اطلاعیه

  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5
سرمقاله

انتخاب اصلح؛ سهل و ممتنع

  • کد خبر : 118
  • 02 ژوئن 2013 - 12:54
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی مورد قبول این ملت، انتخاب کردن و انتخاب شدن، هر دو جزو حقوق مسلّم مدنی هر شهروند ایرانی است. هرکسی که شرایط اولیه قانونی را داشته باشد، با تکیه بر قانون حق دارد برای انتخابات شوراها ثبت نام کند و در صورت اقبال عمومی و کسب اعتماد و رای مردم، نماینده قانونی آنان در پارلمان محلی شود.  از آنجایی که انتخابات در هر دوره برآیند علایق و سلایق آحاد رای دهندگان است؛ بنابراین کسانی باید به شورای شهر راه یابند که مشتی نمونه ی خروار مردم باشند و اینجا اهمیت انتخاب افراد اصلح نمایان تر می شود. روزهای پیش از انتخابات در اذهان مردمی که می خواهند با رای دادن در سرنوشت خود و شهرشان تاثیرگذار باشند، سوالی پیش می آید که به چه کسی باید رای بدهیم؟ 
جواب دادن به این پرسش سهل و ممتنع است؛ سهل از این روی که هر کسی ممکن است پاسخ هایی برای آن در آستین داشته باشد و ممتنع از آن روی که به گاه عمل، تردید و دودلی در انتخاب اصلح پیش می‌آید. این انتخاب به مثابه راهی است دشوار و پر خطر که اگر به دام‌ها و چاله های آن دقت نکنیم چه بسا در آنها بیفتیم و با انتخابی نابجا خود و آیندگانمان را از فرصت‌هایی محروم کنیم که ممکن بود در صورت انتخاب بجا و معقول، برایمان رفاه و کیفیت بالای زندگی به ارمغان بیاورد. 
حال باید خطرهای این راه را شناخت. یکی از مهمترین این خطرها، افتادن در چاه احساسات و قوم گرایی است؛ تفکر قبیله ای و انتخاب شخصی بدون توجه به تخصص و کارایی او صرفا به دلیل اینکه هم قبیله و هم زبان و هم ولایتی ماست، چندان معقول به نظر نمی رسد.
خطر بعدی، دام ظاهرپرستی است؛ رای دادن به کسی فقط به خاطر اینکه صورت زیبایی دارد متاسفانه در انتخابات شورای شهر قزوین مسبوق به سابقه است و همه بزرگان متفق القول معتقدند که در شان شهری به قدمت و فرهنگ قزوین نیست.
از اینها که بگذریم به دام تطمیع می رسیم و بداخلاقی های برخی نامزدها در اعطای هدیه هایی به رای دهندگان و التماس دعای متعاقب آن که به نوعی خرید رای محسوب می شود و مراجع ذیربط باید با آن به شدت برخورد کنند.
به سوال نخست باز می گردیم؛ به چه کسی باید رای داد؟
به کسی که برنامه داشته باشد و به شعارهای کلی و دهان پُرکُن بسنده نکند، کسی که اساسا فلسفه شورا، شرح وظایف نمایندگان آن و بخصوص قانون شورا و شهرداری را بداند. به کسی باید رای داد که سوابق و طرح و برنامه هایش نشانگر پایبندی اش به «تعامل» باشد و نه «تقابل» و کسی که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب «کارى، مردمى، مقاوم، باتدبیر، پابند به قوانین و مقررات باشد، هم درد مردم را احساس کند و هم طبقات مختلف مردم را ببیند.»

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=118

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.