اطلاعیه

  • امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
6
سهم قزوین از سکته قلبی 16 درصد است

از فست فود تا سکته قلبی

  • کد خبر : 556
  • 10 سپتامبر 2013 - 18:10
از فست فود تا سکته قلبی
 در این روزها، کمتر کسی وجود دارد که با بیماران قلبی و عروقی سر و کار نداشته باشد و البته علت و معلول هم مشخص است؛

 ازهر ده جوانی که از کنار شما می‌گذرند بدون اغراق، حداقل یک نفر سیگاری بر لب دارد. کمتر خیابانی در شهر وجود دارد که فست فود و ساندویچی در آن وجود نداشته باشد. دیگر از آجار و توپ پلاستیکی‌ هم خبری نیست و درعوض گیم نت به جانشین آن شده است. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
رقیه نویدی، مسئول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با»فروردین امروز» هم با نگاه آماری این مساله را تایید می‌کند: براساس آخرین آمار۴۰ درصد مرگ‌ومیر استان قزوین، ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است. در این میان سهم سکته قلبی از مجموع علت های مرگ و میر در قزوین، ۱۶ درصد است.
در همین ارتباط مریم کشاورز، متخصص قلب و عروق از دلایل این بیماری‌ به «فروردین امروز» می‌گوید: علل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی که فاکتورهای خطر نامیده می‌شود، به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته اول فاکتورهای قابل تغییری هستند که دست خود انسان است و فرد در آن دخیل است؛ مثل استفاده از سیگار که مهمترین علت مرگ در جهان براساس بیماری‌های قلبی عروقی است، یا دیگر فاکتورهای قابل تغییر، مثل رژیم غذایی بد و کم تحرکی که می‌تواند باعث بروز سکته قلبی شود. ولی یک سری از این فاکتورها غیرقابل تغییر هستند و انسان با توجه به ژنتیک، سن و جنسیت در آن نقشی ندارد، برای مثال بیماری‌های قلبی در آقایان درسنین زیر پنجاه بیشتر از خانم‌هااست.
کشاورز با بیان این نکته که این آمار‌ها خاص استان قزوین نیست، تاکید می‌کند: امروز شایع‌ترین علت مرگ در جهان بیماری‌های قلبی وعروقی است که مهمترین علت آن، زندگی ماشینی، کم تحرکی و رژیم غذایی بد است. به‌ویژه بچه‌های سنین پایین که بازی‌های کامپیوتری را به بازی‌های دسته‌جمعی و پرتحرک ترجیح می‌دهند، در سنین بالا آن‌ها را بیماری‌های قلبی‌ وعروقی تهدید می‌کند.همچنین معضل بزرگتری چون مصرف دخانیات از سن پایین  نیز مزید بر علت است.
او اضافه می‌کند: دلایل اجتماعی نیز نقش زیادی در بروز این بیماری‌ها دارد. نبودن فرهنگ‌ ورزش یا نبودن فضای ورزشی هم برای خانم‌ها می‌تواند در افزایش ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد. این درحالی است که صدا و سیما هم که وظیفه‌ فرهنگ‌سازی  را بر عهده‌ دارد، کمتر در این زمینه تلاش می‌کند. در این بین باید به والدینی اشاره کرد که به دلیل اشتغال، کمتر به کودک توجه می‌کنند و به همین دلیل کودک به سمت بازی‌های کامپیوتری سوق پیدا می‌کند، البته رژیم غذایی نامناسب نیز از دیگر مشکلات این نوع خانواده‌ هااست.
 متخصص قلب و عروق درادامه از تاثیر این گونه بیماری‌ها در جامعه می‌گوید: این بیماری‌ها هم می‌تواند به صورت متقابل بر جامعه تاثیر بگذارد که مهمترین تاثیر آن هم در سنین پایین اتفاق می‌افتد. در حال حاضر با ابتلا جوانان زیادی به این بیماری‌، از یک سو، جامعه نیروی کار خود را از دست می‌دهد و به همان نسبت هزینه‌های جامعه بالا  می‌رود و این بزرگترین معضل یک جامعه جوان است؛ یعنی از کارافتادگی در سنین پایین. ازسوی دیگر، خانواده‌ بیمار هم صدمات اجتماعی و روحی می‌بیند.
به گفته کشاورز، تنها سازمانی که هزینه‌های بالای داروی بیماران قلبی وعروقی را تحت پوشش قرار می‌دهد، بیمه است و سازمان رسمی دیگری به این منظور در ایران وجود ندارد؛ بنابراین تنها راه پیشگیری نیز کم کردن فاکتور‌های خطر است تا افراد با سنین پایین گرفتار این بیماری‌ها نشوند. 

 پدرام پذیره

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=556

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.