اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
«فروردین‌امروز» از سهم قزوین در بودجه سال1400 گزارش می‌دهد

جیب پُر؛ دست ِخالی

  • کد خبر : 6817
  • 31 دسامبر 2020 - 9:49
جیب پُر؛ دست ِخالی
لایحه بودجه سال آینده کشور در حالی تقدیم مجلس یازدهم شد که از همان ابتدا مشخص بود با نرفتن رییس جمهور روحانی به مجلس، واکنش به این اقدام که براساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفت، در مخالفت با لایحه بودجه بازتاب خواهد یافت.  

گرچه این مخالفت، دلایل دیگری هم داشته و دارد که عمدتا بر محور منابع غیر واقعی درآمدی بودجه و عدم توجه به ضرورت اصلاح بودجه تقدیمی متمرکز شده است. با این همه، رویکرد برخی از نمایندگان مجلس از جمله دو تن از نمایندگان استان در این انتقادها، سهم عمرانی در نظر گرفته شده برای استان آن‌ها در این لایحه است.

* سهم اندک قزوین در بودجه۱۴۰۰

اظهارات نماینده مردم شهرستان تاکستان در صحن علنی مجلس مبتنی بر همین رویکرد بود. رجب رحمانی با تاکید بر اینکه،  دولت و مجلس باید با اتکا و همفکری همدیگر بودجه مطلوبی را پیش‌بینی و تنظیم و از کسری بودجه جلوگیری کنند، از بودجه عمرانی در نظر گرفته شده برای استان قزوین در بودجه سال آینده به شدت انتقاد کرد.

او با یادآوری اینکه بودجه عمرانی استان قزوین در لایحه بودجه سال جاری، ۱۸۵میلیارد تومان و در سال۱۴۰۰، ۲۲۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، می‌گوید: بودجه استان ۳۵میلیارد تومان افزایش یافته است، اما بودجه سیستان و بلوچستان که در سال۹۹، ۸۳۰میلیارد تومان بوده، در لایحه۱۴۰۰ به  هزار و ۱۹۳میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین بودجه خوزستان در سال جاری، ۱۴۷۹میلیارد تومان بوده و در لایحه بودجه۱۴۰۰ به ۲۷۰۰میلیارد تومان افزایش یافته و بودجه استان بوشهر که در سال جاری، ۴۵۰میلیارد تومان بوده و در لایحه سال آینده به ۱۲۰۰میلیارد تومان افزایش یافته است.

نماینده مردم تاکستان با تاکید بر اینکه، بودجه برخی استان‌ها در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ دولت، ۱۲۰۰میلیارد تومان افزایش یافته است، می‌افزاید: اما بودجه استانی مانند قزوین تنها ۳۰میلیارد تومان افزایش یافته است. البته درست است که باید به مناطق محروم توجه بیشتری شود، اما سایر استان‌ها هم جزو این کشور هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

رحمانی خطاب به نمایندگان مجلس اضافه می‌کند: باید بودجه را به گونه‌ای ببندیم که همه کشور براساس اصلاح ساختار بودجه به برنامه خود برسند و استان‌ها هم از بودجه بهره‌مند شوند.

 

* من از سهم قزوین راضی نیستم!

سهم قزوین از لایحه بودجه۱۴۰۰ به ویژه در بخش عمرانی، مورد انتقاد جدی استاندار قزوین نیز است.  هدایت‌اله جمالی‌پور می‌گوید: از بودجه عمرانی استان در لایحه بودجه۱۴۰۰ به هیچ‌وجه راضی نیستم و انتظار ما این است که حداقل ۵۰درصد درآمدهای ما به عنوان بودجه عمرانی استان تعیین شود.

او با تاکید بر اینکه، استان قزوین سهم بالایی در تأمین درآمدهای عمومی دولت و کشور دارد؛ ولی سهم آن از بودجه عمومی کشور بسیار پایین است؛ می‌افزاید: در این‌باره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم صحبت کردیم. البته از رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنم؛ چرا که در این مدتی که توفیق خدمتگزاری به مردم قزوین را داشتم، بیشترین کمک را به ما کردند.

نماینده عالی دولت در استان اضافه می‌کند:‌ به همین خاطر از رئیس سازمان برنامه و بودجه توقع داریم که در حوزه بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) سهم بیشتری را به استان قزوین در بودجه عمومی سال آینده تخصیص دهند تا بتوانیم شرایط بهتری را اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و راکد در استان رقم بزنیم.

موضوعی که نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی هم از زاویه‌ای دیگر نسبت به آن نقد دارد. لطف‌اله سیاهکلی مرادی با یادآوری اینکه، کل بودجه استان قزوین در سال جاری، ۶۰۰میلیارد تومان است، اما قزوینی‌ها سالانه ۲۶۰۰میلیارد تومان مالیات به دولت می‌پردازند؛ می‌گوید: بودجه استان کمتر از یک چهارم درآمدهای مالیاتی آن است و بودجه استان از بودجه سالیانه شهرداری قزوین هم کمتر است و این نشان می‌دهد که دولت در حق مردم استان ما که پر از ظرفیت‌های اقتصادی است، جفا کرده است.

