اطلاعیه

  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
ردپای چهره‌های سیاسی در واگذاری شرکت ۵۰ساله

کنتورسازی و پیامدهای خصوصی‌سازی

  • کد خبر : 6149
  • 15 سپتامبر 2019 - 7:10
کنتورسازی و پیامدهای خصوصی‌سازی
تجمع چندروزه کارگران بیکارشده کارخانه ۵۰ساله کنتورسازی مقابل استانداری قزوین بار دیگر این واحد تولیدی را تیتر خبر رسانه‌ها کرد.
کارخانه‌ای که بعد از واگذاری به بخش خصوصی، دچار چالش‌های متعددی شد و سرانجام در حالی که مدیرعامل آن از اواخر سال۱۳۹۵ در زندان است، تعطیل شد و حدود ۲۰۰کارگر این واحد تولیدی که معوقات دستمزدی سه ساله‌ آنها تاکنون پرداخت نشده، بیکار شدند.
ماجرای واگذاری سهام شرکت کنتورسازی قزوین را شاید بتوان جنجالی‌ترین پرونده تخلف در عمر ۵۰ساله بورس ایران دانست؛ شرکتی که با قدمت پنج دهه در دستور خصوصی‌سازی قرار می‌گیرد، هشت هزار نفر سهام آن را می‌خرند و سهام آنها به ‌دلیل کلاهبرداری صورت‌گرفته در جریان عرضه سهام مسدود شده و با این کار، کنتورسازی وارد سرازیری می‌شود. سرازیری‌ای که این روزها منجر به تعطیلی آن شده است. داستان ورشکستگی شرکت کنتورسازی را باید در سه ضلع جست‌وجو کرد؛ علی ‌عاملی، کارفرمایی که بعد از خصوصی‌سازی شرکت به‌عنوان کارفرما انتخاب می‌شود و از سوی رؤسای ‌جمهوری دولت‌های نهم و دهم تقدیرنامه دریافت می‌کند، کنتورسازی را به ورشکستگی می‌کشاند و اکنون در زندان است، همچنین اتاق اصناف و سازمان بورس اوراق بهادار.
پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، سید احمد عاملی، سیداحمد نصری، ویدا بیگدلی، محمد تعلق، محمدحسن نامی و علی عاملی به عنوان اعضای هیات‌مدیره منصوب شدند تا دوران جدیدی برای این شرکت شکل دهند؛ اما کارکنان کنتورسازی از افراد دیگری نیز نام می‌برند که در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی سهم و منفعت داشتند؛ افرادی که نزدیکی به جریان‌های خاص آن‌قدر به آنها قدرت داده بود که یار در سایه واگذاری باشند. یکی از کارگران که بیش از ۲۰سال در کنتورسازی مشغول به کار بوده و در شورای کار این شرکت نیز به‌عنوان نماینده حضور داشته، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «در دوره واگذاری شرکت در سال۸۸، یکی از افراد سیاسی نیز رفت‌وآمد فعالی داشت و بعد از واگذاری، یکی از وزرای سابق دولت‌های نهم و دهم نیز عضو هیات‌مدیره کنتورسازی بوده است. کسی که علی‌عاملی، مدیرعامل شرکت، در آخرین جلسه دادگاه درباره او گفته است: او هم جزء هیات‌مدیره بود و امضایش پای تمام قراردادها نقش بسته. چرا الان این یک نفر باید از میان متهمان اصلی حذف شود.»
با این حال، عیدعلی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با اشاره به بیکارشدن کارگران کنتورسازی، معوقات دستمزدی دو ساله آنان و تعطیلی کارخانه، گفته است: «صرف نظر از این مساله که در گذشته در واگذاری شرکت کنتورسازی به بخش خصوصی چه افرادی دخیل بودند و چگونه واگذار شده است لازم است مسوولان هر چه زودتر مشکل کارگران را حل کنند، چرا که آنها ظرفیتی دارند و بیش از حد خسته و کلافه شده‌اند.»
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=6149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.