اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5
صاحب نظران از جابجایی پایتخت می گویند

سودای پایتختی در دارالسلطنه قزوین

  • کد خبر : 1199
  • 25 ژانویه 2014 - 18:14
سودای پایتختی در دارالسلطنه قزوین
میز خبر - سوم دی ماه امسال، با تصویب طرح «ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور» در مجلس شورای اسلامی، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در خصوص مقصد ِ بعدی دولت، شدت گرفت. «استان قزوین» به دلایل مختلف تاریخی، اقتصادی و جغرافیای، همیشه یک پای ثابت این گمانه‌زنی‌ها بوده است.

 در بحبوحه اظهارنظرها در خصوص این انتقال، اظهارات حبیبی، معاون عمران استاندار درباره توانایی شهر قزوین برای پایتخت شدن و همچنین سفر عباس آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی به قزوین به منظور بازدید از طرح‌های راه و شهرسازی استان، سبب شد تا دوباره شایعه پایتخت شدن قزوین رونق یابد، اما اظهارنظر مسوولین استان در این خصوص، می‌تواند ابعاد قضیه را روشن‌تر سازد. مسوولینی که نگاه متفاوتی با یکدیگر دارند. از «نادر محمدزاده» که معتقد است این ظرفیت در شهر قزوین وجود ندارد تا «احد چگینی»، که پایتخت شدن قزوین را اعاده حیثیت تاریخی این شهر می‌داند.


فرخزاد: پایتخت شدن قزوین سبب رونق اقتصادی خواهد شد
«علی فرخزاد» اظهارنظر درباره مطرح شدن شهر قزوین به عنوان گزینه‌های پایتخت شدن را زود دانسته و به «فروردین امروز» گفت: برای اینکه شهر قزوین، ظرفیت پایتخت شدن را دارد یا ندارد، باید ابتدا مسوولین کشور با بررسی‌های کارشناسان، ویژگی‌هایی که پایتخت باید داشته باشد را اعلام کنند تا بتوان در این خصوص اظهار‌نظر کرد.
وی در‌باره ساخت و سازهایی که شایعه پایتخت شدن قزوین را افزایش داده است، افزود: این پروژه‌های تجاری و شهری که در قزوین ساخته می‌شود، نه به منظور تحقق ویژگی‌های مورد نیاز برای پایتخت شدن قزوین، بلکه برای تبدیل این شهر به عنوان مرکز خرید برای شهرهای اطراف است و برنامه‌ای است که در کمیسیون ماده ۵ به ریاست استاندار تصویب شده است.
«فرخزاد» با بیان اینکه موضوع انتقال پایتخت در چندین دوره توسط مسوولین مطرح شده است، اضافه کرد: طرحی که چندی پیش در مجلس تصویب شد، دو بار در سال های ۵۲ و ۶۸ توسط مسوولین عنوان شد و نام شهر قزوین در تمامی این دوره‌ها به عنوان گزینه‌ی جدی برای انتقال پایتخت مطرح بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد، اظهار کرد: برخی از مخالفان، دلیل مخالفت خود را با طرح انتقال پایتخت، هزینه‌های زیاد آن عنوان می‌کنند، به طور مثال ارزش ساختمان وزارت کشاورزی حدود۳۰۰ میلیارد تومان برآورده شده است که با احتساب این مبالغ، در انتقال پایتخت، تنها برای ساخت بناهای مورد نیاز وزارت‌خانه‌ها، نیاز به چندین هزار میلیارد تومان بودجه دارد که این امکان با توجه به شرایط اقتصادی کشور فراهم نیست و یا اینکه، تنها با قرار دادن ۱۰درصد از این مبلغ به شهر تهران می‌توان مشکلات امروز این شهر را حل کرد.
وی با این حال، موضوع پایتخت شدن قزوین را اتفاقی مبارک دانست و عنوان کرد: تحقق این امر، سبب رونق اقتصادی در قزوین می‌شود و البته تبعاتی مانند بالا رفتن هزینه‌ها برای زندگی در قزوین را نیز بدنبال خواهد داشت.