 

* سهم ما، از بودجه شهرداری هم کمتر است

او می‌افزاید: تازه از این بودجه ۲۱۱میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه‌ای یا همان حقوق و دستمزد کارمندان و کارکنان دولت است و فقط ۳۸۹میلیارد تومان بودجه و اعتبارات عمرانی برای استان قزوین در نظر گرفته شده است و از آنجایی که اعتبارات هزینه‌ای یادشده با توجه به حقوق سال گذشته کارمندان نوشته شده، با توجه به اینکه قرار شده ۵۰درصد حقوق کارکنان دولت افزایش پیدا کند، هیچ سهمی از بودجه برای کار عمرانی باقی نمی‌ماند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه میان بودجه‌نویسی و تخصیص بودجه تفاوت چشمگیری وجود دارد، اضافه می کند: امسال پیش‌بینی تخصیص بودجه عمرانی استان قزوین توسط دولت ۶۰درصد است که نشان می‌دهد سال جاری در بهترین حالت حدود ۲۰۰میلیارد بودجه عمرانی برای توسعه استان اختصاص می‌یابد که عدد بسیار ناچیزی است.

سیاهکلی مرادی تصریح می‌کند: وقتی در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان حضور پیدا کردم و از این میزان بودجه اطلاع پیدا کردم، متوجه شدم که اصولاً بودجه‌ای برای توسعه استان قزوین در اختیار نداریم که بخواهیم در مورد آنها بحث کرده و یا در جاهایی برای تخصیص بهتر بودجه تذکر دهیم.

او با یادآوری اینکه، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار ملی نیز برای اجرای طرح‌های عمرانی در استان قزوین در نظر گرفته شده است، تاکید می‌کند: سرجمع این بودجه با بودجه عمرانی خود استان در بهترین حالت ۷۰۰میلیارد تومان است که باز از بودجه شهرداری قزوین که ۹۰۰میلیارد تومان است، کمتر است.

نماینده مردم قزوین در مجلس همچنین خاطرنشان می‌کند: «بنابراین دولت ۳برابر بودجه‌ای که به استان ما می‌دهد را از طریق مالیات از مردم قزوین می‌گیرد که حتماً باید این وضعیت تغییر کند. اگر حتی نیمی از درآمد مالیاتی دولت از این استان را به مردم قزوین برگرداند، شاهد تسریع جدی اجرای امور توسعه‌ای و عمرانی در استان خواهیم بود.»

 

* یاری، انتقادها را وارد نمی‌داند!

اما رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با رد این انتقادها معتقد است: مجموع درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی ما حدود ۳هزار میلیارد تومان است که ۲برابر این مقدار یعنی حدود ۶هزار میلیارد تومان از دولت بودجه می‌گیریم.

ابوالفضل یاری با اشاره به انتقادهایی که بودجه استان را کمتر از درآمدهای مالیاتی آن می‌دانند، به «تسنیم» گفته است: ۹۲درصد درآمدهای استان از طریق مالیات تامین می‌شود، بنابراین حدود ۲هزار و  700میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم که تقریباً نصف کل بودجه استانی و ملی اختصاص ‌یافته به استان قزوین در لایحه بودجه ۱۴۰۰ است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که سهم ما از بودجه از درآمدهایمان یا مالیاتی که به دولت می‌دهیم، کمتر است.

این مسئول، علت قرار داشتن قزوین در رتبه۲۸ استانی در لایحه بودجه۱۴۰۰ را نرخ بالای برخورداری در استان دانسته و اضافه کرده است:‌ با توجه به اینکه میزان بودجه تخصیصی به استان‌ها بر مبنای شاخص‌های محرومیت و توسعه‌‌نیافتگی آنها اختصاص می‌یابد، طبیعی است که سهم استان برخوردار و بیشتر توسعه‌یافته قزوین از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و لرستان کمتر است.

یاری با تاکید بر تاثیرگذاری پایین بودجه‌های دولتی برای رشد و توسعه استان تصریح کرده است:‌ پیشتر هم گفته بودم که نقش بودجه‌های دولتی در رشد شاخص‌های مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بهترین حالت ۱۰درصد است و باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران مختلف داخلی و خارجی برای توسعه استان به ویژه توسعه اشتغال و رفاه باشیم.

او ادامه داده است: با وجود تلاش‌های زیادی که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در استان قزوین انجام شده، اما هنوز در این حوزه با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم و باید به این نکته توجه کنیم که سرمایه‌گذاری خارجی پیشران اصلی توسعه در بیشتر کشورهای بزرگ و پیشرفته امروز دنیا به ویژه قدرت‌هایی نوظهوری مانند چین و هند است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همچنین خاطرنشان کرده است: در لایحه بودجه۱۴۰۰ هم در حوزه عمرانی و هم جاری عدد رشد استان ما نسبت به میانگین کشوری جزو عددهای بالاست؛ اما چون پایه بودجه ضعیف است، این رشد خود را نشان نمی‌دهد.

با این همه، به نظر می‌رسد به رغم انتقادها نسبت به ساختار لایحه بودجه سال۱۴۰۰ دولت به ویژه درباره جایگاه استان قزوین در این لایحه و سهم اندک در نظر گرفته شده برای استان در بخش عمرانی، در جریان بررسی این لایحه در مجلس، چون سال‌های گذشته اتفاق خاصی برای استان قزوین رخ نخواهد داد و همچنان سهم قزوین در فهرست میزان برخورداری استان‌ها از بودجه۱۴۰۰، جایگاهی بهتر از ردیف بیست و هشتم نخواهد بود، مگر آنکه اتفاق تازه‌ای بیفتد که آن را نیز باید در میزان تلاشی جستجو کرد که توسط نمایندگان استان در مجلس صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6817

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.