اطلاعیه

  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
4
بلای زندگی ماشینی بر جسم و جان قزوینی ها

قلب ها برای چه می ایستند؟

  • کد خبر : 1097
  • 25 دسامبر 2013 - 23:03
قلب ها برای چه می ایستند؟
بیماری قلبی یکی از شایع ترین علت مرگ و میر نه تنها در ایران که در جهان است. فدراسیون جهانی قلب وابسته به سازمان بهداشت جهانی، بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی را مهم ترین دلیل مرگ و میر در دنیا می داند.

براساس گزارش این سازمان، سالانه ۳/۱۷ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند و پیش بینی می شود؛ تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۲۳ میلیون نفر بر اثر همین بیماری جان خود را از دست بدهند.
چرا اینگونه شده است که بیشترین فراونی مرگ و میر در دنیا، به بیماری های قلبی عروقی باز می گردد، به طوریکه به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، از متوسط ۱۶ مرگ روزانه در قزوین، ۵ تا شش نفر بر اثر از ابتلای به این بیماری، جان می بازند.
یک فوق تخصص بیماری های قلبی عروقی معتقد است: عوامل متعددی در آسیب عروق قلبی و ایجاد سکته قلبی نقش دارند که از مهم ترین آنها، بیماری هایی همچون؛ قندخون، فشارخون بالا، چربی خون بالا را می توان نام برد و مصرف سیگار، استرس، تغذیه نامناسب و همچنین عدم فعالیت بدنی نیز باعث ایجاد سکته قلبی می شوند.
دکتر کوروش سلیمان نژاد به «فروردین امروز» می گوید: این عوامل در طول زمان سبب ایجاد التهاب و رسوب چربی در جدار عروق شده و این امر به تدریج سبب تنگی عروق قلبی می شود. وی با بیان علائم بالینی سکته قلبی می افزاید: سکته قلبی سبب بروز دردهای ناگهانی در ناحیه قفسه سینه، ایجاد عرق سرد، افت فشارخون و یا گاهی شوک می شود.
به گفته این فوق تخصص بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از سکته قلبی با کنترل عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی، شامل کاهش مصرف قند، چربی، درمان مناسب فشارخون و اجتناب از مصرف سیگار امکان پذیر است. دکتر سلیمان نژاد در عین حال تصریح می کند: دوری از استرس های روحی و فیزیکی، امر بسیار مهم در کاهش احتمال ابتلا به حوادث قلبی و عروقی است.
یک مطالعه تخصصی مبتنی بر معاینه میدانی ۱۱۰۷ نفر از ساکنان شهرک مینودر قزوین که در سال ۸۹ انجام شده، نیز نشان می دهد ۳/۳ درصد از اهالی این منطقه که مورد معاینه و مطالعه قرار گرفته و ۸۴ درصد از آنان، با میانگین سنی ۴۰ سال، متاهل بوده اند، مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بوده و در معرض خطرات ناشی از آن خصوصا سکته قلبی قرار دارند.
نتایج به دست آمده در معاینات بالینی و آزمایش های انجام شده از شرکت کنندگان در این مطالعه که ۲/۵۲ درصد از آنان زن و ۸/۴۷ درصد دیگر مرد بودند، نشان داد؛ ۳/۳ درصد شرکت کنندگان مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی بوده اند و میانگین سنی مبتلایان به بیماری ۵۱ سال و افراد سالم ۳۹ سال بوده است. این مطالعات همچنین نشان داد؛ ۴۲ درصد مردان و ۸/۳۹ درصد زنان دارای اضافه وزن بوده و ۵۷ درصد مردان و ۵/۷۲ زنان نیز مبتلا به چاقی شکم هستند. نکته ای که با افزوده شدن سن و کم تحرکی ناشی از زندگی ماشینی این سال ها، سهم بسزایی در ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی داشته است.
این مطالعه همچنین گویای آن بود که عوامل خطر متعددی از جمله هیپرلیپیدمی، دیابت، چاقی شکمی و کبد چرب با بیماری قلبی عروقی رابطه مستقیم داشته و تاثیر عوامل خطر زا از قبیل مصرف سیگار، کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب در بروز این بیماری و سکته های قلبی ناشی از آن، رو به افزایش است.
