اطلاعیه

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
اجاره‌نشین‌ها به حاشیه‌نشینی روی آورده‌اند

یکه‌تازی اجاره‌بها در بازار راکد مسکن

  • کد خبر : 6848
  • 19 ژانویه 2021 - 11:06
یکه‌تازی اجاره‌بها در بازار راکد مسکن
اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری همچنان رو به افزایش است؛ این در حالی است که در ماه‌های اخیر، دادوستد در بازار مسکن رو به رکود گذاشته و نه تنها دیگر خبری از افزایش قیمت‌ها نیست که فروشندگان برای راضی کردن خریداران در این بازار، گاه دست به کاهش چندین ده میلیونی قیمت‌ها به ویژه در واحدهای مسکونی لاکچری یا دارای متراژ بیش از 150مترمربع زده‌اند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نیز یکه‌تازی اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری را تایید می‌کند. بر اساس این گزارش، در فصل پاییز ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد٢٠٩ رسیده که نسبت به فصل قبل (١٩٥.٨)، ٦.٨درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان آذربایجان غربی با ١٩درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣.٩درصد افزایش بوده است.

در همین حال، درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها یا همان تورم نقطه به نقطه در فصل پاییز١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٢٨.٤درصد بوده که البته نسبت به فصل تابستان ١٣٩٩با ٢٨.٩درصد، پنج دهم واحد درصد کاهش داشته است.

این گزارش همچنین گویای آن است که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه با ٣٨.٦درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ١٢.٧درصد افزایش است. آنگونه که این گزارش روایت می‌کند: متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند، در پاییز امسال برابر با ٣٤درصد بوده است.

با این همه، در حالی که در پاییز١٣٩٩ شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد٢٠٩ رسید، این شاخص در مناطق شهری استان قزوین،۱۷۰ بوده و درصد افزایش اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در قزوین در این فصل نسبت به تابستان ۹/۵درصد، اما نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹/۱۸بوده است. مرکز آمار ایران همچنین میزان تورم فصلی و نقطه به نقطه اجاره‌بها در مناطق شهری قزوین را در فصل تابستان نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۰درصد اعلام کرده است.

یک کارشناس حوزه مسکن، در این‌باره به «فروردین امروز» می‌گوید: آنچه در بررسی میزان تورم اجاره‌بهای واحدهای مسکونی باید مورد توجه قرار گیرد؛ تورم نقطه به نقطه نیست؛ بلکه تورم سالانه است که باید با جمع تورم چهار فصل و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل به دست آورد.

رضا توکلی با بیان اینکه، میزان افزایش اجاره‌بها در شهر قزوین طی سال‌جاری، به طور میانگین حدود ۴۰درصد بوده، می‌افزاید: البته این افزایش در مناطق مختلف متغیر بوده، به ‌طوری که در مناطقی مانند ملاصدرا، ولایت، سُرتک و بلوار شمالی، حدود ۵۰درصد بوده است، اما در مناطق جنوبی و حاشیه‌ای، میزان افزایش قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی حدود ۳۰درصد تخمین زده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه، میزان افزایش اجاره‌بها در مناطق شمالی و مرکزی شهر قزوین سبب افزایش تقاضا برای واحدهای استیجاری در شهرک‌های حاشیه‌ای از جمله مینودر، اقبالیه، چوبیندر، بیدستان، شریفیه، محمدیه، نصرت‌آباد و مهرگان شده است، اضافه می‌کند: کاهش توان مالی مردم برای خرید مسکن و افزایش ۴۰درصدی اجاره‌بها به طور میانگین در شهر قزوین، تقاضا را برای اجاره‌نشینی در مناطق حاشیه‌ای افزایش داده است، در حالی که با افزایش تقاضا، این مناطق با کمبود واحد استیجاری و در نتیجه سیر صعودی اجاره‌بها مواجه شده‌اند.

با آنچه در گزارش مرکز آمار ایران قابل دستیابی است، به‌نظر می‌رسد نه تنها رکود در بازار مسکن و یا کاهش تدریجی قیمت دلار، تاثیری در متوقف کردن اجاره‌بها نداشته است، بلکه آنچه که این قیمت را در کف جامعه تعیین می‌کند نه متغیرهای اقتصادی که نیاز مالی مالکان واحدهای استیجاری در نتیجه تورم و گرانی روزافزون و سرسام‌آور جاری است.

 

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6848

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.