چگینی: پایتخت شدن قزوین، اعاده حیثیت تاریخی شهر است
«احد چگینی»، دیگر عضو شورای شهر قزوین، موضوع پایتخت شدن قزوین را اعاده حیثیت تاریخی شهر می‌داند و به «فروردین امروز» می‌گوید: موضوع پایتخت شدن قزوین برای این شهر تازگی ندارد، زیرا ۴۰۰ سال پیش و قبل از پایتخت شدن کلان شهرهای امروزی مانند تهران و اصفهان، این شهر مرکز سیاسی کشور بوده است.
وی با اشاره به اینکه قزوین به دلیل داشتن موقعیت ممتاز استراتژیک و قرار گرفتن درمسیر های مبادلاتی با ۸ استان با هیچ یک از استان های دیگر قابل قیاس نیست، اظهار کرد: برای پایتخت شدن باید زیرساخت‌هایی مانند مترو، فرودگاه و امکانات شهری دیگر نیز در قزوین ایجاد شود که در صورت تصویب این امر در مجلس شورای اسلامی بودجه‌اش نیز در نظر گرفته خواهد شد.
چگینی در خصوص محدودیت‌های شهر قزوین و عدم امکان توسعه جغرافیایی آن، گفت: «در طرح تفضیلی شهر قزوین تا اسماعیل آباد به عنوان منطقه شهری دیده شده است و مطمئناً در صورت پایتخت شدن قزوین، این طرح نیز ارتقا پیدا خواهد کرد که با این تفاسیر جمعیت زیادی را می‌توان در آن جای داد».


محمدزاده: شهرهای کنونی ظرفیت پایتخت شدن را ندارند
اما در این میان، مدیرکل راه و شهرسازی استان نظر دیگری دارد. وی معتقد است: «هیچ یک از شهرهای کشورمان ظرفیت انتقال پایتخت را ندارند».
«نادر محمدزاده» با بیان اینکه ابتدا باید دولت و مجلس به این نتیجه برسند که انتقال پایتخت ضرورت دارد یا نه، اظهار کرد: باید مشخص شود که این ضرورت وجو دارد و همچنین امکان پذیر است و بعد در خصوص مکان‌یابی جدید اظهارنظر کرد.
وی از تعیین کارگروه‌هایی توسط وزارت راه، مسکن و شهرسازی برای بررسی ضرورت انتقال پایتخت و مکان‌یابی آن خبر داد و به «فروردین امروز» گفت: «در حال حاضر هیچ مکانی مشخص نشده و موضوع در حال بررسی شاخص‌ها می‌باشد و بعد از اینکه مسوولین به این نتیجه برسند که پایتخت باید منتقل شود، شاخصه های مکانی که این پایتخت باید داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت».
مدیرکل راه و شهرسازی استان با تاکید بر اینکه هیچ یک از شهرهای ایران ظرفیت پایتخت شدن را ندارند، افزود: در صورت رسیدن به ضرورت انتقال پایتخت باید شهر جدیدی ساخته شود که همه زیرساخت‌های آن بر اساس تکنولوژی مدرن، تجهیز و ساخته شده باشد. وی ادامه داد: «به عقیده من این شهر در فاز اول جمعیت ۲۵۰ هزار نفری را در خود جای خواهد داد و هرگز نباید جمعیت شهری آن از یک میلیون نفر تجاوز کند».
«محمدزاده» با اشاره به اینکه تمامی زیرساخت‌ها، مانند تاسیسات شهری، شبکه حمل و نقل و… در پایتخت جدید باید اصولی باشد به ضرورت عدم فعالیت‌های جذاب مانند فعالیت‌های اقتصادی در این شهر جدید تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1199

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.