اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
7
«فروردین امروز» سرنوشت زنان حادثه دیده کمپ اقبالیه را بررسی می‌کند؛

زخم‌های بی‌مهری سوزان‌تر از آتش

  • کد خبر : 4808
  • 24 ژوئن 2017 - 7:15
زخم‌های بی‌مهری سوزان‌تر از آتش
 میانه اردیبهشت‌ماه بود که آتش خانمان سوز اعتیاد، این بار کمپ نگهداری زنان معتاد را در شهر  اقبالیه به کام خود کشید. سید مهدی حسینی، سخنگوی مرکز فوریت‌های پزشکی ظهر همان روز از مصدوم شدن 23 نفر خبر داده و گفته‌بود: حال 3 نفر از این افراد وخیم است.

دلیل حادثه تاکنون اعلام نشده؛ اما محدودیت‌های موجود در نگهداری این افراد و مشکلات مربوط به سرپرستی آن‌ها ابعاد دردناک تری به این حادثه داده‌است. در همان روز اول یکی از ۳ مصدوم فوت و یک نفر دیگر به علت شدت جراحات به بیمارستان سوانح و سوختگی تهران اعزام شد.ساز و کار سیستمی و نحوه مدیریت این کمپ‌ها هنوز شفاف نیست؛ از این رو «فروردین امروز» برآن شده تا از سرنوشت این زنان پس از آتش سوزی جویا شود.
کمپ‌ها در اختیار شهرداری نیست
مرتضی رحمانی، مدیر توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین باوجود اظهار نظرهای پیشین در این‌باره،  با اظهار بی‌اطلاعی درباره این افراد به «فروردین امروز» می‌گوید: هم اکنون در سطح استان هم سازمان بهزیستی و هم شهرداری کمپ و گرمخانه دارد و همچنین خیرین نیز به این مراکز کمک می‌کنند؛ اما کمپ‌ها به طور کلی در اختیار ما نیستند و معاونت اجتماعی استانداری و حوزه ستاد پیشگیری و  مبارزه با مواد مخدر در پیگیری این امور نقش دارند.
در غیاب مهدی کاظمی، معاون خدمات شهری شهرداری قزوین هم،  محمدی، مسئول دفتر و جانشین او می‌گوید که این موضوع‌ها از ریشه ربطی به شهرداری قزوین ندارد و حوزه‌های مرتبط دیگر باید درباره آن نظر بدهند.