نتایج این مطالعه را با یک پزشک نام آشنا و متخصص بیماری های قلب و عروق مطرح می کنیم. این متخصص قلب مرکز آموزش درمانی بوعلی سینای قزوین بر این باور است؛ اصلاح تغذیه، تحرک مناسب و بهبود سبک زندگی می تواند مانع مهمی برای ابتلای افراد به بیماری های قلبی عروقی باشد. دکتر «سیما سیاح» در عین حال تاکید می کند: سندرم متابولیک، ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه؛ «سندروم متابولیک اغلب با اضافه وزن، چاقی و نداشتن تحرک بدنی مرتبط است و این عوامل خطر بدون توجه به سطح کلسترول موجب افزایش بیماری های قلبی می شود»، به «فروردین امروز» یادآور می شود: همچنین مصرف سیگار، پرفشاری خون، چربی خون، دیابت، وراثت و فشارهای عصبی از عوامل زمینه ساز بروز بیماری قلبی می باشند.
این متخصص با اشاره به این نکته که در مقابل مصرف غذاهای پرچربی و پرانرژی، تحرک بدنی به شدت در جامعه کاهش یافته واین امر باعث بروز بیماری های غیرواگیر که بیماری قلبی اصلی ترین آنها است، می شود، ضرورت پرداختن به ورزش برای کاهش کلسترول خون را یادآور می شود و خاطرنشان می کند:این کاهش همراه با پرهیز غذایی در کاهش بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها سهم بسزایی دارد.
دکتر «سیاح» به ارتباط مستقیم میان افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و الگوی غذایی نامناسب اشاره کرده و معتقد است: غذاهای چرب، سرخ شده، سس های چرب، نوشابه های گازدار، غذاهای شور و روغن های جامد از عوامل افزایش بیماریهای قلبی بشمار می روند.
وی با تاکید بر این نکته که؛ مصرف روغن های جامد و رژیم غذایی نامناسب، یکی از دلایل مهم شیوع بیماری های قلبی عروقی در قزوین است، می گوید: این طرز تفکر که روغن جامد و به ویژه حیوانی هیچ ضرری برای سلامتی بدن ندارد، کاملا اشتباه است و در دراز مدت، باعث بروز سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود و لازم است مردم به‌جای استفاده از روغن‌های جامد، از روغن‌های مفید نظیر روغن زیتون و کلزا استفاده کنند.
این در حالی است که بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۸۵ توسط معاونت بهداشت دانشگاه‌علوم پزشکی‌قزوین، ۷۲/۲‬درصد مردم استان، روغن جامد مصرف می‌کردند که گرچه بررسی ها نشان می دهد؛ در سال های اخیر، این میزان سیری نزولی داشته است، اما هنوز هم بیشترین روغن مورد استفاده در طبخ غذا در میان قزوینی ها، روغن جامد است.
مساله ای که به گفته یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، می توان با جایگزین کردن این نوع روغن با روغن مایع که فاقد اسیدهای‌چرب اشباع شده و ایزومر ترانس است، از بروز خطرات ناشی از رسوب چربی در جدار عروق پیشگیری کرد.
دکتر مریم جوادی معتقد است؛ غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ‌شده و مرغ سوخاری که متاسفانه در بین مردم بیشترین تقاضا را دارد، سرشار از چربی‌های ترانس بوده و برای سلامتی بدن بسیار مضر است و چنانچه رستوران‌ها از چربی‌های جایگزین استفاده کنند، سلامتی را برای مشتریان خود به ارمغان خواهند آورد.
در حالی که براساس آخرین آمارها، ۳۳/۸ درصد جمعیت استان مبتلا به بیماری قلبی و عروقی هستند، متخصص بیماری های قلب و عروق مرکز درمانی آموزشی بوعلی سینای قزوین ضرورت استفاده از میوه، سبزیجات و غلات را به منظور کاهش سطوح کلسترول خون یادآوری می کند و می گوید: این موادغذایی همچنین حاوی مواد مغذی آنتی اکسیدان و ویتامین های گروه B هستند که خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
دکتر سیاح، تاثیر استرس های روحی و روانی درسلامت قلب را هم از نظر دور نمی دارد و می‌افزاید: تحمل فشار روانی می تواند موجب هیجان های ناگواری مانند افسردگی یا اضطراب شود که تا حد امکان باید از آنها جلوگیری کرد.
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=1097

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.