اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
خاطرات تلخ دیروز، عبرت امروز؛

توان افزایی برای رویارویی با زلزله

  • کد خبر : 5749
  • 13 سپتامبر 2018 - 9:17
توان افزایی برای رویارویی با زلزله
در روزهای گذشته، پنجاه و ششمین سالروز زلزله مرگبار بوئین زهرا، را پشت سرگذاشتیم. زمین لرزه مهیبی که ساعت 11 یک شب شهریورماهی، این شهر را به لرزه درآورد، بیش از 20 هزار نفر را به کام مرگ کشاند و هزاران تن را بی خانمان کرد. قزوین در خاطرات خود با زلزله های سهمگین غریبه نیست.
دامنه زلزله بزرگ منجیل و رودبار که در سال ۶۹ رخ داد، تا لوشان و طارم هم کشیده شد و علاوه بر خسارات و جراحاتی که به اهالی استان وارد کرد، تا مدت ها قزوینی ها میزبان مهاجران، بی خانمان  ها و زلزله زده ها بودند. این در حالی است که طی چند ماه اخیر و افزایش آمار زمین لرزه ها در کشور، بار دیگر زنگ خطر برای مواجهه با زلزله در استان به صدا درآمده است. به راستی اکنون که چند دهه از قوی ترین زلزله های قزوین می گذرد، این استان تا چه اندازه خود را برای خطر احتمالی آماده کرده است؟
مدیرکل راه و شهرسازی استان اعتقاد دارد تجربه به‌دست‌آمده از زلزله‌های مختلف، به‌ویژه زلزله اخیر منطقه غرب کشور نشان داده که ما در مواقع بحران برای حفظ جان افراد و همچنین انجام کمک‌رسانی‌های سریع و مناسب نیازمند فضای‌های باز شهری هستیم .مسعود حق لطفی در این باره توضیح می دهد:« از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت شهر قزوین ۵۰۰ هکتار آن بافت ناکارآمد شهری است که جمعیت قابل‌توجهی هم در این بخش‌ها ساکن هستند. نشست ساختمان‌های تازه ساخته‌شده در این منطقه‌ها که ناشی از عدم پایداری خاک زیر پی، عدم انجام مطالعات دقیق ژئوتکنیک، عدم اجرای فونداسیون به شکل اصولی با توجه به نوع و مقاومت خاک، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، انجام حفاری‌ها و گودبرداری‌های غیرمجاز، نشت آب از شبکه‌های آب و فاضلاب و مسائلی ازاین‌ دست است، بسیار دارای اهمیت بوده و باید راهکارهای مناسب جهت رفع آن‌ها اجرایی شود.» وی حل مشکلات بافت فرسوده برای پیشگیری از بحران را نیازمند مشارکت همه
دستگاه ها دانسته و توضیح می دهد: «برای حل مشکلات مناطق بافت فرسوده و محلات آن نیاز به همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی بوده و باید با پیگیری و پیش‌بینی طرح‌های لازم، مشکلات و مسائل را مرتفع کرد.»
قدرت الله مهدیخانی؛ مدیرکل بحران استان، با اشاره به زلزله دلخراش بوئین زهرا و لزوم آمادگی همیشگی مردم قزوین برای مواجهه با این رخداد طبیعی، می گوید:« باتوجه به موقعیت خاص زمین ساختی، پهنه سرزمین ایران تحت فشارهای عظیمی قرار دارد که پتانسیل لرزه خیزی آن را به شدت بالا برده و این وضعیت تا میلیون ها سال بعد نیز ادامه خواهد داشت.» وی توضیح می دهد:« لازم است با عزم و اراده جدی درتمام سطوح، ازمسئولان بلند پایه تا مردم کوچه و بازار، با توسعه فرهنگ مقابله و پیشگیری، آموزش های همگانی، نظارت و اجرای سازه های مستحکم، رعایت حریم ها و قوانین ساخت و ساز و… از تکرار فجایع دلخراش وجبران ناپذیر جلوگیری کنیم.»

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=5749

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.