رایزنی با خیرین برای راه‌اندازی کمپ
زهرا غلامرضایی، کارشناس روانشناختی بهزیستی در‌این‌باره به «فروردین امروز» می‌گوید: محلی که  در اقبالیه دچار آتش سوزی شد، مرکز نگهداری و درمان میان مدت بانوان  معتاد بود و باوجود اینکه در بعضی خبرها اعلام شد آن مکان گرمخانه بوده؛در واقع در دسته‌ی کمپ‌های ترک اعتیاد جای می‌گیرد و  تعریف گرمخانه هم از کمپ کاملا مجزاست.او ادامه می‌دهد: این کمپ از علوم پزشکی مجوز داشته‌است؛ اما پس از بروز این حادثه سازمان  بهزیستی استان  مسئولیت  افراد حاضر و ساماندهی آن‌ها را برعهده گرفت و خود وارد عمل شد.
غلامرضایی با اشاره به تعداد گرمخانه‌های استان می‌گوید: هم اکنون ۲ گرمخانه(شلتر) در سطح استان وجود دارد که این شلترها در واقع مرکزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد هستند که یکی از آن‌ها در حاشیه اتوبان امام علی (ع) قرار دارد  و سازمان  در حال رایزنی با افراد داوطلب و خیرین برای راه‌اندازی یک مرکز دیگراست.
شرایط روحی  نامناسب حادثه دیدگان
اما اشرف درویشوند، متولی اولین گرمخانه خصوصی استان قزوین است که  از ابتدا به تنهایی وارد عمل شده و با تلاش خود و تیمش توانست مکان مناسبی برای معتادین به‌ خصوص در فصول سرد سال تعبیه کند و در کنار این مکان با همکاری سازمان‌های مردم نهاد، کمک‌های جانبی نیز در اختیار این طیف قرار دهد.
 فروردین امروز از او پرسید «تاکنون به مرکز نگهداری زنان هم سر زده‌است و از سرنوشت آسیب‌دیدگان حادثه خبر  دارد؟» که در پاسخ با اشاره به اینکه حالا چند وقتی است گرمخانه‌اش تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار گرفته‌است، درباره این حادثه تلخ می‌گوید: ۲نفر از این بانوان به علت شدت جراحات از دنیا رفتند. پس از وقوع حادثه و از بین رفتن محل کمپ، این افراد را به جایی که قبلاً کمپ آقایان بوده در همان اطراف اقبالیه (جاده مهدی آباد)منتقل کردند.
  درویشوند در توضیح بیشتر می‌گوید: در دیداری که با بازماندگان این حادثه داشتیم از نظر روحی شرایط خیلی بدی دارند و چند تیم روانشناسی و روانکاوی از بهزیستی هم مشغول درمان و کمک رسانی به آن‌ها هستند؛ اما سوختگی‌هایشان به نسبت درمان شده‌است. این زنان که حالا یک درد دیگر به دردهایشان اضافه شده به طور ضروری احتیاج به حمایت همه جانبه دارند.
متولی اولین گرمخانه خصوصی قزوین ادامه می‌دهد: طرح لزوم احداث گرمخانه برای زنان معتاد توسط معاونت اجتماعی استانداری قزوین و همکاری بهزیستی و ستاد پشگیری از مواد مخدر ابلاغ و مسئولیت آن به من پیشنهاد شده تا با توجه به سابقه فعالیت در این زمینه بتوانم قدمی در این راه بردارم؛ از همین رو در جست وجوی مکان مناسبی برای احداث گرمخانه بانوان هستیم.
درویشوند می‌گوید: هم اکنون در گرمخانه‌اش حدود ۲۵-۳۰ نفر(آقا)  خدمات دریافت می‌کنند و نگهداری می‌شوند که این تعداد در زمستان به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد.
 او ابراز امیدواری می‌کند با احداث گرمخانه اختصاصی برای زنان در شهر قزوین، کمی از مشکلات و پیامد‌های این عارضه اجتماعی کاسته شود.
بازسازی کمپ پس از مراحل اداری
مریم بیدخام، سرپرست معاونت اجتماعی استانداری هم می‌گوید:  پس از آتش سوزی در کمپ بانوان اقبالیه به دلیل اینکه در روند درمان این خانم‌ها وقفه‌ای ایجاد نشود در مکان جدید مستقر شدند.  او ادامه می‌دهد: شهرداری اقبالیه، شورای هماهنگی پیشگیری از مواد مخدر و بهزیستی در این موضوع وارد شدند که قرار است پس از طی مراحل تعهدات بیمه‌ای، هماهنگی‌های لازم برای بازسازی همان محل صورت بگیرد.
پیری، شهردار اقبالیه  با اشاره به اینکه کمپ شخصی، اما ملک آن بیمه بوده‌است، می‌گوید: مشکل خاصی در روند ترمیم مکان و مراحل پرداخت خسارت بیمه وجود ندارد و درصدد هستیم یک کمپ صلواتی در اقبالیه راه بیندازیم. این کمپ البته در مساحت بزرگی خواهد بود که زمین آن متعلق به اداره تربیت بدنی است و خیرین در حال آماده سازی آن هستند.
این حادثه با تمام ابعاد و اتفاقات تلخی که در حواشی خود داشت، بیش از هر چیزی لزوم تبیین مسیری روشن و قانونمند در اداره این مراکز و  معرفی نهادی واحد برای پاسخگویی را گوشزد می‌کند؛ جایی که در صورت تکرار چنین فجایعی، مصائب و مشکلات ناشی از اختلاف بر سر قبول مسئولیت و یا کاغذ بازی‌های مرسوم، دردی به دردهای حادثه دیدگان اضافه نکند و همه معطوف به خود حادثه و راه حل برون رفت از آن باشد، نه مساله دیگر.

حدیث حیدری

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4808

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.