اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5
بررسی عملکرد 4 روزه نمایندگان استان

نمایندگان قزوین در جلسات رای اعتماد به کابینه چه کردند؟

  • کد خبر : 477
  • 28 آگوست 2013 - 12:07
نمایندگان قزوین  در جلسات رای اعتماد به کابینه چه کردند؟
چهار روز پخش مستقیم مذاکرات مجلس در روند رای اعتماد به کابینه روحانی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، فرصتی استثنایی برای مردم فراهم آورد تا عملکرد نمایندگان استان قزوین را در مجلس شورای اسلامی نظاره‌گر باشند.

 مردم منتظر این بودند تا ببینند نمایندگانشان چگونه از حقوق آن‌ها در مجلس دفاع می‌کنند و چه واکنشی نسبت به کابینه دولت تدبیر و امید خواهند داشت. این انتظار در حالی به پایان رسید که از چهار نماینده استان در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، هیچ کدام از دکترحسن روحانی، منتخب مردم حمایت نکرده بودند.
داود محمدی و حجت‌الاسلام حسینی، نمایندگان قزوین در جریان انتخابات به ترتیب از قالیباف و جلیلی، کاندیداهای ریاست جمهوری حمایت کرده بودند و روح‌الله عباسپور و رجب رحمانی هم از ولایتی و قالیباف. با این پیش‌زمینه، نمایندگان استان در چهار روز روند رای به کابینه پیشنهادی حضور داشتند؛ اما در جریان بررسی‌ها، این رجب رحمانی بود که توانست ۲ بار پشت تریبون برود و در حمایت از چیت‌چیان، وزیر نیرو و در مخالفت با سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان صحبت کند.
محمدی: قرعه به نامم درنیامد!
داود محمدی، نماینده قزوین، در رابطه با فعال نبودن نمایندگان استان در روزهای بررسی کابینه به «فروردین امروز» می‌گوید: برای صحبت در موافقت و مخالفت با وزرا و کابینه، باید ثبت‌نام می‌کردیم و براساس قرعه‌کشی نمایندگان انتخاب می‌شدند؛ اما نکته اساسی این است که در مجلس ۲ هزار و ۲۴۰ مرتبه نمایندگان به‌عنوان موافق ثبت‌نام کردند و فقط ۳۸۹ مرتبه به‌عنوان مخالف بودند؛ به این ترتیب موافقان ۶ برابر مخالفان بودند و من هم در موافقت چند وزیر ثبت‌نام کردم  که قرعه به نامم در نیامد.

حسینی: به پنج وزیر رای ندادم!
حجت‌الاسلام حسینی، نماینده قزوین در رابطه با عملکردش در روند رای‌گیری به وزرا به فروردین امروز اینگونه می‌گوید: در مخالفت با ۵ وزیر ثبت‌نام کردم و به ۳ وزیری که رای اعتماد نگرفتند و زنگنه، وزیر نفت و ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای مخالف دادم؛ البته در موافقت با  رحمانی فضلی، وزیر کشور،پورمحمدی وزیر دادگستری و علوی، وزیر اطلاعات هم ثبت‌نام کرده بودم.  
حسینی درمورد کابینه و عملکرد روحانی هم معتقد است: توقعمان از آقای روحانی این بود که از اصلاح‌طلبان تندرو و کسانی که مواضع تندی در اصلاحات داشتند، استفاده نکند. آقای روحانی طبق گفته خودش اعتدالگرا است؛ اما متاسفانه از افرادی که سابقه‌ تندی در اصلاح‌طلبی دارند به عنوان سرپرست یکی، دو وزارتخانه استفاده کرد که این مساله خوشایند اصولگراها نخواهد بود. حسینی، درباره عملکرد مجلس در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت با بیان اینکه مجلس، عملکرد خوبی از خود نشان داده است، اظهار می‌کند: البته انتظار از مجلس بیشتر بود؛ یعنی جامعه به‌ویژه جامعه اصولگرا از مجلس اصولگرا انتظار بیشتری داشت. جامعه اصولگرا از مجلس انتظار داشت، جلوی کسانی را بگیرد که در قضایای ۸۸ نقش داشتند.
عباسپور: به ولایی بودن، نداشتن نقش در فتنه و کارامدی رای دادم
عباسپور، نماینده بویین‌زهرا نیز که یکی از حامیان همیشگی دولت احمدی‌نژاد بود، در روند رای‌گیری فقط در موافقت با رحمانی فضلی، وزیر کشور، ثبت‌نام کرده بود؛ اما در اظهاراتش در رابطه با کابینه پیشنهادی روحانی گفته بود: با بررسی زندگی و سابقه افراد معرفی شده با در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند ولایی بودن در قول و عمل، نداشتن نقش در فتنه و کارآمدی آنها رای دادیم؛ اما اساس کار حمایت از دولت است.  عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس می‌گوید: به عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن به نعمت‌زاده برای وزارت صنعت، معدن وتجارت رای دادم؛ زیرا در مدیریت کلان کشور حضور داشته، چهار دوره در وزارتخانه صنعت  مسئولیت داشته است و قرابتی که با دکتر روحانی دارد، می‌تواند از حمایت ویژه رئیس‌جمهور برخوردار شود و تنها یک نقطه منفی دارد که سن بالای ایشان است  وآن هم به‌عنوان تجربه کاری لحاظ خواهد شد.
رحمانی: مخالفت من با کل کابینه نیست
 اما رجب رحمانی، نماینده با سابقه تاکستان، یکی از نمایندگان خوش‌شانس استان قزوین بود که ۲ بار توانست به پشت تریبون مجلس برود. رحمانی در نطق مخالف با رعایت ادب و دوری از هیجانات سیاسی به نقد برنامه‌های سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان پرداخته و گفته بود: مخالفت من با بعضی برنامه‌های سلطانی‌فر که به‌حق یکی ازمدیران پرتلاش و فعال است، به معنای مخالفت با کل کابینه نیست و ایشان یکی از چهره‌های با تجربه خوب سیاست است. رحمانی درموافقت با چیت‌چیان هم گفته بود: ایشان می‌تواند مشکل کم آبی را حل کند و با ۳۰ سال تجربه کار جهادی کسی است که در تمامی برنامه‌های وزارت نیرو صاحب‌نظر است و امیدواریم ایشان به حال استان قزوین که از کم‌آبی می‌سوزد، فکری بکند.    به نظر می‌رسد، تجربه ۴ دوره نمایندگی مجلس در عملکرد رجب رحمانی در جریان رای اعتماد به کابینه ثمر بخش بوده است؛ اما مخالفت وی با سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان تعجب‌برانگیز است.  
عملکرد یکی از نماینده‌های سابق قزوین در مجلس و نطق‌های پرحرارت او در مخالفت یا موافقت با عملکردهای دولت های مختلف، انتظارات را از نمایندگان استان بالا برده است؛ با این حال باید دید در ادامه عمر مجلس نهم، عملکرد نمایندگان از این نظر قابل مقایسه با گذشته خواهد بود یا نه.

سید امیر حسین رجب پور

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=477

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.