به مردم بسپاریم تا مردم خود انتخاب آگاهانه داشته باشند، قطعاً نتیجه‌ای که حاصل می‌شود فارغ از احزاب و جریان برای مردم مبارک خواهد بود.
کبودوند تاکید میکند: فارغ از هرگونه نگاهی، می‌توانیم به راحتی به وحدت برسیم، اگر به جای اینکه به مصادیق و افراد توجه کنیم، به شاخص‌ها و ملاک‌ها بپردازیم.

ایثار اصولگرایانه
عباس نیکویه، از اعضای مرکزی ائتلاف پیروان ولایت نیز درباره نحوه ورود اصولگرایان به انتخابات به «فروردین امروز» می‌گوید: ائتلاف پیروان ولایت، گام‌هایی را برای وحدت برداشته و به افراد علاقه‌مند به کاندیداتوری، فرم‌هایی داده شده و مصاحبه شده‌است و در حال بررسی وضعیت این افراد هستند تا از میان این‌ها ۹نفر انتخاب شود.
او با توجه به اوضاع اقتصادی به دوستان اصولگرایش چنین توصیه می‌کند: تمام کسانی که توان اداره شهر را دارند و می‌توانند موثر باشند، کاندیدا شوند؛ چون کار سنگینی است و کار را باید به کاردان بسپارند.
این فعال سیاسی اصولگرا تأکید می‌کند: هرکسی که کاندیداتوری شورای شهر را می‌پذیرد بداند که کار ساده‌ای نیست، باید گروه‌های سیاسی ]اصولگرا[ نسبت به هم گذشت داشته باشند و وحدت ایجاد کنند؛ بنابراین باید سراغ کسانی رفت که توانایی داشته باشند.
نیکویه تاکید می‌کند: نه این که همه افراد وارد میدان شوند که این خود بیشتر از نبود شناخت از شهرداری و مشکلات شهر دارد. اگر همه گروه‌ها و جریان‌ها می‌خواهند قزوین حرکت کند، باید بسیار حساب شده وسط میدان بیایند و هر جریان سیاسی و یا فردی که به شورای شهر راه پیدا می‌کند باید مسئولیت بپذیرد، نه این که بعدها شانه خالی کند.
عضو مرکزی ائتلاف پیروان ولایت در مورد اختلاف میان جریان‌های اصولگرا هم می‌گوید: اختلاف سلیقه و نظر وجود دارد و مثل بقیه جریان‌های مختلف ۲ تا ۳گروه هستند و لیست‌های مختلفی ارائه شده‌ است؛ اما تلاش می‌شود که وحدت ایجاد گردد.

کاندیدای منفعل؛ ممنوع
محمدحسین شفیعی‌ها، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی قزوین هم در مورد ملاک‌ها و ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان به «فروردین امروز» می‌گوید: با توجه به وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی و همچنین تجربیات پنج دوره شورای شهر، یکی از ملاک‌ها برای انتخابات پیش‌رو این است که کاندیدا، فارغ از هرگونه استفاده و بهره‌مندی شخصی باشد.
او می‌افزاید: اگر فردی تلقی و تصورش این باشد که با ورود به شورای شهر بتواند زمینه‌های بهره‌مندی‌های شخصی را فراهم کند، هم به خود و هم به جامعه خیانت کرده است. شورای شهر و شهرداری محلی نیست که قبل از آن بتوانیم زندگی و آینده خود را رقم بزنیم.
شفیعی‌ها، ملاک مهم دیگر انتخاب کاندیدا برای حضور در لیست اصولگرایان را اشراف به مسائل شهر می‌داند و می‌گوید: این افراد باید شناخت درست و واقعی از وضعیت عمومی شهر در حوزه‌های شهری، اجتماعی، اقتصادی و مالی و جنبه‌های مختلفی که شهرداری با آن درگیر است، داشته باشند که اگر اشراف نداشته باشند، پرداختن و ورود به این عرصه یک امر بی‌حاصل و غلطی است.
این فعال سیاسی در توضیح بیشتر می‌آورد: حتی اگر چنین فردی هم رأی هم بیاورد، زمانی که وارد شورا می‌شود، عنصر منفعلی می‌شود و اگر عناصر فرصت‌طلب و ضعیفی هم حضور داشته باشند به راحتی جریان صحیح اداره شهر به انحراف کشیده می‌شود و تجربه شوراهای اخیر در سطح کشور نشان می‌هد که منجر به انحلال و دستگیری اعضای شورا شد.
چند ماهی به انتخابات شورای شهر باقی مانده‌ است که از یک سو، اصلاح‌طلبان، نگران رد صلاحیت‌ها در شرایط بین آمدن و نیامدن هستند؛ از سوی دیگر، اصولگرایان، نگران «احساس تکلیف انتخاباتی» هستند که در انتخابات دامن‌گیرشان می‌شود؛ اما آیا این تحرکات سیاسی، دل نگرانی مردمی است که در روزهای بی‌حسی‌اند؟!

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=7917

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.