اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
8
بازنشستگان زیر بار تورم خمیده شده‌اند

آرامش پیری در سایه اضطراب و تشویش

  • کد خبر : 257
  • 24 ژوئن 2013 - 23:46
آرامش پیری  در سایه اضطراب و تشویش
امروز که حکم بازنشستگی‌اش آمد، نه لبخندی بر لبانش بود و نه امیدی در چشمانش. می گوید بازنشسته شده است و  همکاران، سرشان را به علامت تاسف تکان می‌دهند.
می‌ترسند و نگرانش هستند. می‌دانند او اگر از اداره برود، زندگی‌اش به هم می ریزد؛ چون در کشور ما هرکس بازنشسته می‌شود به‌جای آنکه فارغ از کار و تلاش، آسوده‌خاطر باقی زندگی را در کنار همسر و فرزندانش بگذراند باید به فکر شغلی دیگر باشد تا بلکه از این طریق بتواند با اندک حقوق بازنشستگی به تأمین معاش زندگی بپردازد.

تفاوت نرخ تورم و افزایش حقوق
نرخ تورم در سال ۹۲، طیق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، ۳۱٫۵ درصد بوده، با این حال حقوق بازنشستگان تنها ۲۵ درصد افزایش یافته است؛ اما با این وجود، مدیرکل کانون بازنشستگان استان قزوین، معتقد است که در مورد این مساله، کانون بازنشستگان نمی‌تواند اظهار نظر کن؛ مجلس و دولت در این زمینه تصمیم گیرنده هستند و کانون بازنشستگان فقط مجری این تصمیمات است.
غمازی مدیرکل کانون بازنشستگان استان قزوین در گفت و گو با «فروردین امروز» می گوید: در استان قزوین ۱۳ هزار و ۹۳۰ نفر بازنشسته هستند که هزار و ۹۹۲ نفر از آنها مستمری‌بگیرهستند.
او می‌گوید: بودجه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در استان قزوین، بیش از ۱۲۱۲هزار میلیارد تومان‌ است.
در شرایطی که خانوارهای شهری با درآمد ماهانه کمتر از ۹۴۶ هزار تومان زیر خط فقر به حساب می آید، غمازی اعلام می‌کند: متوسط حقوق بازنشستگان در قزوین ۸۸۵ هزار تومان است. این درحالی است که  به گفته عطاریان، مدیر صندوق بازنشستگی کشوری» در سال ۹۲ حداقل حقوق بازنشستگان  490 هزار تومان است.

حقوقی برای ۱۵ روز
یکی از بازنشستگان در این‌باره به «فروردین امروز» می‌گوید: پس از بازنشستگی، ماهی۵۲۳ هزار تومان حقوق می‌گیرم. این حقوق بخور و نمیر ۱۵ روز اول کفاف خرجم را می‌دهد. تازه این زمانی است که آخر هفته‌ها میهمان نداشته باشیم. بسیاری از ما بازنشستگان به‌دلیل مشکلات معیشتی به ناچار در دوران بازنشستگی هم کارمی‌کنیم. میزان مبلغ بن در نظر گرفته شده برای مستمری ‌بگیران و بازنشستگان بسیار اندک است و با این حقوق اندک و کمک‌های غیرنقدی ناچیز، مشکلی از مشکلات ما حل نمی‌شود. با این‌گونه کمک‌های ناچیز، باری از دوش ما برداشته نمی‌شود که نوعی تحقیر بازنشستگان و توهین به ما است.
بازنشسته دیگری می‌گوید: متأسفانه دولت، تسهیلات لازم را برای افراد بازنشسته در نظر نمی‌گیرد. حقوقمان کفاف هزینه‌های صعودی زندگی را نمی‌دهد. بیشتر ما دارای چند فرزند و نوه هستیم که هرکدام اگر هفته‌ای یک ‌بار هم به ما سر بزنند، کلی هزینه‌بر است که با ماهی۵۹۰ هزار تومان حقوق نمی توان کفاف هزینه‌های زندگی را داد.
اما مساله به همین جا ختم نمی‌شود، درحالی که بازنشستگان سال گذشته، تحت پوشش بیمه تکمیلی بودند و مقداری از هزینه درمان خود را با استفاده از این بیمه پرداخت می‌کردند؛ اما اکنون خبر می‌رسد همان آب باریکه هم قطع شده است؛ مساله‌ای که غمازی، درباره آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: دلیل این اقدام را نمی دانم.
دکتر شریعت‌زاده، جامعه شناس درباره مشکلات بازنشستگان معتقد است: بازنشستگان، یکی از محرومترین اقشار این جامعه هستند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها در زیر خط فقری که از سوی دولت اعلام شده، قرار دارند. باید در ایران سیاستی تدوین شود که حقوق بازنشستگان هم ‌تراز با تورم و افزایش قیمت‌ها، افزایش یابد.
 شریعت‌زاده می‌گوید: فردی که ۳۰ سال تمام در یک پست کارمندی یا کارگری زحمت کشیده انتظار ندارد که پس از بازنشستگی دوباره به‌کار دیگری مشغول شود. از نظر روانی این فرد توان جسمی و روانی اشتغال مجدد را ندارد؛ اما بسیاری از این افراد به‌دلیل عدم تأمین معیشتی مجبور به اشتغال پس از بازنشستگی می‌شوند. حقوق پایین و هزینه درمان سرسام آور، قامت بازنشستگان را خمیده تر می‌کند؛ آنها ناچارند دست به هرکاری بزنند و در سال‌های پیری به جای آرامش، تشویش و اضطراب را با گوشت و پوست لمس کنند.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=257

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.