اطلاعیه

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
گزارش تحلیلی «فروردین‌امروز» از آخرین رخدادهای انتخابات در استان

امید اصلاح‌طلبان تعدد اصولگرایان

  • کد خبر : 3727
  • 27 فوریه 2016 - 12:45
امید اصلاح‌طلبان تعدد اصولگرایان
با بسته‌شدن پرونده بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان قانون اساسی و آغاز رسمی تبلیغات کاندیداهای مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی، فضای استان، حال و هوای انتخاباتی گرفت.

درحالی‌که با رد صلاحیت کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبان، آنان ناچار شده‌اند به حداقل‌ها رضایت داده، اما در صحنه بمانند، اصولگرایان فارغ از دغدغه‌ای به نام «صلاحیت»، با دستانی پُر وارد عرصه شده‌اند و می‌کوشند به مدد شرایط پیش آمده، نتیجه انتخابات مجلس نهم را، این بار البته در غیاب رقیب اصلاح‌طلب خود، تکرار کنند.
افکارسنجی‌های انجام‌شده تا حدود قابل توجهی، میزان اقبال رای‌دهندگان نسبت به کاندیداهای مطرح در حوزه‌های انتخابیه، به‌ویژه قزوین، البرز و آبیک را مشخص کرده، اما تجربه نشان داده است که تنها در ۷۲ساعت منتهی به زمان اخذ رای می‌توان با ضریب کمترین خطا، به برآورد آرای شهروندان از طریق نظرسنجی‌های میدانی مبتنی بر اصول علمی پرداخت. گرچه با رد صلاحیت دو کاندیدای شاخص اصلاح‌طلبان در حوزه‌های تاکستان و بویین‌زهرا، پیش از این، شانس پیروزی دو کاندیدای اصولگرایان در این حوزه‌ها، ۷۵درصد اعلام شده بود، اما نه شانس از دامن اصلاح‌طلبان گریخت و نه اقبال اصولگرایان در زمین بی‌رقیب، چندان دوام آورد.

حمایت شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان از «بهمن طاهرخانی» و «روح اله بابایی صالح»، دو کاندیدای مستقل در حوزه‌های تاکستان و بویین‌زهرا، وضعیت را به‌گونه‌ای رقم زده که نگرانی آشکار اصولگرایان را باعث شده است. اگر تا دیروز، اصولگرایان در انتظار هشتم اسفند بودند تا جشن پیروزی خود را حداقل در این دو حوزه، برپا دارند، امروز اما با تصمیم راهبردی اصلاح‌طلبان، شرایط برای هر دو جناح سیاسی، به وضعیت پایاپایی رسیده است.
اصولگرایان، آمده‌اند که پیروز انتخابات باشند. آنان تصور می‌کردند با رد صلاحیت کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبان، این پیروزی به سهولت در اختیار آنان خواهد بود و چهار نماینده منتسب به آنان در استان، بار دیگر در قامت نماینده به مجلس دهم راه خواهند یافت، اما دو اتفاق، آنان را دچار تردید و نیز نگرانی فزاینده کرده است؛ باقی ماندن چند چهره اصولگرا در صحنه و حضور اصلاح‌طلبان در میدان رقابت به‌رغم رد صلاحیت کاندیداهایشان.
اینکه اصلاح‌طلبان در صحنه باقی بمانند، دور از خواسته اصولگرایان نیست، اما اینکه آنها بتوانند موازنه آرا در استان را بر هم بزنند و کاندیداهای ناشناخته و کمتر شناخته شده مورد حمایت رقیب، بتوانند لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان را مورد تهدید قرار دهند و یا فرصتی برای راهیابی به مجلس در نتیجه ایجاد موجی در فضای انتخابات بیابند، به هیچ وجه مورد نظر این جناح سیاسی که رقیب را دست و پا بسته می‌طلبد، نیست.
تهدید ناشی از حضور اصلاح‌طلبان در صحنه رقابت، یک سوی بیم و نگرانی روز افزون اصولگرایان است، روی دیگر این سکه را در میدان‌داری دیگر کاندیداهای اصولگرا باید جستجو کرد که حاضر به تمکین به تصمیم شورای اصولگرایی در انتخاب فاطمه محمدبیگی به‌عنوان کاندیدای دوم لیست انتخاباتی این جناح در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک نشده‌اند. حضور لطف‌اله سیاهکالی مرادی، ابوالحسن شیرمحمدی، علی فلاح و … در میدان رقابت، تهدیدی دیگر برای اصولگرایانی است که معتقدند باقی‌ماندن این افراد در صحنه، آرای دو کاندیدای آنان در قزوین را دچار مشکل جدی خواهد کرد.

