اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

دیابت بیماری خاموش

  • کد خبر : 834
  • 15 نوامبر 2013 - 15:49
دیابت بیماری خاموش
 9/15 درصد از جمعیت استان  قزوین مبتلا به بیماری دیابت هستند که متاسفانه استان از این نظر در سطح کشور مقام دوم را دارد.

جامعه ایران مانند تمامی جوامع در حال پیشرفت در جهان، همزمان با روند روبه‌رشد توسعه صنعتی و حرکت به سوی جامعه مدرن، درگیر مصائبی شده است. این موضوع در افزایش آمار سکته‌های قلبی، چاقی مفرط، دیابت نوع ۲ و… ظاهر شده است و شیوع بیماری دیابت با کاهش تحرک و زندگی شهرنشینی رو به افزایش است، به طوری که حدود ۳۶۶ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند. بیماری‌ای که درمانش به‌ویژه تزریق انسولین خودپایشی، ناراحت‌کننده، وقت‌گیر و رنج‌آور است. چندی پیش رییس انجمن دیابت ایران گفته بود: شمار مبتلایان به دیابت در جهان رو به افزایش است و در ایران نیز سالانه ۲۰۰ هزار نفر بیمار به مبتلایان به دیابت افزوده می‌شود.
به‌گفته دکتر اسداله رجب، هم اکنون در ایران حدود شش میلیون نفر مبتلابه دیابت هستند و در حال حاضر حدود ۳۶۶ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند که در سال گذشته این رقم کمتر از ۱۰۰ میلیون نفر بوده است.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه کار آماری انجام نداده است، اما دو مرکز بهداشتی- درمانی شماره ۱۰ و مینودر، تا به حال ۲ هزار نفر از افراد مبتلا به دیابت را شناسایی کرده‌‌ است و همچنین ۵هزار نفر از افراد مبتلا به دیابت که در روستاهای اطراف قزوین ساکن هستند مورد شناسایی قرار گرفته اند.
این در حالی است که طبق آمار سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی، ۷/۹ درصد از جمعیت استان قزوین به بیماری دیابت مبتلا هستند و با توجه به آخرین آمار اعلام شده از سوی این دانشگاه، در یک سال گذشته ۱/۱ درصد، افراد مبتلا به دیابت در استان افزایش یافته است.   
دکتر سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این باره به «فروردین امروز» می‌گوید:  دیابت، یک بیمارى است که مشخصه آن بالا رفتن قند خون بیش از حد طبیعى بوده و به علت اختلال عملکرد هورمون انسولین که تنظیم کننده قند خون است به وجود مى آید.
وی با بیان اینکه دو نوع دیابت وجود دارد، افزود: دیابت نوع اول در سن پایین است و افرادی که مبتلا به دیابت نوع اول هستند بدن این افراد انسلین تولید نمی‌کند و نیاز به مصرف انسلین دارند و نوع دوم  دیابت، بیشتر در بزگسالان مشاهده می‌شود و معمولا چاقی مهمترین عامل دیابت نوع دوم می‌باشد و با قرص و دارو، درمان می‌شود و نیاز به انسلین ندارد. و از علائم دیابت؛ پرنوشى، پرادرارى و ضعف و تاخیر در ترمیم زخم هاى بدن است.
اسکویی همچنین اضافه کرد: در مرکز بهداشتی- درمانی مینودر افراد بالای ۳۰ سال که فشار خون بالایی دارند تحت درمان قرار می‌گیرند و این بیماران باید غذای کم کالری مصرف کنند و تحرک بیشتری داشته باشند.
"دیابت، یک بیمارى است که مشخصه آن بالا رفتن قند خون بیش از حد طبیعى بوده و به علت اختلال عملکرد هورمون انسولین که تنظیم کننده قند خون است به وجود مى آید "
قزوین دومین استان دیابتی کشور
سیروس مهری، مدیر مسوول انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی، در باره تعداد افراد مبتلا به دیابت در استان، نظر دیگری دارد. او می‌گوید: بر اساس بررسی هایی که انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی انجام داده است، ۹/۱۵ درصد از جمعیت استان  قزوین مبتلا به بیماری دیابت هستند که متاسفانه استان از این نظر در سطح کشور مقام دوم را دارد.
مهری می‌گوید: انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی ۱۵ هزار نفر از افراد مبتلا به دیابت را تحت پوشش قرار می‌دهد و بیمارانی که توانایی مالی برای درمان خود را ندارند را توسط پزشک متخصص مورد درمان قرار می‌دهد و همچنین به صورت رایگان، داروهای مورد نیاز آنان را تامین می‌کند.
وی با انتقاد از دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی استان، تاکید می‌کند: با وجود زیر پوشش داشتن این حجم از بیماران دیابتی،  دانشگاه علوم پزشکی و سزمان بهزستی، تاکنون از هر گونه کمکی به این انجمن خودداری کرده و انجمن همه هزینه‌های خود را از طریق کمک های مردمی تامین می‌کند.
او با اشاره به این نکته که بیشتر مسوولین شهر قزوین نیز مبتلا به بیماری دیابت هستند، می‌گوید: بیماران مبتلا به دیابت به علت اختلال در سوخت و ساز چربى ها‌مستعد بیمارى هاى قلبى – عروقى هستند. دیواره عروق خونى افراد مبتلا به دیابت درگیر شده و باعث کاهش خون رسانى به اعضاى مختلف بدن مى شود. اختلال در خون رسانى باعث آسیب هاى جدى در پاها، چشم و کلیه ها‌مى شود. بیماران مستعد به عفونت نیز مى شوند. رژیم غذایى نامناسب، حساسیت به مواد غذایى،  عفونت هاى ویروسى و استرس مى تواند وضعیت بیماران مبتلا به دیابت را بدتر کند و بیمارى آنها را تشدید کند. به هنگام وارد شدن استرس سطح هورمون آدرنالین در خون افزایش یافته و افزایش این هورمون سبب افزایش سطح قند خون مى شود و استرس، اولین و مهمترین عاملی است که افراد را به بیماری دیابت مبتلا می‌کند.
این واقعیت تلخ و دردآوری است که دیابت به عنوان بیماری خاموش روزبه‌روز در حال پیشروی است. خسارت‌های وارده از این بیماری‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور آنها برای سیستم‌های بهداشتی، همواره محرکی جدی و قوی برای طرح و اجرای برنامه‌های پیشگیری در سطوح مختلف بوده است. در این میان، دیابت به عنوان یک بیماری با عوارض ناتوان‌کننده که در ابتدا سیر مزمن و نامحسوسی دارد روند صعودی‌ به خود گرفته است.
امیر کاکایی
لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.