اطلاعیه

  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
هنر

نقشه راه ادبیات نوشتاری قزوین با زایش یک کانون

  • کد خبر : 4644
  • 04 آوریل 2017 - 13:05
نقشه راه ادبیات نوشتاری  قزوین با زایش یک کانون
در طی ۳سال اخیر در فضای ادبیات قزوین نام موسسه‌ای متشکل از طیف جوانتر ادبیات و شعر قزوین به گوش می‌رسد که می‌خواهد تضارب آرا به جای افزودن فاصله‌ها، راهی معتدلانه، معقول و جامع نگر را فرا روی آینده ادبیات نوشتاری قزوین قرار دهد.

چشم انداز موسسه شعر و ادب قزوین
مهران حسینی، مدیرمسئول موسسه شعر و ادب قزوین در مصاحبه با فروردین امروز درباره چگونگی و چرایی شکل‌گیری موسسه شعر و ادب قزوین می‌گوید: این موسسه طی یک فکر و انگیزه جمعی از طرف طیف جوان شعر و ادبیات قزوین پیشنهاد داده شد و قرار شد با محوریت اعضای موسس و هیات مدیره‌ای آغاز به کار کند. این موسسه که دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در ۳ سال اخیر بیشتر درگیر مسائل شکل‌گیری اولیه و قانونی بوده با این حال با برگزاری جلسات متنوع و پرباری از جمله بزرگداشت ادبیات قزوین، سپیده دم عاشقی، شب فلسفه و شعر و… از عملکرد اصلی خود غافل نبوده‌است.
حسینی به  اهداف این موسسه اشاره کرده و می‌گوید: تقویت جایگاه شاعران و نویسندگان جوان استان در فضای تعامل و با رویکرد حرفه ای است به نحوی که مامنی برای حضور اهالی قلم شکل گیرد.
 البته او تاکید می‌کند که طبعاً با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم؛ اما بنای موسسه و راهکارهای پیش روی آن نشان دهنده عزم دست اندرکاران آن برای تحقق چشم انداز ادبی شعر جوان قزوین است.

تمرکز بر همگرایی در جامعه ادبیات
رحیم سلیمانی از اعضای موسس و هیئت مدیره موسسه شعر و ادب هم می‌گوید: از سال‌های گذشته تاکنون انجمن‌های خوبی در سطح شهر و استان فعالیت داشته‌اند؛ ولی وجه تمایز و اهمیت این موسسه بیشتر در این است که برای نخستین بار صحبت از ایجاد فضایی به‌عنوان کانون همگرایی تمامی انجمن‌ها و جمع‌های ادبی استان به میان می‌آید؛ مرکزی شبیه به تشکل صنفی شاعران و ادیبان استان؛ با طرز تفکرها و گرایش‌های متفاوت.
او ادامه می‌دهد: مساله‌ای که فقدان آن تاکنون هزینه‌های زیادی را به هنرمندان اهل ادب این خطه تحمیل کرده و فرصت‌های زیادی را برای بالندگی هنری و اعتلای نام استان قزوین در سطوح بالاتر از دسترس خارج کرده‌است.
اینجا بناست اختلاف سبک‌ها و سلیقه‌ها و تضارب آرا به جای افزودن فاصله‌ها، راهی معتدلانه، معقول و جامع نگر فرا روی آینده ادبیات نوشتاری قزوین قرار دهد.

هنر مجالی برای رهایی

محمد شفیعی فر، عضو موسس و هیئت مدیره هم می‌گوید: در دنیای از هم گسیخته، مشوش و ماشینی امروز که انسان‌ها کمتر فرصت آرامش و پرداختن به خود را دارند، شاید یکی از بهترین ملجأها وادی هنر باشد. به قول آرتور شوپن هاور "هنر تنها جایی است که از امیال نفسانی, سودجویی و زندگی مادی خلاص می‌شویم."
 او ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود محافل هنری و بخصوص شعر و ادبیات که موضوع اصلی بحث ماست به این مقوله به شکل پررنگ‌تری بپردازد.

تلاش برای هم افزایی ادبی در قزوین
سعید عاشقی، دیگر  عضو هیئت موسس هم به این موسسه اشاره می‌کند و می‌گوید: محافل و انجمن‌های ادبی، همواره به عنوان یکی از خاستگاه‌های مهم و تاثیر گذار، در معرفی و ترویج شعر و شاعران و حلقه ی اتصال میان  شاعر و مخاطب،  در بالندگی و تعالی این هنر فراگیر و کهن، نقش مهمی ایفا کرده‌است؛ اما آنچه که امروز بیش از گذشته بر اهمیت انجمن ها افزوده، ایجاد بسترهایی مشارکت جویانه و فضاهای پلی فونیک، پویا، هدفمند و جریان‌ساز است.
 او در توضیح بیشتر می‌گوید: آنچه که در این برهه از زمان انتظار می‌رود تا در دستور کار مسئولان انجمن‌ها و دست‌اندرکاران این تشکل‌ها قرار گیرد،تعریف و تبیین  استانداردها  براساس  ساختاری مدون، برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان بر مبنای شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی اعم از بالقوه و بالفعل، کشف و جذب  استعدادها،پرورش و آموزش با تکیه بر شیوه های نو و روزآمد و در نهایت ایجاد فرصت برای بروز و ظهور و معرفی دستآوردهای انجمن در سطح کشوری است.
 به گفته این هنرمند، انجمن‌ها به عنوان بازوان اجرایی نهادهای رسمی- دولتی،  نیازمند حمایت از سوی متولیان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و هنرمی باشند.
تردیدی نیست که این موسسه غیر دولتی در آغاز راه بوده و مسیر دشواری را پیش رو دارد؛ اما با همدلی و هم افزایی خوب  اعضای هیئت مدیره و موسسین این موسسه  و همراهی متولیان فرهنگ تاثیر به سزایی در بهبود وضعیت شعر و ادب استان بر جای خواهد گذاشت.

لینک کوتاه : https://farvardinemruz.ir/?p=4644

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.