اصولگرایان و نگرانی‌هایی که افزوده می‌شود!
با وجود آنچه در محافل سیاسی گفته می‌شود که حجت‌الاسلام سید‌محمد ابوترابی، نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی کوشیده است تا کاندیداهای متعدد اصولگرا در قزوین را به تمکین به تصمیم شورای اصولگرایی ترغیب و تشویق کند، تنها طاهری، یکی از چند کاندیدای اصولگرا حاضر به انصراف شد و دیگران، همچنان در صحنه هستند و تبلیغات خود را شدت هم بخشیده‌اند. اصولگرایان، در این میان بیش از همه، از حضور سیاهکالی مرادی به چالش افتاده‌اند؛ حضوری که هم برای سید‌مرتضی حسینی یک تهدید است و هم برای داوود محمدی، ضمن آنکه سبب کم‌توجهی رای‌دهندگان متمایل به اصولگرایان به محمدبیگی، کاندیدای ناشناخته این جریان سیاسی خواهد شد.
این وضعیت برای اصولگرایانی که آمده اند، پیروز انتخابات مجلس دهم باشند، نه تنها خوشآیند نیست بلکه سبب نگرانی جدی در اردوگاه آنان شده است. اگر اصولگرایان بتوانند در دو سه روز باقی مانده تا هفتم اسفند، سیاهکالی را که گفته می‌شود در میان چهار کاندیدای اول صاحب‌رای در حوزه انتخابیه قزوین، البرز و آبیک قرار دارد، به انصراف بکشانند، وضعیت بهتری خواهند یافت و گرنه، هر دو کاندیدای آنها در این حوزه، از شانس حداقلی برای حضور در مجلس برخوردار خواهند بود؛ هر چند میزان شانس فاطمه محمدبیگی برای راهیابی به مجلس، کمتر از ۲۵ درصد تخمین زده می‌شود.

اصلاح‌طلبان، ردصلاحیت‌ها و امید تازه!
نگارنده بر این باور است که اگر کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات استان حضور داشتند؛ راهیابی حداقل ۳ نفر از آنها به مجلس قطعی بود، اما با رد صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان قانون اساسی، طبعا در نگاه نخست، این احتمال که آنان بتوانند در فضای انتخابات نقش آفرینی کنند، غیر ممکن بنظر می رسید. اتخاذ تصمیمات راهبردی در حمایت از سه کاندیدای مستقل در سه حوزه انتخابیه استان، نشان داد که اصلاح‌طلبان می‌خواهند که با اقتدار در صحنه بمانند و به فتح حداقل ۲ کرسی از چهار کرسی نمایندگی استان در مجلس می اندیشند.
در نظر تحلیل گران، معرفی سیده‌حمیده زرآبادی، چهره جوان ناشناخته از خاندان مکّرم، شناخته شده و قابل احترام آیت‌ا.. سید‌موسی زرآبادی قزوینی، اولین گام برای این مهم تلقی ‌شد. اقدام راهبردی اصلاح‌طلبان در حوزه‌های تاکستان و بویین‌زهرا در حمایت از بهمن طاهرخانی و بابا صالح، آن هم بدون فرصت‌سوزی، گام دومی بود که بازتاب گسترده ای در میان جناح رقیب برجای گذاشت. گرچه آنان حمایت اصلاح‌طلبان از روح اله بابایی صالح را در بویین زهرا محتمل می دانستند، اما هرگز تصور نمی کردند که اصلاح طلبان پشت بهمن طاهرخانی، کاندیدای اصولگرایان در مجلس هشتم صف آرایی کنند.
معتقدم چنانچه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان، گزینه دوم خود در حوزه انتخابیه قزوین را نیز معرفی می کرد، می‌توانست به دستیابی به بیش از دو کرسی از چهار کرسی استان در مجلس دهم هم دل ببندند، هر چند ادامه حضور آنان در صحنه، آن هم با وجود رد صلاحیت ها، سبب تغییر در ترکیب نمایندگان کنونی استان در مجلس خواهد شد و می تواند مانع راهیابی دو نفر از کاندیداهای مورد حمایت جبهه پایداری به مجلس دهم گردد.

خبرگان، کاندیداهایی که آمده‌اند پیروز شوند!
با رد صلاحیت آیت‌ا.. علی محمدی تاکندی، مدرسه برجسته حوزه علمیه قزوین و نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری، تنها سه کاندیدا در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان باقی مانده‌اند؛ آیت‌ا.. علی اسلامی، آیت‌ا.. محمود رجبی و آیت‌ا.. مجید تلخابی. از این سه چهره روحانی که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفته، تنها علی اسلامی برای رای‌دهندگان در استان قزوین شناخته شده است و دو کاندیدای دیگر که اتفاقا هر دو اهل استان مرکزی هستند، برای قزوینی‌ها ناشناخته هستند.
رقابت سه کاندیدا آن هم برای دو کرسی نمایندگی استان در مجلس خبرگان رهبری، شانس ۷۵درصدی را برای هر یک از آنان باعث شده است. اقبالی که این امکان را برای کاندیداها مهیا کرده است که چنانچه بتوانند در فرصت قانونی تبلیغات رسمی انتخابات، خود را به مردم استان بشناسند و یا از حمایت تام و تمام دو جناح سیاسی برخوردار شوند، می‌توانند با ضریب شانسی که بدان اشاره شد، یکی از دو نماینده راه‌یافته به مجلس باشند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جبهه اصولگرایان از علی اسلامی و محمود رجبی، حمایت کرده‌اند و اصلاح‌طلبان نیز که آیت‌ا.. تاکندی، تنها کاندیدای مورد حمایت‌شان با رد صلاحیت از گردونه رقابت خارج شده است، گرچه به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند، اما تلویحا به حمایت از کاندیدای جوان و مجتهد گمنام؛ مجید تلخابی روی آورده‌اند.
اینکه کدامیک از کاندیداها از ضریب احتمال بیشتری برای راهیابی به پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برخوردار است، گرچه دقیقا مشخص نیست، اما با توجه به پاره‌ای از تحلیل‌ها می‌توان به این گمان نزدیک به یقین دست یافت که حضور علی اسلامی در مجلس آینده قطعی است و در انتخاب نماینده دوم، میزان گرایش رای‌دهندگان به دو کاندیدای دیگر، تعیین‌کننده خواهد بود که به باور این قلم، مجید تلخابی از شانس بیشتری بدین منظور برخوردار است.

سعید الهی

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=3727

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.